Dra åt Hälsingland:)

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Dra åt Hälsingland:)

Inläggav Lars-Gunnar » 18 aug 2010, 23:18

Hej svejs!

Nu kommer här ett scoop anno 1965 på en prototyp av HIAB-kranen som Eric Sundin klurade ut. Fotot kan ju vara före 1965. Eric Sundin var den som ägde Sundins Fabriker AB som 1964 limmade 70,000 par skidor och därmed behövde bra med björkved. Björkstammar är som bekant tungt och kompakt. Sundinskidan tror jag produkten hette. Nu idag vet jag inte alls något om fabrikens öde men några 70,000 par skidor görs ju inte längre. Kanske slalom och lite längdskidor.

Foto och text från Svenska turistföreningens Årsskrift 1965 som enbart handlar om Hälsingland från sid. 6 - 317. Mycket intressant och välskriven bok. Där finns också omnämt att timmersaxen är en Hälsingeprodukt. Saxen ser ni på kranens topp.

Lastbilen kan inte vara då gammal från 1960 räknat. På sidan står det så prydligt Scania-Vabis, en kvarleva från LS71?

Och vem har gjort påbyggnad och bankarna med sina stöttor? Är det ett Hälsingst företag som nu är avsomnad. Någon som vet?

Lars-Gunnar :mrgreen:

Håll till godo:

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Lars-Gunnar
 

Re: Dra åt Hälsingland:)

Inläggav Reid Hulting » 18 aug 2010, 23:24

Och Sunfab hydraulpumpar. Mvh Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Dra åt Hälsingland:)

Inläggav Thomas Almen » 19 aug 2010, 21:42

Erik Sundin hade väl minst ett finger med i det mesta runt Hudik. Bankarna kommer troligen från Exte, än idag världsledande på timmerbannkar, fabriken ligger fortafarande i Färila. Och Scania Vabis stod det ända till 1968 då namnet förkortades till Scania. Tippar på att det är en LS 76 av ca:1965 års modell.
Thomas Almen
 

Re: Dra åt Hälsingland:)

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2010, 14:07

Thomas Almèn skrev: . . . Och Scania Vabis stod det ända till 1968 då namnet förkortades till Scania. Tippar på att det är en LS 76 av ca:1965 års modell.


Nej Thomas, nu måste jag kivas lite med dig, bilarna i mitten på 60-talet hade inte denna kran, då fanns det modernare grejor. Därmed tippar jag att bilen är en LS 75 av kanske 58, 59 eller 60 års modell. Jag vet inte vilket år skogselefanten kom men i och med den kranen och liknande konkurrenter (Jonsered, Forslund) försvann modellen 19X ganska snabbt. Håller du med?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dra åt Hälsingland:)

Inläggav Thomas Almen » 18 sep 2010, 15:44

Det kan nog äga sin riktighet. Å andra sidan förkom det LS 110:or med denna kran, eller liknande. Men det var nog i flesta fall överflyttade från äldre chassier, och sattt på bilar som inte gick i skogen året runt. Kollar man spegelhållare och speglar, så är nog du närmre sanningen än jag. :evil:
Thomas Almen
 

Re: Dra åt Hälsingland:)

Inläggav Kjell T » 18 sep 2010, 16:20

En kommentar om Scania-Vabis bilen på bilden. Den är inte av den första årsmodellen av LS75 eftersom hytten har en dropplist ovanför vindrutan, vilket de första saknade.
Scania-Vabis bilar tillverkades tom januari 1968 och Scania from februari 1968.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Dra åt Hälsingland:)

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2010, 21:48

Kjell T skrev:En kommentar om Scania-Vabis bilen på bilden. Den är inte av den första årsmodellen av LS75 eftersom hytten har en dropplist ovanför vindrutan, vilket de första saknade.

Där fick jag för att jag var lite kaxig. Årsmodeller 58 och 59 kan definitivt uteslutas och på bifogad bild på en tidig 60:a syns att dropplisten fortfarande saknas. Nu kom vi långt bort från HIAB. :oops:

75kumlafram (Medium).JPG
75kumlafram (Medium).JPG (80.47 KiB) Visad 10084 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dra åt Hälsingland:)

Inläggav Lars-Gunnar » 18 sep 2010, 21:52

Per Thomson skrev:
Kjell T skrev:En kommentar om Scania-Vabis bilen på bilden. Den är inte av den första årsmodellen av LS75 eftersom hytten har en dropplist ovanför vindrutan, vilket de första saknade.

Där fick jag för att jag var lite kaxig. Årsmodeller 58 och 59 kan definitivt uteslutas och på bifogad bild på en tidig 60:a syns att dropplisten fortfarande saknas. Nu kom vi långt bort från HIAB. :oops:

75kumlafram (Medium).JPG


Vad fint du har i dina gömmor!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster