Sida 1 av 1

kinnegrip

InläggPostat: 16 aug 2010, 20:12
av Stellan
Kan man kalla Kinnegrip för påbyggare, eller är de "bara" leverantör av delar till påbyggarna? Oktober 1980 så visade de upp sig i England i alla fall.

Bild

/Stellan

Re: kinnegrip

InläggPostat: 17 aug 2010, 21:33
av Sudde52
http://www.kinnegrip.se/page/lang.sv-id___642.php En intressant film på deras hemsida, man har ju bara sett den färdiga produkten...

Re: kinnegrip

InläggPostat: 17 aug 2010, 21:43
av Stellan
En bra film...kul att se hur en kinnestolpe blir till när man jobbat med dem i så många år. Fast den första generationen var direkt livsfarlig. Kraften i själva låset kunde golva vem som helst om man inte höll ordentligt i handtaget när man öppnade. De senare varianterna har en liten extraled innanför handtaget som tar bort den ohyggliga kraft som den första hade.

/Stellan

Re: kinnegrip

InläggPostat: 18 sep 2010, 14:33
av Per Thomson
Håller med, verkligen en sevärd film.

Någon som vet hur vanligt det är med lämm-stolpar idag? För större ekipage verkar utvecklingen ha gått från kapell till skåp med öppningsbara sidor.

Re: kinnegrip

InläggPostat: 18 sep 2010, 16:00
av Thomas Almen
Jag som kör kranbil kommer i kontakt med lämstolpar dagligen. Finns ju trots allt en hel del öppna ekipage på vägarna, för div. specialtransporter.

Re: kinnegrip

InläggPostat: 18 sep 2010, 21:47
av Lars-Gunnar
Grusekipagen vad har de för typ av lämmstolpar och lås? Går Kinnegripen använda till grusekipagen?

Lars-Gunnar :)

Re: kinnegrip

InläggPostat: 18 sep 2010, 22:23
av Thomas Almen
Lars-Gunnar skrev:Grusekipagen vad har de för typ av lämmstolpar och lås? Går Kinnegripen använda till grusekipagen?

Lars-Gunnar :)
Det är väl lite olika. Förr var det nästan bara spannmålsbilar som hade Kinnegrip, men numer kan dom sitta på vanliga tippbilar. Modellerna har ju utvecklats.

Re: kinnegrip

InläggPostat: 20 sep 2010, 22:58
av Per Thomson
Sidotippande bilar har ju lämmar som hänger i någon typ av ledlås samtidigt som lämmarna även kan fällas som vanligt med gångjärn utmed flaklinan. Gör Kinnegrip även kompletta sådana stolpar?

Re: kinnegrip

InläggPostat: 25 sep 2010, 12:26
av Stellan
När jag rotade omkring bland alla papper så hittade jag en broschyr om en annan stolpe som påminner väldigt mycket om Kinnegrip...nämligen Armaton. Det är en stolpe som fungerar på i stort sett samma sätt som Kinnegrip, men låser med en "klo" i sidan istället. Är det någon som vet något om bakgrunden till Armaton?

/Stellan

Re: kinnegrip

InläggPostat: 25 sep 2010, 12:48
av Thomas Almen
Per Thomson skrev:Sidotippande bilar har ju lämmar som hänger i någon typ av ledlås samtidigt som lämmarna även kan fällas som vanligt med gångjärn utmed flaklinan. Gör Kinnegrip även kompletta sådana stolpar?

Jag vet att dom tog fram en stolpe för sidtippnig med spannmålslämmar. Det var,(som jag minns) 2 lägen på handtaget, och tre låsningar på stolpen. 1 läge för tippning och ytterligare ett läge för öppning som vanligt av lämmen. Armaton ingår väl i Kinnegrip numer?.

Re: kinnegrip

InläggPostat: 03 nov 2010, 11:55
av Skandinaven
Kul med denne snak om Kinnegrip stolpen. Jag mindes første gang den blev introduceret hos de danske upbyggnad for ¨flak, släp & trailere,- om jag inte husker forkert, så fik farsan sin første NOPA trailer årg. 1971 och den var med dom nya Kinnegrip stolpar.
Alla ihop tittade väldig interesserede på den fine upfindelsen.

Hälsn. Skandinaven.

Re: kinnegrip

InläggPostat: 03 nov 2010, 12:19
av Böll
Hade en äm på min förra kranbil som var delad på mitten,så man kunde fälla ner halva övre lämmen så att man såg flaket då man lasta med kranen,där va de en skum Kinnegrip med dubbla handtag på höjden på stolpen..så lämmen funka som en vanlig läm också...

Re: kinnegrip

InläggPostat: 03 nov 2010, 19:14
av herrstina-
Vi har byggt ett flak med skåpdörrar på vä sidan och lämmar och kapell på hö sida med öppningsbart tak, lite ovanligt men en vettig lösning för att köra monteringsfärdiga hus.

Stina.

Re: kinnegrip

InläggPostat: 04 nov 2010, 00:28
av Skandinaven
Der er ingen tvivl om, at de svenske last och upbygg produkter er foran alla övrige, når det gäller om at göre det let och smart for chaufförerna, isär på skabbilar och flissbilar,- det kunne mange andre europäiska lande läre mycket av.
30 år efter alla trucks havde lange gafler til en truck,- der skal man stadig öpna begge sidor på bilens flak, når man skal lossa i Tyskland, . . . .

Re: kinnegrip

InläggPostat: 31 dec 2010, 15:08
av Stellan
Jag slänger in en lite nyare broschyr från Kinnegrip också. En tysk sådan från 1985 som beskriver väldigt bra hur stolpen är konstruerad, och hur den fungerar.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan