kinnegrip

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

kinnegrip

Inläggav Stellan » 16 aug 2010, 20:12

Kan man kalla Kinnegrip för påbyggare, eller är de "bara" leverantör av delar till påbyggarna? Oktober 1980 så visade de upp sig i England i alla fall.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: kinnegrip

Inläggav Sudde52 » 17 aug 2010, 21:33

http://www.kinnegrip.se/page/lang.sv-id___642.php En intressant film på deras hemsida, man har ju bara sett den färdiga produkten...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: kinnegrip

Inläggav Stellan » 17 aug 2010, 21:43

En bra film...kul att se hur en kinnestolpe blir till när man jobbat med dem i så många år. Fast den första generationen var direkt livsfarlig. Kraften i själva låset kunde golva vem som helst om man inte höll ordentligt i handtaget när man öppnade. De senare varianterna har en liten extraled innanför handtaget som tar bort den ohyggliga kraft som den första hade.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: kinnegrip

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2010, 14:33

Håller med, verkligen en sevärd film.

Någon som vet hur vanligt det är med lämm-stolpar idag? För större ekipage verkar utvecklingen ha gått från kapell till skåp med öppningsbara sidor.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: kinnegrip

Inläggav Thomas Almen » 18 sep 2010, 16:00

Jag som kör kranbil kommer i kontakt med lämstolpar dagligen. Finns ju trots allt en hel del öppna ekipage på vägarna, för div. specialtransporter.
Thomas Almen
 

Re: kinnegrip

Inläggav Lars-Gunnar » 18 sep 2010, 21:47

Grusekipagen vad har de för typ av lämmstolpar och lås? Går Kinnegripen använda till grusekipagen?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: kinnegrip

Inläggav Thomas Almen » 18 sep 2010, 22:23

Lars-Gunnar skrev:Grusekipagen vad har de för typ av lämmstolpar och lås? Går Kinnegripen använda till grusekipagen?

Lars-Gunnar :)
Det är väl lite olika. Förr var det nästan bara spannmålsbilar som hade Kinnegrip, men numer kan dom sitta på vanliga tippbilar. Modellerna har ju utvecklats.
Thomas Almen
 

Re: kinnegrip

Inläggav Per Thomson » 20 sep 2010, 22:58

Sidotippande bilar har ju lämmar som hänger i någon typ av ledlås samtidigt som lämmarna även kan fällas som vanligt med gångjärn utmed flaklinan. Gör Kinnegrip även kompletta sådana stolpar?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: kinnegrip

Inläggav Stellan » 25 sep 2010, 12:26

När jag rotade omkring bland alla papper så hittade jag en broschyr om en annan stolpe som påminner väldigt mycket om Kinnegrip...nämligen Armaton. Det är en stolpe som fungerar på i stort sett samma sätt som Kinnegrip, men låser med en "klo" i sidan istället. Är det någon som vet något om bakgrunden till Armaton?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: kinnegrip

Inläggav Thomas Almen » 25 sep 2010, 12:48

Per Thomson skrev:Sidotippande bilar har ju lämmar som hänger i någon typ av ledlås samtidigt som lämmarna även kan fällas som vanligt med gångjärn utmed flaklinan. Gör Kinnegrip även kompletta sådana stolpar?

Jag vet att dom tog fram en stolpe för sidtippnig med spannmålslämmar. Det var,(som jag minns) 2 lägen på handtaget, och tre låsningar på stolpen. 1 läge för tippning och ytterligare ett läge för öppning som vanligt av lämmen. Armaton ingår väl i Kinnegrip numer?.
Thomas Almen
 

Re: kinnegrip

Inläggav Skandinaven » 03 nov 2010, 11:55

Kul med denne snak om Kinnegrip stolpen. Jag mindes første gang den blev introduceret hos de danske upbyggnad for ¨flak, släp & trailere,- om jag inte husker forkert, så fik farsan sin første NOPA trailer årg. 1971 och den var med dom nya Kinnegrip stolpar.
Alla ihop tittade väldig interesserede på den fine upfindelsen.

Hälsn. Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: kinnegrip

Inläggav Böll » 03 nov 2010, 12:19

Hade en äm på min förra kranbil som var delad på mitten,så man kunde fälla ner halva övre lämmen så att man såg flaket då man lasta med kranen,där va de en skum Kinnegrip med dubbla handtag på höjden på stolpen..så lämmen funka som en vanlig läm också...
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: kinnegrip

Inläggav herrstina- » 03 nov 2010, 19:14

Vi har byggt ett flak med skåpdörrar på vä sidan och lämmar och kapell på hö sida med öppningsbart tak, lite ovanligt men en vettig lösning för att köra monteringsfärdiga hus.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: kinnegrip

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2010, 00:28

Der er ingen tvivl om, at de svenske last och upbygg produkter er foran alla övrige, når det gäller om at göre det let och smart for chaufförerna, isär på skabbilar och flissbilar,- det kunne mange andre europäiska lande läre mycket av.
30 år efter alla trucks havde lange gafler til en truck,- der skal man stadig öpna begge sidor på bilens flak, når man skal lossa i Tyskland, . . . .
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: kinnegrip

Inläggav Stellan » 31 dec 2010, 15:08

Jag slänger in en lite nyare broschyr från Kinnegrip också. En tysk sådan från 1985 som beskriver väldigt bra hur stolpen är konstruerad, och hur den fungerar.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster