Rydhs Fabriks AB

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Rydhs Fabriks AB

Inläggav S-V L44 » 18 jul 2010, 13:24

Jag fann denna intressanta annons från Rydhs Fabriks AB i Virserum. Annonsen är tagen från tidskriften Lastbilen och daterad mitten av 1940-talet.
Rydhs Virserum 1940s - LR.JPG
Rydhs Virserum 1940s - LR.JPG (110.22 KiB) Visad 4982 gånger

Jag låter bilden ligga ned så att upplösningen blir något högre. Ni kan säkert vända bilden rätt själva.

Det står beskrivet om deras semi-trailer och RBV-boggin.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Rydhs Fabriks AB

Inläggav Lars-Gunnar » 18 jul 2010, 18:59

Tack S-V L44!

Jodå att kopiera av den och öppna med Microsoft Office Picture Manager och få bilden på rätt köl var enkelt. Mycket intressant och jag kan berätta att när jag bodde i Stockholm 1965-72 gick jag ofta till biblioteket och läste Lastbilen. Det var en alldeles förträfflig tidning som som jag såg fram emot och som lätt klår dagens lastbilstidningar. Vad hände med denna fina tidning? Min far som var chaufför hade inte denna tidning och inte heller Volvo på väg för den tog arbetsgivaren hand om. Min far var ändå inte mycket för att glo i sådana tidningar då han inte var åkare.

Rydhs var framsynta. Undrar hur de monterade boggien på en lastbil. Det är ju oerhörda krafter som belastar axlarna så de måste ju sitta fast ordentligt. 41% belastning avser väl lastbilen + semitrailerns sammanlagda lastförmåga. Alltså bilen själv lastar 5 ton och med semi ytterligare 4 ton eller hur är det?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster