Lång BG-hytt

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Lång BG-hytt

Inläggav Anders Roger Larsson » 27 apr 2010, 16:26

Är inte denna BG-hytt ovanligt lång? För det är väl en BG-hytt? När flyttades torkaren ner till underkanten av rutan? Var endast EN torkare standard? Eller kan man kanske ha monterat en elektrisk tillbehörstorkare i överkant i stället för de vakumdrivna?

Övriga upplysningar av bilen är som vanligt av största intresse som tex modell/typ. Ägare m m, m m? Namnet "Motorcentrum" i detta typsnitt tycker jag mig känna igen men kan inte placera det. Någon?

Bild

Ytterligare en bild här: http://tow.se/oldcar/s510368.htm
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 27 apr 2010, 18:01, redigerad totalt 1 gång.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Lång BG-hytt

Inläggav Raubtier » 27 apr 2010, 16:42

Liknar dom hytterna snöslungorna hade, men det är ej samma.
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Lång BG-hytt

Inläggav Anders Ason » 27 apr 2010, 17:43

Jag kan kanske få fram uppgifter om bilen då den dels är E-märkt och Motorcentrum. Det blir Scania i Linköping och "den gamle verkarn" som gick i pension för några år sedan är ofta på sin gamla arbetsplats. Ska fråga när jag stöter på honom, vet dock inte när det kan bli.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lång BG-hytt

Inläggav S-V L44 » 27 apr 2010, 18:26

Förmodligen har bilen genomgått en hel rad modifieringar som inte är modellspecifika.
Hytten är väl en "vanlig" Be-Ge 1200. Den är sannolikt nyare än chassit. Denna typ av hytt var väl vanlig på de flesta långtradare under senare delen av 1950-talet och sedan under 1960-talet.
Jag var först inne på att chassit kanske kunde vara en L60, men det finns en antydan till "luft-tratt" på torpedens högra sida och bakaxelnavet ser ut att vara är av den typ som infördes på L71-serien.
Huvlåsen är däremot av den äldre typen, så jag skulle gissa att chassit är av årsmodell 1954 eller eventuellt 1955.
Stötfångaren har fått emblem från senare modeller (L55/75/56/76, etc.)
Anledningen till att det finns en elektrisk torkare är nog bara den att dessa nog var betydligt mera tillförlitliga (och billigare att reparera/ersätta) än de vakuumdrivna/tryckluftsdrivna. men jag kan ha fel.
Jag minns inte när det blev lagkrav på att man måste ha två torkare, men tidigare var det helt OK med endast en torkare (precis som det fram till i början av 1950-talet endast behövdes ett bromsljus).

Skall bli intressant att höra om Anders Asons kontakt kan bidra med fler och korrekta uppgifter.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lång BG-hytt

Inläggav Per Thomson » 27 apr 2010, 21:41

Håller med om det mesta S-V L44 listar utom när det gäller hyttmodellen.

Om man tittar noga på bilden ser man genom vindrutan att det finns ett "fristående" sidofönster av "sned" modell på högersidan, vänster sidofönster skyms av backspegeln. 1200-hytten hade inte plats för ett sådant fönster utan kund ha (tillval) att bakfönstren löpte runt hörnen precis på samma sätt som för 1080-hytten. Troligen handlar det i stället om en 1350 eller 1450-hytt. Modellbeteckningen är helt enkelt måttet från torped till hyttens bakvägg utvändigt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lång BG-hytt

Inläggav Anders » 30 apr 2010, 14:07

Kan det inte vara den ovanliga BG-modellen, 1600?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Lång BG-hytt

Inläggav Per Thomson » 07 maj 2010, 16:22

Jodå, det skulle det kunna vara. Det går nog inte att avgöra från fotot. Av lackdesignen att döma så har hytten suttit på en annan bil från början och förmodligen en fjärrbil. Det var nog inte många flakbilar som hade 1600-hytt då den hytten säkert bedömdes inkräkta alltför mycket på lastutrymmet. Däremot för hytter som satt på dragbilar hade denna aspekt säkert ingen större betydelse vid tidpunkten för dessa bilar - annat är det idag.

När det gäller torkare så hade Be-Ge hytterna inga sådana, i alla fall de för S-V från och med 75:an (1958). Torkarna var i stället monterade i torpeden. Den aktuella hytten på fotot tycks vara av senare modell av dropplisten att döma som går horisontellt över dörren fram över vindrutans överkant. På äldre hytter följde dropplisten enbart dörren. Eftersom denna S-V inte hade torpedtorkare har man varit tvungen att montera på en torkare på hytten.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lång BG-hytt

Inläggav Anders Roger Larsson » 08 maj 2010, 09:51

Per Thomson skrev:Jodå, det skulle det kunna vara. Det går nog inte att avgöra från fotot. Av lackdesignen att döma så har hytten suttit på en annan bil från början och förmodligen en fjärrbil. Det var nog inte många flakbilar som hade 1600-hytt då den hytten säkert bedömdes inkräkta alltför mycket på lastutrymmet. Däremot för hytter som satt på dragbilar hade denna aspekt säkert ingen större betydelse vid tidpunkten för dessa bilar - annat är det idag.

När det gäller torkare så hade Be-Ge hytterna inga sådana, i alla fall de för S-V från och med 75:an (1958). Torkarna var i stället monterade i torpeden. Den aktuella hytten på fotot tycks vara av senare modell av dropplisten att döma som går horisontellt över dörren fram över vindrutans överkant. På äldre hytter följde dropplisten enbart dörren. Eftersom denna S-V inte hade torpedtorkare har man varit tvungen att montera på en torkare på hytten.


Tack till Er alla för de uppgifter som hitintills framkommit.

När det gäller torkarna så är det naturligtvis helt rätt ang placering på torpeden m m (borde ju jag veta som kört en Scania Vabis 75:a i tjugo år :oops: ). Tolkade fö detta med hytten på samma sätt, dvs att den tidigare suttit på en fjärrbil.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Lång BG-hytt

Inläggav Fredrik Klint » 25 sep 2010, 21:54

E4597, Scania-Vabis LS71 46 155 från -55, chassi-nr 150616. Observera LS71 (treaxlig), ombyggd till tvåaxlig bärgare 1964. Tidigare kaross "flak med plåt, tipp och 50+50cm lämmar".
Som en parentes kan nämnas att 1961 ombesiktigades den med samma kaross + Hiab lastapparat, då blev den enligt reg-beviset förvandlad till LS71 46 175, alltså ökade totalvikten från 15,5 > 17,5 ton. Efter konvertering till 4x2 angavs totalvikten till 13,5 ton.
Överförd till BRR (alltså avställd) 29/11 -66 och avregistrerad någon gång under 1970. Inget närmare datum angivet.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster