Automekan i Sundsvall

Hej!
Detta fantastiska fordon är saxat från vår lokaltidning. Föreställer en Sockerbolags gengas Scania-Vabis med tipp. Om jag inte ser fel så har bilen större däck fram än bak vad det nu skulle bero på. Kanske vår Scania-Vabis expert kan kasta ljus över detta.
Som vi ser så finns det personer med alla typer av intressen. Varför just tippen är så intressant kan vän av ordning fråga sig. Sockerbolaget hade ju ett antal för den tiden stora lastbilar försedda med baljor och säkerligen tipp också. Om det funnits någon Automekan vet jag inte men omn någon hör av sig skall jag låta er ta del av rönen.
Som jag ser det verkar den har två grova tippkolvar som är monterade sida vid sida. Senare konstruktioner fick ju tippkolvarna monterade som den ena bakom den andra och då var den fråmre (åt hytten till) kolven längre än den bakersta. Det är vad jag minns från Titanen och Vikingen.
Lars-Gunnar

Detta fantastiska fordon är saxat från vår lokaltidning. Föreställer en Sockerbolags gengas Scania-Vabis med tipp. Om jag inte ser fel så har bilen större däck fram än bak vad det nu skulle bero på. Kanske vår Scania-Vabis expert kan kasta ljus över detta.
Som vi ser så finns det personer med alla typer av intressen. Varför just tippen är så intressant kan vän av ordning fråga sig. Sockerbolaget hade ju ett antal för den tiden stora lastbilar försedda med baljor och säkerligen tipp också. Om det funnits någon Automekan vet jag inte men omn någon hör av sig skall jag låta er ta del av rönen.
Som jag ser det verkar den har två grova tippkolvar som är monterade sida vid sida. Senare konstruktioner fick ju tippkolvarna monterade som den ena bakom den andra och då var den fråmre (åt hytten till) kolven längre än den bakersta. Det är vad jag minns från Titanen och Vikingen.
Lars-Gunnar
