Sida 1 av 1

Volvo-hytten, helt i stål

InläggPostat: 18 jan 2010, 22:35
av Anders Roger Larsson
Från tidningen Motor, nr 47, 1960.

Bild

Re: Volvo-hytten, helt i stål

InläggPostat: 18 jan 2010, 22:46
av Stellan
Blinkers på backspegeln, "expresshissen" till sidorutan, den ergonomiska stolen och mekanisk handbroms...en nostalgibild av klass :D

Det står i annonsen att bestämlser om lastbilshytter kom 1961, men hade inte Volvo den hytten några år innan det?

/Stellan

Re: Volvo-hytten, helt i stål

InläggPostat: 19 jan 2010, 14:53
av Anders
Stellan skrev:Blinkers på backspegeln, "expresshissen" till sidorutan, den ergonomiska stolen och mekanisk handbroms...en nostalgibild av klass :D

Det står i annonsen att bestämlser om lastbilshytter kom 1961, men hade inte Volvo den hytten några år innan det?

/Stellan


Det här var riktigt rolig läsning! :D

jag har för mig att jag läst att GN var med och lobbade för införandet av slagprov då de redan hade sin stålhytt färdig?

Anders

Re: Volvo-hytten, helt i stål

InläggPostat: 19 jan 2010, 21:29
av Lars-Gunnar
Ja, detta måste väl vara ur-GN hytten som sedan blev Volvohytten och som väl var uppehovet till den jättefabrik som nu finns utanför UMEÅ. Den L485 Viking Turbo som min far körde hade denna hytt och min far tyckte inte om den. Varför frågade jag alldrig om men det skulle ha varit intressant att veta idag. Till nästa bil en L495 Titan Turbo hade han övertalat ägaren att sätta på en BeGe-hytt som säkert kostade ägaren en extra slant.

Jag åkte i båda hytterna och jag måste säga att BeGe:n var trevligare. Jag tror man satt mer ordentligt i den och hade god överblick. Minns inte om man satt som lågt i GN-hytten. Det är fasligt länge sedan så det är svårt att minnas exakt.

Lars-Gunnar :D

Re: Volvo-hytten, helt i stål

InläggPostat: 19 jan 2010, 21:50
av Anders Ason
Apropå Volvohytter i Ume så har det inte gått så bra på senare tid. Har en kollega på vår avdelning i Ume vars son jobbade på "hytten" men som dessvärre blev uppsagd. Dessbättre har han nu fått ett nytt jobb.

Visst är det nu dags att allt kommer gång igen som vanligt!

Re: Volvo-hytten, helt i stål

InläggPostat: 19 jan 2010, 23:29
av Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:Apropå Volvohytter i Ume så har det inte gått så bra på senare tid. Har en kollega på vår avdelning i Ume vars son jobbade på "hytten" men som dessvärre blev uppsagd. Dessbättre har han nu fått ett nytt jobb.

Visst är det nu dags att allt kommer gång igen som vanligt!


Jovisst är det mycket viktigt. Volvo har fått kunkurrens. Mercedes och DAF bland annat har kommit sig fram här i världen. De har så stora och rymliga hytter som inte har 20 år på nacken. Tror Volvo Lastbilar behöver ett nytt stuk och en helt ny stor hytt för den som finns nu kan inte tävla med de andra. Förr var Volvo stora i England men nu ser man mer och mer DAF och Mercedes där. Volvo har inte Wolksvagen i ryggen utan är hänvisade åt sig själv. Det är nog många åkare som konkursat de senaste 2 åren.

I USA klagar de på att de är hänvisade till Volvos verkstäder för garantin och att det är så dyrt. Ja, visan går igen för Volvo har väl alldrig varit billig att laga? De är så vana att kunna åka in till vilken verkstad de vill då dessa kunnat med Cummins och Caterpillarmotorer.

Om man läser alla forum så inte snackar dom om Volvos motorer och trucks så värst mycket. Vad gäller Volvos VED motorer så säger många amerikanare att den har dåligt vrid i backarna. Sedan I-shiften som många inte gillar heller. De vill ha en spak (stake) att växla med. Men bilen är enligt många den bästa i USA vad gäller comfort och utrymme. Volvo T880 blev ett totalt fiasko. Den finns inte längre på förstasidan. Se denna länk: http://www.volvo.com/trucks/na/en-us/BAHome.htm Men också Mercedes hörs det inte mycket om. Desto mer om Peterbilt, Kennworth, International Harvester som kommit ut med en fräck modell. Mack är än så länge med som den gängse grusbilen och även som långtradare. Senast i ett forum var det någon som frågade om man sett någon Mack. Jodå den var inte död enligt många. Ja, vi får se vad som händer i lastbilsvärlden. China är ju en väldig kompetent marknad men de har ju sina egna modeller som de säkert spionerat till sig.

Och smugit har de. Via ett forum fick jag veta detta. Och jag är inte förvånad. Få enbilsåkare har köpt denna bil. De skulle ta dit FH:n för det finns de som gärna köper den. Men jag vet inte om de får det eller om det står i något avtal att de inte får importera de frambyggda modellerna. Volvo har ju tävlingar och ger bort en hel lastbil till vinnaren. När hände det i Sverige? Skattereglerna sätter väl effektivt stopp för dylika planer.

Lars-Gunnar :D