Sida 1 av 2

GN Stålhytt

InläggPostat: 09 jan 2010, 22:37
av carlevert
Annonser från Svensk Motortidning 1952.
Snabbmanövreringen av sidorutan som omnämns, 1/2-varv mellan stängt och öppet, fanns den kvar sedan Volvo
tagit över? På N88 t.ex.
Nyströms var föregångare på säkerhetstänkande jämfört med Be-Ge och Floby. Är det nån som vet om dom bara
byggde med trästomme fram till att det blev lagkrav på slagprov 1961 ?

Bild
Bild

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 09 jan 2010, 22:44
av Thomas Almen
Första 88/86:orna hade gamla fönsterhissen. Veven var rejält tilltagen. Sen blev det mindre vevar i plast, Dom Nyströmhytter jag minns var helt i plåt, och dom äldsta var väl från tidigt 60-tal, kanske.

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 09 jan 2010, 23:09
av Anders
carlevert skrev:Nyströms var föregångare på säkerhetstänkande jämfört med Be-Ge och Floby. Är det nån som vet om dom bara
byggde med trästomme fram till att det blev lagkrav på slagprov 1961 ?


Jag kanske missuppfattar här, men Floby började ju att bygga sina hytter i en kombination av trä och plåt när slagprovet infördes. Har för mig att jag läst att man även slagprovade en trähytt, men resultatet var väl inte helt upplyftande om man säger så.

Riktigt intressant broschyr måste jag säga. Även om den kanske är lite mera "rakt på sak" än dagens reklam. Dock ser man ju verkligen handgripligen vilket säkerhetsmässigt lyft som stålhytterna utgjorde.

Anders

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 10 jan 2010, 02:09
av Lars-Gunnar
ja, håller med. Denna bild säger ju allt. Vedlasset som trycker på bakstam och hytt och den fornmligen mosade bilen. Den som körde kunde väl inte överleva.

Tack carlevert. Är du från Västerbotten eftersom di har brochyrer av både HN-Släpet och GN-hytten? Jag har åkt i en lastbil som drog ett HN-släp och en Viking Turbo med GN-hytten av 62 års modell. Min far tyckte inte om den men han fick då en BeGe-hytt när han fick Titan Turbon som var den sista bil han körde före sin pensionering.

Jag är själv uppväxt i Västerbotten.

Lars-Gunnar. :D

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 12 jan 2010, 21:08
av Lapphund
GN-sovhytten inifrån, var så goda!

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 12 jan 2010, 21:11
av Anders
Hur många av dessa sovhytter kom egentligen på civila bilar?
Kustartilleriets L4854 hade ju dessa hytter för att få plats med kanonens manskap.

Anders

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 12 jan 2010, 22:29
av v8driver
Kul det här med olika hytter !
Skulle vara mycke kul om någon vet dom olika storlekarna på GN-hytterna.
Känner till den minsta 1080,och liten vilhytt 1200.
Den stora sovhytten 1700 är ju känd från försvaret,och till viss del på civila bilar.
Har sett bilder på en GN-hytt som är mitt i mellan 1200 och 1700,men vet ej den korekta storleken.
Det borde ju ha funnits broschyrer förr, som angav hyttdjup ,olika mått och utrustning.
Niklas

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 14 jan 2010, 17:12
av S-V L44
Det finns även lite uppgifter plus en broschyr i den här tråden som jag lagt in för ett bra tag sedan.
www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopi ... =22&t=1053

// S-V L44

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 14 jan 2010, 17:22
av S-V L44
Jag har förstorat upp tabellen så att det skall gå lättare att läsa den.
GN-hytt Tabell från 1957.JPG
GN-hytt Tabell från 1957.JPG (127.95 KiB) Visad 38225 gånger

// S-V L44

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 14 jan 2010, 22:40
av v8driver
Det ser man,det finns lite broschyrer ute i bygden,Toppen.
Har kikat litegrann i böcker som heter lastfordon från 1963-1970.
63 -65 nämns ej hyttstorlek.
Dom hytter som Volvo har till N86 och N88 1966 är 1100,1200 liten vilhytt,1350 stor vilhytt och 1700 sovhytt.
Storlekarna 1967 är endast 1100 och 1200.
Åren 1968-1970 nämns endast 1100.
Tyvärr är det bara text ,hade varit mycke roligare med bilder !!!
Niklas

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 14 jan 2010, 22:48
av Stellan
Nu blir man lite nyfiken...böcker som heter lastfordon från 1963-1970, vad är det för böcker? De verkar rätt så intressanta :D

De finns hur mycket böcker och broschyrer som helst i lådorna hos folk, så information och det mesta om gamla lastbilar finns att tillgå på forumet. Fast riktiga fotografier är ju det allra roligaste, speciellt de riktigt gamla som är tagna i "verkligheten".

/Stellan

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 14 jan 2010, 23:12
av v8driver
Böckerna som heter lastfordon,köpte jag via tidningen Direktkontakt för några år sen.
Man kan läsa om dom lastbilsmärken,tillbehör,släp,påbyggare,kranar,truckar och mycke mycke mer som fanns på marknaden i Sverige.
Rätt så mycke text,men det finns en del bilder också.
Jag vet att det finns böcker för varje årtal fram till 2009.
Niklas

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 14 jan 2010, 23:15
av Stellan
Vet du om det går att få tag på några exemplar fortfarande? Jag är hopplös när det gäller att komma ihåg detaljer och fakta om fordon, så jag skulle behöva någon liknande litteratur :)

/Stellan

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 14 jan 2010, 23:44
av v8driver
Om jag minns rätt,så är det Cobra Förlag som har sålt böckerna.
Vad som finns att få tag i, vad det gäller gamla årgångar vet jag ej.
Tror att Cobra håller till i Hällekis
Niklas

Re: GN Stålhytt

InläggPostat: 18 okt 2011, 21:06
av Stellan
Det var länge sedan det hände något med den här tråden, så jag slänger ut en fråga om företaget som uppstod när jag skannade in ett informationsblad om GN-sätet. Att det är Gösta Nyströms stol känner man ju igen på utformningen, men GN-konstruktioner i Täby har jag aldrig hört eller sett tidigare. AB Nordpatent har jag för mig att jag sett på löscontainer i samband med att SJ började med containertransporter i lite större skala.

Bild

Bild

/Stellan