Sida 1 av 1

SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 05 jan 2010, 19:37
av Anders
Den här broschyren, utgiven av AB Svenska Fläktfabriken 1941, kommer ifrån min farfar. Han körde sopbilar med gengasaggregat hela kriget, så gengas var inget han tyckte om!

Men nu ska det ju handla om varför man ska välja en SF-Generator till sin lastbil, och E.H. Prytz sammanfattar det hela rätt bra! :)
Dessutom är det en fröjd att läsa dessa snart 70 år gamla publikationer map. språket! :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 05 jan 2010, 19:39
av Anders
Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 05 jan 2010, 20:00
av Anders
Vad kostade då en liter bensin på GULF i Örebro i april 1939?
Svaret finns nedan :mrgreen:
1l SAE 30 kostade hela 1 krona och 30 öre!


Bild

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 05 jan 2010, 23:24
av Lars-Gunnar
Du är alla tiders Anders!

Så intressant att läsa om vad våra förfäder hade att tampas med under 2:a världskriget. Man har ju vetat och känt till detta med gengasaggregaten. De hade ju Imbert aggregat också och säkert flera andra. Kan man anta ett det var statenb som köpte F-generator eller om denna fodrades på alla oavsett fabrikat. De säger ju att de var ensamma om denna manic.

Ja, härligt att läsa i vilken artig ton man skrev och ändå är det ie kanslisvenska.

Ser jag en BeGe och en Floby? Observera det sirliga handtaget och listen nedanför vindrutan.

Oljan för 1,30 kr och så bensin, 40 liter för inga pengar idag men då var det ju en kostnad helt klart kanske som vi uppfattar bensinkostnaden idag när vi tankat 60 liter.

Lars-Gunnar :mrgreen:

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 05 jan 2010, 23:52
av Anders
Den första hytten är nog en Åtvidaberg, den andra har jag faktiskt ingen aning om. Dock skulle det kunna vara en Floby på bilen med garageventilation.
Undrar hur många olika varianter och fabrikat det fanns egentligen? Volvo, Imbert, Svedlund etc. Numer finns det väl inte kvar så många som har kört med gengas under kriget.

Anders

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 06 jan 2010, 00:33
av Stellan
AB Gasgenerator i Örebro fanns också, har med den i en annan tråd här på forumet:
Bild

/Stellan

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 06 jan 2010, 00:39
av Anders
Dock så får man väl ändå räkna gengas till ett "förnybart bränsle" som ju är så poppis nuförtiden :mrgreen:
Fast lika bra att inte berätta det för någon politiker...Annars lär man väl vakna en dag av att någon står och slaggar sitt aggregat nere på gatan :mrgreen:

Anders

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 17 jan 2010, 14:32
av S-V L44
När man tittar igenom gamla registreringshandlingar så är det ofta slående att man byter motor när bensinen åter blir fri. Speciellt tydligt är detta när det gäller Ford.
Varför?
Blev motorerna drivna med gengas utslitna av bränslet, eller finns det något annat skäl?

// S-V L44

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 17 jan 2010, 19:45
av Kjell T
Efter vad jag hört berättas av folk som var med på den tiden var livslängden kort när motorerna kördes på gengas. Det blev inte långt mellan omborrningarna och Ford hade inga utbytbara cylinderfoder på sidventil V8:orna.

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 17 jan 2010, 20:30
av Bo Norvinge
Det sades att vissa vagnar (bl.a. Chevrolet och Ford nämns) egentligen inte var lämpade för gengas då de hade för kort slaglängd. Har för mig att det också nämndes för låg kompression.
Kanske påverkade detta i livslängden.
Var behovet av motorbyte inte lika stort när det gällde Volvo och Scania-Vabis?

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 18 jan 2010, 12:20
av Kjell T
Ford och Chevrolet motor från den tiden när man körde på gengas var inte speciellt kortslagiga i förhållande till cylinder diametern. Ford som ju var det dominerande märket här hade en borrning för 221cu in motorn som var i std 3 3/16" och slaglängden var 3 3/4".
Chevrolet som hade from 1937 en 216 cu in motor med måtten borrn 3 1/2" och slaglängd 3 3/4". From 1941 fanns det också 235 cu in med borrn 3,5625" och slaglängd 3,9375".

Normalt ansågs gengas ge lägre effekt och för att kompensera effektsänkningen planades cylinderlocken.

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 18 jan 2010, 14:58
av Anders
Kjell T skrev:Normalt ansågs gengas ge lägre effekt och för att kompensera effektsänkningen planades cylinderlocken.


Man får väl ut ungefär 60% av effekten ur en toppventil bensinmotor konverterad till gengasdrift. En sidventilmotor blev effekten ungefär 50%.
En annan aspekt är ju att det var väldigt ont om smörjoljor vilket ju bör ha gjort sitt till för slitaget?

Anders

Re: SF-Generatorn modell 1941

InläggPostat: 18 jan 2010, 15:50
av Kjell T
Bo N undrade hur det var med Volvo och Scania-Vabis livslängd. Mina "kunskaper" kommer från en mekaniker som var född 1913 och jag träffade honom ofta de sista 12 åren han levde. Han berättade många historier från den tiden när han var aktiv. Volvo och S-V var inte så vanliga här. En del Volvo förekom, men Scania-Vabis var ovanligt under den här tiden.