Sida 1 av 2

Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 03 jan 2010, 23:56
av carlevert
Kan det vara så att Ilsbo övertog HC i Umeå ?
För på den här broschyren är det övertejpat med Ilsbo Industrier AB på framsidan.
Bild
Bild
Bild

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 04 jan 2010, 00:06
av Anders
Är det en Titan TipTop? Hur som helst var även släpen finare förr! :mrgreen:

Anders

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 04 jan 2010, 01:02
av Lars-Gunnar
carlevert, var får du allt ifrån! Tack för att du skannat och lagt upp denna fina brochyr.

Denna brochyr ger en hög nostalgifaktor.

Det är så här att vintern 1964 for min far till Umeå och lämnade in den Viking Turbo som han hade kört för att i stället ta sig an en Volvo Titan Turbo 230 hk och en treaxlig släpvagn från HC och jag tror av typen PL - 13S. Han blev borta länge och när han så kom förbi Hällnäs och vårt hus stannade han för att äta. Det småsnöade och var mörkt. Både bil och släp hade bankar med stöttor i rörformigt material. Inga balkar att tala om. Han skulle köra timmer och massaved med ekipaget. Vi körde till sågen som låg 6 km hemifrån och kopplade ifrån släpet och så åkte vi hem så han kunde parkera bilen på infarten som var lång och bred.

Efter tänker jag 1 år så beslutades det att flispåbyggnad skulle göras så Sågverket som ägde bilen skickade med några paket och en lokal verkstad fick bygga den när min far hade sem. Det blev nog en tung bur helt bestående av trä. Allt målades Volvogrönt som bilen. Den blev sedan satt att köra mellan Hällnäs och Obbola med flis. Vet inte om totalvikten var 52 eller 56 ton men, jag åkte med honom och denna Volvo var en verkligt kraftfull lastbil.

Jo du Anders, de kunde göra släp förr också och då verkligen stiliga ekipage. Rundade metallskärmar med gummilapp där H C var tryckt i sirliga bokstäver.

Hilding Carlsson avled 1961 och hade då varit med om att tillverka "Paprikatåget".

Ja, jag har undrat vad det blev av Hilding Carlsson Mekaniska Verkstad AB och det måste nog vara så att ILSBO Industrier AB köpte upp dem. Det har ju varit ett flertal fusioner genom åren. Frågan är vad som hände med deras produkter? Använde ILSBO dessa eller förädlade de dem ytterligare så de skulle bli lättare?

Lars-Gunnar :D

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 04 jan 2010, 01:24
av Anders
Måste ju uppmärksamma att detta blev tråd nummer 2000 på forumet!
Knappt två år efter lanseringen. Hoppas nu att forumet fortsätter växa i samma takt som hittils!

Anders

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 25 feb 2010, 15:30
av ufe 64
Vad kul med denna tråd min far Bo Lindqvist var säljare hos dom slutet 60 början 70 har en del dokument hemma som kund bok mm samt lite ritningar tror jag . minns han pratade om en del tåg och dresiner som dom gjorde.

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 25 feb 2010, 21:56
av Bengt Dahlberg
Lars-Gunnar skrev:
Ja, jag har undrat vad det blev av Hilding Carlsson Mekaniska Verkstad AB och det måste nog vara så att ILSBO Industrier AB köpte upp dem. Det har ju varit ett flertal fusioner genom åren. Frågan är vad som hände med deras produkter? Använde ILSBO dessa eller förädlade de dem ytterligare så de skulle bli lättare?

Lars-Gunnar :D


Tror det var ett Sundsvallsbanken närstående företag, Tulve, som tog över HC. Tulve kanske bara var ett "avvecklingsbolag" som sålde ut produktionen.

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 26 feb 2010, 12:06
av ufe 64
Har hittat ett svar i en bok som heter Ilsbo 75 År fina bilder i den ska försöka scnna in och lägga ut dom senare 1967 går dom 3 tulwe företagen Br Höglunds H C Umeå Samt Trima Enånger samman och får Ilsbo som säte . 1968 tar Sundsvalls banken över och säljer ut trima och H C pga av ekonmiska bekymmer står en del del mer också men jag ska försöka lägga ut detta under helgen .. lägger in bild på ett H C Bygge [img]
[/img][IMG]http://i228.photobucket.com/albums/ee172/cooper-69/26.jpg
[/IMG]

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 26 feb 2010, 12:07
av ufe 64
Bild

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 26 feb 2010, 12:08
av ufe 64
Bild

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 27 feb 2010, 20:34
av Åkarns Kalle
Nä men kolla är det inte den bil jag hittade ett kort av här hemma i en låda iförrgår ?

Jo det är det fast då med Renaulter som last.

/Kalle

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 28 feb 2010, 07:41
av stefanohn
Hilding Carlsson var en föregångsman för utvecklingen av rälsbussarna i vårt land, och ses ofta som uppfinnare av rälsbussen i vårt land. Han är så intimt förknippad med sina fordon att de trärälsbussar han tillverkade helt enkelt brukar benämnas ”Hildingar”. Han var samtida med Gösta Nyström, en annan Umeåprofil som på 1930-talet i Umeå startade Böle Snickeri där han började tillverka lastbilshytter enligt samma princip som HC tillverkade rälsbusskarosser, dvs stomme av trä vilken kläddes med plåt. Ungefär samtidigt som HC övergick till självbärande stålkarosser till rälsbussarna gick GN över till hytter av stål. Gösta Nyströms företag köptes senare av Volvo och blev på så vis föregångare till Volvos lastbilshyttfabrik i Umeå.
Hilding Carlsson dog 1961. Året efter omvandlades företaget till aktiebolag och företagsledningen började leta efter alternativ/kompletterande tillverkning pga ökad konkurrens på rälsbussidan. 1963 tillverkades sista "Paprikatåget", littera Yoa2, senare X9. 1965 flyttade man från Västerslätt i Umeå till grannkommunen Holmsund, till en ny anläggning på Lövön. Senare samma år såldes företaget till AB TULWE, ett investmentbolag som stod Sundsvallsbanken nära. Det sammanfördes med ett annat företag, Bröderna Höglunds Verkstads AB från Sundsvall till Ilsbo Industrier och HC försvann i firmanamnet. Ytterligare företag knöts till gruppen. Affärerna gick dåligt och många verkar anse att företagsgruppen missköttes. Dec 1968 tog Sundsvallsbanken i egenskap av kreditgivare över AB TULWE´s aktier i Ilsbo för att skydda sin fordran. 1969 gjordes flera försök att sälja HC-delen av företaget. Senare samma år togs företaget över av Lars Hansson som återgav företaget sitt gamla namn Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad AB. Trots den erfarenhet Lars Hansson hade skaffat sig sedan början av 1950-talet lyckades han inte rädda detta. 1971 sattes det i likvidation, d v s inte i konkurs som ibland nämns.
A-trans fanns i närheten men är inte samma företag. Det startades däremot 1969 i en byggnad på samma industriområde, av Anders Diehl som året innan lämnat Ilsbo där han sedan 1965 fungerat som platschef i Holmsundsanläggningen inom Ilsbo, dvs f d HC, och dessförinnan som försäljningschef.
Efter 1963 tillverkades vid HC-företaget ett antal småfordon till järnvägen, främst dressiner, samt reservdelar till rälsbussar och motorvagnar. Tillverkningen under Holmsundsåren dominerades istället av landsvägsfordon och lastbilspåbyggnader.

Mer om Hilding Carlsson och hans företag kommer senare detta år i den bok som jag skrivit på under ett par tre år.
Tyngdpunkten i boken ligger visserligen på HC och rälsbussarna men jag efterlyser trots det mer fakta kring landsvägsfordonen från HC. Har någon siffror på hur många som tillverkades eller förteckning över de olika typerna? Alla fakta välkomnas.
Vill någon se HC:s elektriska lastbil rulla, gå till min hemsida http://www.123minsida.se/stefanohn där du förutom lite mer fakta kring HC hittar en länk till filmen men även andra HC-länkar.
Hör av dig till mig om du har något att berätta om lastbilsdelen av företaget!

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 28 feb 2010, 11:29
av Anders Ason
Mycket intressant då "biografier" på den här typen av verksamheter förekommer mycket sparsamt. I det här fallet är det ju dessutom en verksamhet som satte prägel på hela vårt land. En numera avliden morbror var en av de som körde de gula rälsbussarna och som jag själv har åkt i en del som liten. Om jag nu mins rätt - för det är smalspår jag pratar om. Jag funderar på om det faktiskt inte kan finnas kvar någon "guling" i Småland.

http://www.smalsparet.nu/sh/index.htm

Ett självporträtt taget på nämnda bana vid Verkebäcks station och visst väntar jag på tåget!:
      pasparetlag.jpg
      pasparetlag.jpg (151.03 KiB) Visad 40648 gånger

Lycka tll med boken som vi ser fram mot!

Tips: Köpte en mycket intressant bok (stor och påkostad) om A.S.J. på rea för bara 99 kr. Handlar också om både räls- och vägfordon.


Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 02 mar 2010, 00:06
av Stellan
Kanske detta blir lite OT, men jag chansar. :wink:
Hilding Carlsson tillverkade ju även järnvägsfordon, kan detta vara en av Carlssons järnvägsbussar tro? Det är från Lelångebanans smalspåriga bangård i Uddevalla 1962, två år innan banan lades ner.

Bild

/Stellan

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 02 mar 2010, 00:45
av Lars-Gunnar
Japp, Stellan det är en H.C-rälsbuss. En gul bredspårs finns i Karlsvik utanför Luleå som jag jar åkt med till Luleå gammelstad.

Lars-Gunnar :D

Re: Hilding Carlssons Mek.Verkstad AB Umeå

InläggPostat: 02 mar 2010, 21:14
av stefanohn
"Avvikelse från ämnet" är inte tillåtet i "På minuten" men det är glädjande att detta forum tillåter denna lilla utvikning.
HC blev tidigt känd för sina gräddgula rälsbussar. Den som finns hos Malmbanans vänner i Luleå har denna klassiska färg. Bild på den finns på http://www.123minsida.se/stefanohn/14072644.
Orsaken till att Lelångerbanans fordon var röda är att de togs över från Gotland när järnvägen där lades ner 1 oktober 1960. De Gotländska bussarna var målade i rött och fick behålla den färgen trots att SJ tog över järnvägen på ön 1948.