Sida 2 av 2

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 11 jan 2010, 00:26
av Lars-Gunnar
Tack, tack Anders Asonför högintressanta bilder. De var väl lika "tåliga" som alla andra trähytter på den tiden som avses.

Lars-Gunnar :D

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 20 jan 2010, 11:39
av Per Thomson
Anders skrev:Det måste ju ha varit väldigt exklusivt med en hytt i aluminium vid den här tidpunkten?
Men plywood kan väl inte ha varit någon höjdare?

Anders

Be-Ge hytterna var uppbyggda av formpressad plywood som del i konstruktionen.

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 10 apr 2010, 14:14
av flak
Ytteligare en hytt från samma tillverkare, foto från Kalmar vid Kalmar läns slakteriförening (KLS)
001 230.jpg
001 230.jpg (34.95 KiB) Visad 28323 gånger

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 10 apr 2010, 19:35
av Lars-Gunnar
flak skrev:Ytteligare en hytt från samma tillverkare, foto från Kalmar vid Kalmar läns slakteriförening (KLS)
001 230.jpg


Egendomlig hytt med normalt stora sidorutor som sitter i tunna ramar men den har hel framruta. Ser lite tillplattad ut. Detta måste helt klart vara en på orten boende snickare som gjort hytten efter eget fatabur.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 14 feb 2011, 21:26
av 66swede
I RATTEN nummer 12, 1949, finns en artikel om HP-hytten. HP hade för avsikt att skapa en stark och tilltalande hytt, med god körställning, god sikt och gedigna skrammelfria dörrar. Dessutom skulle den vara byggd i standardiserade sektioner, lätt utbytbara. När allt detta var tillfredsställande löst lades förslaget fram för Volvos ledning, det godkändes och ett par provhytter (!) byggdes. Dom klarade proven, och ett dotterbolag bildades, Helmer Petterssons Fabriks AB och tillverkningen började.
Eftersom detta tydligen var ett dotterbolag till Volvo, så borde väl detta vara Volvos första egna hytt? Eller har jag fel?

Hytten är princip helt byggd i "bakat trä", som man kallade det, med aluminium detaljer för att hålla ihop det hela. Taket är pressat i ett helt stycke, och det finns en rolig bild i artikeln där ett gäng arbetare står på taket för att visa hur hållbart det är.
Dörr rutorna är skjutbara (ej nervevbara), det är knappt man får ut huvudet...
"God sikt" vet jag inte om jag kan hålla med om, i alla fall inte rakt år sidan eller snett bakåt.

Bild
Bild

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 14 feb 2011, 22:19
av Anders Ason
Finns den bilen du visar hos Per i Linköping? Han bor ganska nära mig så jag får väl åka över. :)

Det är kul när gamla trådar ibland väcks till liv och det kommer fram nya uppgifter.

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 15 feb 2011, 09:15
av 66swede
Stämmer bra!

Funderade lite på varför man valde att bygga en hytt i plywood: Vet inte när plywooden kom, men den fanns i flygplan under andra världskriget. Trodde Helmer Pettersson att detta var något nytt material som skulle ta över många metall konstruktioner?
Var det kanske brist på järn efter kriget som gjorde att man testade plywood?

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 17 feb 2011, 13:19
av Bengt Dahlberg
66swede skrev:Stämmer bra!

Funderade lite på varför man valde att bygga en hytt i plywood: Vet inte när plywooden kom, men den fanns i flygplan under andra världskriget. Trodde Helmer Pettersson att detta var något nytt material som skulle ta över många metall konstruktioner?
Var det kanske brist på järn efter kriget som gjorde att man testade plywood?


Efter kriget och nog ända in på 50-talet var det brist på stålplåt och i synnerhet på karosseriplåt. Volvo PV tillverkning kom igång först ungefär 1949 p g a brist på karosseriplåt från USA. Även varven hade kunnat bygga fler båtar om det bara hade funnits mera plåt.
Dessutom fanns det plåt av tvivelaktig kvalitet och även plåt som oegentligt kallades "svartplåt" enär den fanns utanför det statliga licenssystemet. Normalt är det "vanlig" varmvalsad plåt som kallas svartplåt.

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 18 mar 2011, 10:26
av 66swede
Ratten 1949
HyttNyttmin.jpg
HyttNyttmin.jpg (189.65 KiB) Visad 28115 gånger

Re: Volvohytt?

InläggPostat: 05 jun 2013, 15:46
av Anders Roger Larsson
Ännu en bild på en lastvagn med HP-hytt. En bild till här: http://tow.se/oldcarlvdodge/lvdodge-000-s560016.htm Tack till Anders W.