Volvohytt?

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Volvohytt?

Inläggav Lars-Gunnar » 11 jan 2010, 00:26

Tack, tack Anders Asonför högintressanta bilder. De var väl lika "tåliga" som alla andra trähytter på den tiden som avses.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvohytt?

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2010, 11:39

Anders skrev:Det måste ju ha varit väldigt exklusivt med en hytt i aluminium vid den här tidpunkten?
Men plywood kan väl inte ha varit någon höjdare?

Anders

Be-Ge hytterna var uppbyggda av formpressad plywood som del i konstruktionen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvohytt?

Inläggav flak » 10 apr 2010, 14:14

Ytteligare en hytt från samma tillverkare, foto från Kalmar vid Kalmar läns slakteriförening (KLS)
001 230.jpg
001 230.jpg (34.95 KiB) Visad 28083 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvohytt?

Inläggav Lars-Gunnar » 10 apr 2010, 19:35

flak skrev:Ytteligare en hytt från samma tillverkare, foto från Kalmar vid Kalmar läns slakteriförening (KLS)
001 230.jpg


Egendomlig hytt med normalt stora sidorutor som sitter i tunna ramar men den har hel framruta. Ser lite tillplattad ut. Detta måste helt klart vara en på orten boende snickare som gjort hytten efter eget fatabur.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvohytt?

Inläggav 66swede » 14 feb 2011, 21:26

I RATTEN nummer 12, 1949, finns en artikel om HP-hytten. HP hade för avsikt att skapa en stark och tilltalande hytt, med god körställning, god sikt och gedigna skrammelfria dörrar. Dessutom skulle den vara byggd i standardiserade sektioner, lätt utbytbara. När allt detta var tillfredsställande löst lades förslaget fram för Volvos ledning, det godkändes och ett par provhytter (!) byggdes. Dom klarade proven, och ett dotterbolag bildades, Helmer Petterssons Fabriks AB och tillverkningen började.
Eftersom detta tydligen var ett dotterbolag till Volvo, så borde väl detta vara Volvos första egna hytt? Eller har jag fel?

Hytten är princip helt byggd i "bakat trä", som man kallade det, med aluminium detaljer för att hålla ihop det hela. Taket är pressat i ett helt stycke, och det finns en rolig bild i artikeln där ett gäng arbetare står på taket för att visa hur hållbart det är.
Dörr rutorna är skjutbara (ej nervevbara), det är knappt man får ut huvudet...
"God sikt" vet jag inte om jag kan hålla med om, i alla fall inte rakt år sidan eller snett bakåt.

Bild
Bild
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: Volvohytt?

Inläggav Anders Ason » 14 feb 2011, 22:19

Finns den bilen du visar hos Per i Linköping? Han bor ganska nära mig så jag får väl åka över. :)

Det är kul när gamla trådar ibland väcks till liv och det kommer fram nya uppgifter.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvohytt?

Inläggav 66swede » 15 feb 2011, 09:15

Stämmer bra!

Funderade lite på varför man valde att bygga en hytt i plywood: Vet inte när plywooden kom, men den fanns i flygplan under andra världskriget. Trodde Helmer Pettersson att detta var något nytt material som skulle ta över många metall konstruktioner?
Var det kanske brist på järn efter kriget som gjorde att man testade plywood?
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: Volvohytt?

Inläggav Bengt Dahlberg » 17 feb 2011, 13:19

66swede skrev:Stämmer bra!

Funderade lite på varför man valde att bygga en hytt i plywood: Vet inte när plywooden kom, men den fanns i flygplan under andra världskriget. Trodde Helmer Pettersson att detta var något nytt material som skulle ta över många metall konstruktioner?
Var det kanske brist på järn efter kriget som gjorde att man testade plywood?


Efter kriget och nog ända in på 50-talet var det brist på stålplåt och i synnerhet på karosseriplåt. Volvo PV tillverkning kom igång först ungefär 1949 p g a brist på karosseriplåt från USA. Även varven hade kunnat bygga fler båtar om det bara hade funnits mera plåt.
Dessutom fanns det plåt av tvivelaktig kvalitet och även plåt som oegentligt kallades "svartplåt" enär den fanns utanför det statliga licenssystemet. Normalt är det "vanlig" varmvalsad plåt som kallas svartplåt.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Volvohytt?

Inläggav 66swede » 18 mar 2011, 10:26

Ratten 1949
HyttNyttmin.jpg
HyttNyttmin.jpg (189.65 KiB) Visad 27875 gånger
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: Volvohytt?

Inläggav Anders Roger Larsson » 05 jun 2013, 15:46

Ännu en bild på en lastvagn med HP-hytt. En bild till här: http://tow.se/oldcarlvdodge/lvdodge-000-s560016.htm Tack till Anders W.
Bilagor
lvdodge-000-s560016a.jpg
lvdodge-000-s560016a.jpg (111.17 KiB) Visad 26708 gånger
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Föregående

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron