Floby Industri AB

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Floby Industri AB

Inläggav carlevert » 01 jan 2010, 17:22

Floby var väl vad jag kan förstå en rätt så stor tillverkare på 50 och 60-talet. Här i Västernorrland därifrån jag kommer måste
dom ha varit ytterst ovanliga. Kan inte komma på någon som hade en . Pappa var åkare och man åkte med så ofta man fick så långt tillbaka man minns. Här var det Gnarps hytter på alla volvo rundnosar, nån enstaka Brunflo, dom allra sista rundnosarna
hade BeGe med en bakruta. Be Ge blev sen vanligast på Titan & Viking plus en och annan Nyströms. Scania hade alltid Be-Ge.
Bara Vägverket Körde Med Nyströms.

Bild
Bild
Bild
Bild
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Floby Industri AB

Inläggav Anders » 01 jan 2010, 22:35

Riktigt intressant med en Floby-broschyr!
Detta måste väl vara de senare hytterna som var förstärkta med stålprofiler?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Floby Industri AB

Inläggav Stellan » 02 jan 2010, 14:54

Detta var lite före min tid...är ju bara barnet ännu :mrgreen:

En sak jag funderar lite på är när de slutade med hyttillverkning och övergick till påbyggnader. Den här broschyren är från 1977, och innehåller bara påbyggnader och tillbehör för lastbilar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Floby Industri AB

Inläggav Anders » 02 jan 2010, 19:39

Stellan skrev:
En sak jag funderar lite på är när de slutade med hyttillverkning och övergick till påbyggnader. Den här broschyren är från 1977, och innehåller bara påbyggnader och tillbehör för lastbilar.


Monterade man inte den sista "järnhandlarhytten" 1981? Det fanns ju en och annan N88 eller Scania 110;a med flobyhytt, men det egentliga hyttbyggandet bör väl ha upphört andra hälften av 60-talet?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Floby Industri AB

Inläggav Lars-Gunnar » 02 jan 2010, 23:42

Tack carlevert och Stellan
för dessa sensastionella brochyrbilder. Det är väl gott och väl 60 år sedan dessa hytter var aktuella. Ja, slagprovade var de som framgår av texten.
De stora tradarhytten F4472 har jag alldrig bsett på vare sig Volvo eller Scania som kom från Västerbotten (Umeå och Skellefteå-områdena). Alla hytter av denna kaliber var BeGe och den bil min far körde hade 3-mans BeGe-hytt med bakrutor som rundade hytthörnet.

Har läst i detta forum att Floby skulle vara en högkvalifikativ hyttprodukt som överglänste BeGe. Men så kanske den var dyr också?

Hade glömt att FLOBY även gjorde påbyggnader. Är FLOBY idag uppköpt eller nedlagt eller nichat? Sökning på Internet ger tveksamma svar.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster