Grip-karosser i Västervik

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Grip-karosser i Västervik

Inläggav Anders Ason » 07 dec 2009, 23:58

eller som som det rätta namnet var: Grantorpets Fabriks AB i Västervik och som de själva lite blygsamt sade i november 1950, "landets enda specialfabrik för serietillverkning av skåpvagnar". Tio bilar i veckan var produktionen via en tillverkningsbana. Fabrikens produktionsteam bestod av 80 arbetare varav en bodde i samma hus som jag. På sommaren åkte han 98 cc med Unikaboxen på pakethållaren. Till jobbet på vintern blev gubbarna upphämtade av firmalastbilen med en hemsnickrad masonitkoja på flaket.

Det sanitära anläggningarna var bristfälliga på fabriken där en del av jobben (smidet m m) utfördes i "hus" som hade presseningar som väggar och tak. För övrigt en vanligt förekommande modell även i andra sammanhang, exempelvis i de många stenhuggerier som då fanns (har upplevt det själv). Fabrikstomten som hade egen kaj var avstyckad från den stora fastigheten Grantorpet som senare ägdes av den kände Västerviksläkaren Kit Colfack. Känd bl a för filmen "Blindbock", om ni känner till den. Filmen inspelad ca tio år senare än Grip-bilderna. Vad ni förmodligen inte känner till är att jag då var med på ett hörn vid inspelningarna och ljudläggningen och kände denne Kit mycket väl. Han var motståndsman i Danmark under kriget och kunde berätta rysliga historier.

Fabriken var från början en tändsticksfabrik som sedan ändrade inriktning. Dar har även byggts båtar från de minsta till överskeppningsbåtar som lastade 100 man. De sista fordonen som jag minns som byggdes var skumsprutarbilar till Flygvapnet. De var byggda på Volvo (Viking) och hade ett säreget utseende, det såg ut som rullande ölbryggerier. Bilarna blev senare en vardaglig syn i samband med lumpen. Stora räddningsfordon i övrigt var Grips specialitet de sista åren.

På det gamla fabriksområdet ligger idag "Västerviks Djursholm".

Nu några bilder från fabriken och var den låg (pilen):
scaniavvhamn38grip.jpg
scaniavvhamn38grip.jpg (63.38 KiB) Visad 8385 gånger

grip1.jpg
grip1.jpg (66.18 KiB) Visad 8385 gånger

grip2.jpg
grip2.jpg (62.82 KiB) Visad 8385 gånger

grip3.jpg
grip3.jpg (62.97 KiB) Visad 8385 gånger

grip4.jpg
grip4.jpg (59.81 KiB) Visad 8385 gånger

grip5.jpg
grip5.jpg (59.56 KiB) Visad 8385 gånger

grip7.jpg
grip7.jpg (49.96 KiB) Visad 8385 gånger

grip6.jpg
grip6.jpg (75.53 KiB) Visad 8385 gånger


Bilder och en del text hämtat ur tidningen Ratten nr 11, november 1950, årgång 21. Ur en bunt tidningar efter far som jag häromdagen återfann på en sidovind.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Grip-karosser i Västervik

Inläggav S-V L44 » 08 dec 2009, 00:14

Tack för bilden på lastbilshytten.
Nu får jag kolla extra noga.
Undrar om det kan vara en Grip-hytt som sitter på min Volvo L249 Rundnos från 1952 med anor från Dalarna?
Midjan som går runt hytten ser bekant ut. Jag får kolla lite fler detaljer som gångjärnens placering, fönsterramar, etc..

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Grip-karosser i Västervik

Inläggav Anders » 08 dec 2009, 00:43

Byggde inte Grip-karosser många olika brandpåbyggnader åt försvaret?
Har för mig att flygplatsbrandbilarna på TL31-chassie även var byggda av dem. Dessutom tror jag, men är långt ifrån säker, att karosserna på Dodgarna som var på bilderna från Brorssons i Mariannelund hade Grip-karosser.
För övrigt var P445-karosserna riktigt snygga!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Grip-karosser i Västervik

Inläggav Lars-Gunnar » 08 dec 2009, 02:13

Tänk vilka torftiga arbetsförhållanden och vilka umbäranden våra fäder och mödrar fått utstå i deras tidigaste ungdom men även senare. Vi kan nog inte riktigt förstå hur de stod ut dag ut och dag in med väl oftast dålig lön där livet var en kamp för brödfödan. Heder åt alla som gett oss nu levande en bättre start och tryggare arbete så länge det nu varar?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Grip-karosser i Västervik

Inläggav Anders Ason » 08 dec 2009, 09:47

Anders skrev:Byggde inte Grip-karosser många olika brandpåbyggnader åt försvaret?
Har för mig att flygplatsbrandbilarna på TL31-chassie även var byggda av dem. Dessutom tror jag, men är långt ifrån säker, att karosserna på Dodgarna som var på bilderna från Brorssons i Mariannelund hade Grip-karosser.
För övrigt var P445-karosserna riktigt snygga!

Anders


    Jo, b l a en kraftig bil på ett treaxlat chassi från Volvo, mins inte modellbeteckningen. Nosen påminde om Myrsloken i utseendet. Hittar ingen bild just nu.

    Grip-Duetterna har den mycket karaktäristiska utanpåliggande bakskärmen som jag tror de var ensamma om.


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster