Skaftekulla-hytt

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Skaftekulla-hytt

Inläggav S-V L44 » 26 nov 2009, 22:47

Jag snackade för ett kort tag sedan med en kille i nordöstra Småland som skulle ge sig i kast med att renovera en Scania-Vabis L43 från 1950 med boggie.
Jag blev inte riktigt klok på om hytten var en Skaftekulla-hytt ( http://home.swipnet.se/lev_chassi/skaftekulla.html ) som senare blivit utbytt till en Järrestads-hytt eller vice versa eller om han hade en reservhytt stående av antingen den ena eller den andra tillverkaren. Jag noterade inte detta i detalj eftersom vi snackade ganska länge om diverse ting som har med vår hobby att göra.
Med Järrestads-hytt förmodar jag att han avsåg Gladsax-hytt, men jag glömde naturligtvis att fråga.

Det skulle i alla fall varit skojigt att se någon bild på en Skaftekulla-hytt eftersom jag inte kan dra mig till minnes att jag sett någon tidigare. (Det har jag kanske gjort, men då utan att veta vem som tillverkat den.)

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Skaftekulla-hytt

Inläggav Bo Abrahamsson » 26 nov 2009, 23:20

S-V L44 skrev:Jag snackade för ett kort tag sedan med en kille i nordöstra Småland som skulle ge sig i kast med att renovera en Scania-Vabis L43 från 1950 med boggie.
Jag blev inte riktigt klok på om hytten var en Skaftekulla-hytt ( http://home.swipnet.se/lev_chassi/skaftekulla.html ) som senare blivit utbytt till en Järrestads-hytt eller vice versa eller om han hade en reservhytt stående av antingen den ena eller den andra tillverkaren. Jag noterade inte detta i detalj eftersom vi snackade ganska länge om diverse ting som har med vår hobby att göra.
Med Järrestads-hytt förmodar jag att han avsåg Gladsax-hytt, men jag glömde naturligtvis att fråga.

Det skulle i alla fall varit skojigt att se någon bild på en Skaftekulla-hytt eftersom jag inte kan dra mig till minnes att jag sett någon tidigare. (Det har jag kanske gjort, men då utan att veta vem som tillverkat den.)

// S-V L44

Målilla-Gårdveda hembygdsförening har en rundnos med Skaftekulla -hytt, det borde finnas någon bild pa deras sida.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Skaftekulla-hytt

Inläggav Anders Ason » 27 nov 2009, 10:41

Vår Viking nyköpt 1955 förseddes med en Skaftekulla hytt, förm. en av de sista tillverkade. När jag var grabb var jag med farsan och tittade på den i samband med bilköpet och den stod då utanför fabriken under en presenning. Om jag minns rätt var det just den sista, och han fick den nog till ett bra pris. Dessvärre var nog kvalitén på hytten inte något vidare då den byttes ut redan efter ett par år. Förrförra sommaren tog jag en sväng till fabriken som finns kvar, även rörelsen men de jobbar nu med andra saker. Nästan allt såg sig likt ut som när jag var där för första gången och det var nästan så att man förväntade sig gubbarna dra ut en ny hytt genom portarna.

Skaftekullahytter finns även på en annan tråd på forumet.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster