Andersson & Ågren Smides o Mekanisk Verkstad AB

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Andersson & Ågren Smides o Mekanisk Verkstad AB

Inläggav Per Thomson » 29 okt 2009, 19:58

Simson släpvagnskoppling var vanlig i Norrland förr. Den tillverkades av Andersson & Ågren Smides o Mekanisk Verkstad AB i Sundsvall.
Till Tunga Rallyt Väst -08 så hade Roland Wiklund från Matfors med sig ett exemplar.

Så hör såg kopplingen ut:

IMG_4225_s.jpg
IMG_4225_s.jpg (27.33 KiB) Visad 12370 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Andersson & Ågren Smides o Mekanisk Verkstad AB

Inläggav Thomas Almen » 29 okt 2009, 22:21

Där var den ju!. Eugen Östlunds Åkeri, välkänd f.d flisåkare i Sundsvall, använde dessa drag ända in på 80-talet. Har ett minne av att det fanns "lilla" och "stora" Simson. Öppningen i skölden bakom tappen, var avsedd för en grov kätting som satt på ovansidan draget. Den trädde man genom bygeln på den gängade "hatten", och sen genom öppningen. På så sätt låstes kopplingen. Men efter nåt år var kättingstumpem ofta borta, av en aller annan anledning.
Thomas Almen
 

Re: Andersson & Ågren Smides o Mekanisk Verkstad AB

Inläggav Lars-Gunnar » 29 okt 2009, 22:33

Under vilkent årtionden användes dessa? Minns min fars första släp i slutet på 50-talet. Det var en boggiekärra och sedan ett 2-axligt timmersläp. Det var inget VBG-koppel då utan på ett minns jag att lastbilen hade en kula monterad. Vid påkoppling träddes släpets koppling över kulan och gjordes fast tror jag medelst att man drog åt kopplingen så den klämde tätt mot kulan med klämsko inbuggd bak och fram i kopplingen. Hur säkerhetsanordningen var utformad minns jag inte. Ev. fanns det inga på den tiden.

Någon här som känner igen detta? Någon född 1945 och framåt med intresset och insikten redan i skolåldern och som följde med sin far och såg hur det gick till och hur det var då vid mitten elller slutet av 1950-talet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Andersson & Ågren Smides o Mekanisk Verkstad AB

Inläggav Lars-Gunnar » 29 okt 2009, 22:35

Thomas Almèn skrev:Där var den ju!. Eugen Östlunds Åkeri, välkänd f.d flisåkare i Sundsvall, använde dessa drag ända in på 80-talet. Har ett minne av att det fanns "lilla" och "stora" Simson. Öppningen i skölden bakom tappen, var avsedd för en grov kätting som satt på ovansidan draget. Den trädde man genom bygeln på den gängade "hatten", och sen genom öppningen. På så sätt låstes kopplingen. Men efter nåt år var kättingstumpem ofta borta, av en aller annan anledning.


Den var säkert i vägen på något sätt .

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst