ICA-Hakons släp 1963

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

ICA-Hakons släp 1963

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jul 2009, 23:09

ICA-Hakons släp 1963 Tillverkare?
http://bildarkivet.foretagsminnen.se/IC ... 765&size=3

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: ICA-Hakons släp 1963

Inläggav Micke Lund » 27 jul 2009, 21:03

Skänninge släp,självbärande skåp,inget chassie under skåpet alltså.
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Re: ICA-Hakons släp 1963

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jul 2009, 21:30

Tack Micke!

Ser det nu när jag tittat igen. Måste ha varit ett lätt släp som tog mycket nyttolast. Mat är ju som bekant utrymmeskrävande beroende på vara och likaså tung beroende av slag. Potatis vägde ju inte så lite t.ex.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: ICA-Hakons släp 1963

Inläggav Per Thomson » 08 aug 2009, 16:37

Det var lite problem att få dom att hålla vid sidodörrar, speciellt om de fick gå med punktlaster. Bogserade ett tomt 3-axligt 11 meters sådant släp till Skänninge för utbyte mot ett nytt. Det gamla hade taklucka och lastades ofta med stål på den bakre delen dit traversen kunde placera lasten. Så en dag uppstod en glipa i vägg och golv på vänster sida mot sidodörr. När jag kom fram till Skänninge var glipan så stor att det gick att sticka in huvudet för att inspektera om släpet hade last 8)

Det nya släpet hade inte taklucka med tanke på att för skåpet olämpligt gods skulle undvikas. Dock kom man på att med speciella truckar gick det ändå bra att få in sådant gods. Vid ett tillfälle hade jag två buntar fjäderstål om 5 ton vardera som skulle lossas på natten i Växjö. Jag fick beskedet att utanför mottagare fanns en stor tall med kopplad vajer som jag skulle backa emot, öppna dörrarna på skåpet och koppla vajern mot en bunt och sedan köra framåt. Proceduren upprepades sedan för den andra bunten. På bara några få minuter var tio ton lossade på ett sätt som kanske inte var alltför skonsamt för ett släp av denna typ.

Inte nog med detta, väl kommen till Malmö åkte jag fast för överlast - men då var redan tio ton lossade :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: ICA-Hakons släp 1963

Inläggav Thomas Almen » 08 aug 2009, 17:25

En av Lugnvik Transports åkare hade ett 3-axlat Skänninge. På väg hem med Mexitegel gick det bra ända till Överhogdal. Där delade sig golvet och väggsidan, så det låg Mexitegel i stort sett hela vägen upp till Rätan. Kolmörkt på kvällen var det inte lätt att se vad som hände, men obligatoriskt stopp vid Turistinfot söder om Rätan avslöjade vad som hänt. Väg 81, eller E 45 som den heter numera var väl inte alldeles slät då heller, och med bladfjädrad vagn maxlastad så gick det som det gick.
Thomas Almen
 


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster