Van Hool

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Van Hool

Inläggav Stellan » 05 jun 2009, 17:21

Jag vet inte om utländska tillverkare kan vara med här, men jag chansar :P

Van Hool sålde ju en hel del både släpvagnar och trailer i Sverige förr i tiden, så de kanske kan få vara med ändå i och med att de förkom i de svenska åkerna. Det jag kommer ihåg om släpvagnarna är att de var mjuka i ramen och otroligt tungjobbade, så de hade nog inte så speciellt stor andel av försäljningen hos oss. Att jag tar upp märket beror lite på att jag hittade en broschyr från tiden det begav sig, med några välbekanta speditörer som inte finns kvar idag.

Kom väldigt gärna med tankar, synpunkter, minnen eller frågor. Kanske är det någon mer på forumet som också har lust att visa lite lastbilsnostalgi?

van hool 1b.JPG
van hool 1b.JPG (162.95 KiB) Visad 21661 gånger


van hool 2b.JPG
van hool 2b.JPG (165.33 KiB) Visad 21662 gånger


van hool 3b.JPG
van hool 3b.JPG (153.3 KiB) Visad 21662 gånger

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Van Hool

Inläggav flak » 10 jun 2009, 11:37

Utlänska tillverkare får på inget vis uteslutas från denna tråd, :wink: ja fast i föteckningen kommer dom inte med om vi inte startar en utlänsk men då får någon annan hålla i den, sicket jobb den arme stackaren kommer att få :lol:

Bjuder på en oidentifierad släpkärra med en klassisk Scania-Vabis dragare, tänk att maten åkte i sådana godingar förr...
kanske just därför som maten var så mycket bättre och världen en så mycket bättre plats att leva på...kort sagt som dom säger Det var bättre förr... :)
AB Dalabagerier 1960.jpg
AB Dalabagerier 1960.jpg (182.62 KiB) Visad 21482 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Van Hool

Inläggav flak » 10 jun 2009, 11:48

Förra kanske inte var så utlänsk, så här bjuds på en äkta utlänning fotad utanför Kumla fruktindustrier någon gång runt 1968
Kumla Fruktindustrier 1968.jpg
Kumla Fruktindustrier 1968.jpg (186.31 KiB) Visad 21480 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Van Hool

Inläggav Anders » 10 jun 2009, 12:17

Nog var det bättre förr, frågan är bara hur mycket förr? :mrgreen:

Helt klart är att lastbilarna var mycket vackrare att se på.
Undrar egentligen vad de två gentlemännen studerar framför Henscheln, vägkarta kanske? :wink:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Van Hool

Inläggav Stellan » 10 jun 2009, 16:58

Vad konstigt...jag ser bara halva bilderna ovanför :shock: :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Van Hool

Inläggav Anders » 10 jun 2009, 20:07

Konstigt, trodde att bilderna skulle vara så, men nu ser jag ju hela bilderna :oops:

Jag högerklickade på bilden, markerade adressen och öppnade den i ett nytt fönster, då dyker hela bilden upp.

Det kan vara så att bilderna är för stora till formatet och då visas bara hälften.

En Rumänsk Henschel var det visst, långväga besök. Undrar vad för frukt som kom ifrån Rumänien?
Måste ha varit en ganska lång resa från Bukarest till Kumla på 60-talet.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Van Hool

Inläggav Stellan » 10 jun 2009, 20:47

Det verkars som om bilderna är för stora, jag fick också upp hela bilden när jag kopierade in länken på en annan sida.

Jag undrar om de inte körde frukt, i och med att de har en skåptrailer med kylaggregat. Ganska kul att se skillnaden på övervakaren och chauffören...en har arbetsskjorta och den ande har kostym med slips :mrgreen:

Lite lustigt att se en rumänsk Henschel, de brukade ju köra ju Roman som var en licenstillverkad MAN annars. Dessutom så brukade det stå "Ro-Tir" på trailarna, det var det rumänska statliga åkeriet som alla öst-stater hade på den tiden.

http://farm4.static.flickr.com/3323/327 ... 52.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3237/312 ... a8.jpg?v=0

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Van Hool

Inläggav Anders Ason » 10 jun 2009, 21:01

Klicka på bilden så ska den visas i full storlek, man ska inte behöva "klippa o klistra". Vi har tipsat om detta flera gånger tidigare och fungerar det inte har det kanske inträffat något fel. Kommentera gärna här om det inte skulle fungera.

Hälsningar Anders Ason
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Van Hool

Inläggav Anders » 10 jun 2009, 21:02

En annan aspekt är ju om man ser på åldersskillnaden på chaffören och övervakaren.
Förr kunde man ju se ett gäng Sovtransauto-bilar stå vid vägkanten när de hade matpaus. Bara äldre chafförer som väl hade ator familj hemma. Allt för att de inte skulle rymma.

Har sett en Roman en gång i Kouvola i Finland nån gång i slutet på 80-talet. Aldrig sett nåt som rykt så fruktansvärt, varken före eller efter :mrgreen:

Var är bilden på bilarna tagen Stellan?

Anders Ason: Även om man klickar på bilden så syns bara halva.


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Van Hool

Inläggav Anders Ason » 10 jun 2009, 21:15

Har nu kollat. Den aktuella bilden har formatet 1800 x 1388 pixels och är alldeles för stor för forumet - förvånad att de gick att ladda upp alls då det finns en spärr på 640 pixel inlagd. Detta för att inte orsaka scrollning i sidled som rycker sönder hela tråden. Efter att spärren lagts in har forumets programvara uppdaterats flera gånger och i o m detta verkar det som om bilden går att ladda upp men begränsas då i sidled.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Van Hool

Inläggav flak » 10 jun 2009, 22:11

Sorry men i hastigheten lyckades jag med en omöjlighet att ladda upp STORA bilder :shock:
Har minskat dom till mer hanterbar storlek och hoppas att ni inte tog skada av att inte kunna se hela bilderna :? ,
men ni fick ju en sak att diskutera om så skadan var ju inte så stor.
Ibland fläskar man på i bildstorlek så man kan se detaljer...så att säga... :wink:
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Van Hool

Inläggav Stellan » 10 jun 2009, 22:48

Jag missade att skriva att det inte är mina bilder, jag kopierade bara länkarna direkt till bilderna som jag hittade här: http://www.flickr.com/photos/31533738@N ... 586788629/

Alla öststats-åkerier hade samma system med övervakare och det enda av dem som jag vet finns kvar idag är just Sovtransauto, alla andra tror jag har blivit privata åkerier idag. Den här vimpeln från just Sovtransauto provade jag att scanna in...och det funkade bra :P

Sovtransauto_b.JPG
Sovtransauto_b.JPG (71.8 KiB) Visad 21462 gånger


På tal om Van Hool-broschyren så drog jag omkring på de här trailarna i min ungdom, också det ett företag som inte finns längre.
van hool - BVT_b.JPG
van hool - BVT_b.JPG (119.52 KiB) Visad 21460 gånger


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Van Hool

Inläggav Anders Ason » 11 jun 2009, 21:54

En fråga till alla er kunniga: när det gäller släp och trailerfordon så funderade jag på vad som var/är typiskt för olika byggare då väl axlar o bl a bromsar m m köps som "konfektion från hyllan"?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Van Hool

Inläggav herrstina- » 12 jun 2009, 23:26

Det som gjort Van Hool kända i Sverige måste vara deras busskarosser, det gick mängder av dom här på 70-80 talen. företrädesvis byggda på Volvos B58 chassie.
BVT köptes av Frans Maas för ett antal år sedan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Van Hool

Inläggav Thomas Almen » 13 jun 2009, 09:49

Det står en 2-axlad VanHool jumbo i Degerfors av 1979 års modell. Jag känner ägarn......
Thomas Almen
 


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron