Aktiebolaget Tranåsverken

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Aktiebolaget Tranåsverken

Inläggav flak » 04 apr 2009, 22:19

Vem har inte hört talas om Tranåstippen
Tranås.jpg
Tranås.jpg (182.38 KiB) Visad 8690 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Aktiebolaget Tranåsverken

Inläggav Per Thomson » 29 apr 2009, 19:02

Vid någon tidpunkt, minns inte om det var 60 eller 70-tal, så beslutade Volvo att ta fram en komplett tippbil i sitt program och det blev med Tranås tippflak. Idén mottogs inte särskilt väl av marknaden så projektet lades ned.
Jag tror också att Tranåstippen fanns på ASJ-Fruehauf tipp-släp. Det släp jag nyligen kom över är just ett sådant, se:
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1442
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Aktiebolaget Tranåsverken

Inläggav Anders » 29 apr 2009, 20:55

Minns att i något gammalt nummer av Trailer så fanns det en notis om en l485Viking som omnämdes som levererad komplett med flak. Dock skrev man att det varit en stor succé. Det kan man ju förstå, i och med att man var van att speca påbyggnaden själv.

Undrar om det har gjorts några liknande försök tidigare eller senare?
(det enda jag kommer på såhär på rak arm är bilar från Tidaholm, men det är ju i slutet på 20, början på 30-talet)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Aktiebolaget Tranåsverken

Inläggav Stellan » 21 okt 2010, 20:28

Per Thomson skrev:Vid någon tidpunkt, minns inte om det var 60 eller 70-tal, så beslutade Volvo att ta fram en komplett tippbil i sitt program och det blev med Tranås tippflak. Idén mottogs inte särskilt väl av marknaden så projektet lades ned.
Jag tror också att Tranåstippen fanns på ASJ-Fruehauf tipp-släp. Det släp jag nyligen kom över är just ett sådant, se:
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1442


Jag hittade en ASJ-artikel i Transportnytt nummer 16, 1968 som klargör något av detta:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Aktiebolaget Tranåsverken

Inläggav Per Thomson » 21 okt 2010, 23:55

Av texten framgår att Tranåsverken ej längre är inblandade (1968 och senare). Man har också frångått den tidigare ramkonstruktionen av I-balktyp och i stället härmat BRIAB:s konstruktion med balkar i låd-konstruktion vilket också syns på fotot. Intressant!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster