Foco Fabriks AB Forslund & Co

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav flak » 04 apr 2009, 21:48

Under denna tråd hoppas jag att Focobilder och annat Foco relaterat hopar sig.
Foco.jpg
Foco.jpg (41.56 KiB) Visad 29757 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav flak » 05 apr 2009, 11:50

En dag på jobbet......
Palllastaren var konstruerad för lastpallar upp till 1700kg och kostade 375 kr år 1965
Foco in action.jpg
Foco in action.jpg (171.8 KiB) Visad 29719 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav flak » 10 jun 2009, 11:53

Inlägget men Hiab / Foco har inte fått några inlägg kanske det behövs en knuff....
Foco timmerknuff.jpg
Foco timmerknuff.jpg (90.53 KiB) Visad 29565 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Lars-Gunnar » 12 jun 2009, 21:21

Hej!

Detta är Bröderna Forslunds Skellefteå, timmerlastare som är hydrauliskt driven och sitter bak på flaksidan. Den var rödmålad. Den är i sin tur förbunden med ett runt rör från aggregatet till strax bakom hytten. Lastarmarna som var förlängningsbara ligger an mot framstammen och vilar på första banken vid transport. Som synes bildar banken bokstaven "M" i nedfällt läge. Vid lastning "fästades" armarna på bommen och fälldes de längsta stöttorna bakåt medan de korta stod upprätt och så lade man på timmerstockar på lyftarmarna som fram var lätt böjda. När man sedan hade fyllt upp till "knät", reste man upp stöttorna till full höjd. Samtidigt förlängdes lastarmarna så att de skulle nå över stöttans topp.

Den som är observant ser att aggregatetets hydraulkolv inte är riktigt infälld. Detta sker när lastarmarna når moder jord. Man kan också se att det sitter två öglor där vattenstrålen är. Dessa är för om man måste ha aggregatet på andra sidan. Då måste man vända på lyftanordningen. Jag har hjälpt min far ta loss denna tingest och den vägde faktiskt inte så farligt mycket eller så lyfte jag i den smala delen som var lättast. Detta aggregat var det bästa man kunde få, baklastarna undantagna. Hjälplastare krävdes man annars var det driftsäkert och snabblastande. Handgasen måste ju vara utdragen tills motorn hade rätt varvtal. Om jag var med satt jag och gasade på förarplatsen vilket var mer effektivt och bränslebesparande.

Grabben som spolar bilen (en Volvo Viking Turbo av 1962-års modell med svarta skärmar och Volvogrön huv och hytt och extralampor för plogning) är den som laddat upp detta foto.

BildBild
Lars-Gunnar
 

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav BURTRÄSKARN » 13 jun 2009, 11:00

Hej Lars-Gunnar,jag har i veckan monterat hydrauliken till tippen,kranen och sidlastaren,så jag börjar så smått se det berömda ljuset i tunneln.Så snart börjar inkomsterna att komma när jag skall köra med enkeltrave till husum :lol: Har pratat med en del äldre grånade kämpar som har lastat med lastaren och alla påstår att det gick ganska fort att få sej lasset,om det var ett bra avlägg så att det bara var att rulla in stockarna.Alternativet var väl oftast handlastning så nog var lastaren en mycket smart uppfinning som sparade en massa slit.En man berättade att han var hjälplastare till en åkare ,och när dom som bäst stod och lastade så klev åkaren lite för nära armen och armen krokade i livremmen varpå åkaren åkte upp på lasset,jag vet att låter som skröna men han påstod att det var sant :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Lars-Gunnar » 09 aug 2009, 22:37

Bilden på den bil som min far körde hade både lastaggregat och flak av Bröderna Forslund fabrikat. Om boggielyften var av Forslunds Fabrikat låter jag vara osagt. På bilden kan man se att boggien är rätt högt hissad. Min sambos bror som jobbade där berättade att Forslunds tidigt höll på med rena fordonsmonteringar av kran, tippflak, fast flak med timmerknuff m.m. Det typiska för flakets tippram var bockad inåt "hopklämd" på mitten för att sedan gå utåt på alla hörn så de passade i de tvärgående infästningarna för fastlåsning medelst konventionella skruvlås.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav flak » 05 maj 2010, 20:50

Finns det någon som sett en sån här Focokran.
Ritningen är hämtad från Patentverket och patentåret är 1948
Kranen har vajerspel precis som Hiab 192.
Foco 1948-53.jpg
Foco 1948-53.jpg (80.94 KiB) Visad 28845 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Stellan » 16 dec 2010, 17:21

flak skrev:En dag på jobbet......
Palllastaren var konstruerad för lastpallar upp till 1700kg och kostade 375 kr år 1965
Foco in action.jpg

Jag har en sådan pallastare ståendes...undrar hur mycket den kan vara värd idag, kanske mer än 375 kr? :P

När jag ändå skriver i Foco-tråden, så passar jag på och hör om det är någon som har koll på den här kranen från 1968. Den var väl en av de kraftigaste som Foco byggde...?
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Vågert » 16 dec 2010, 21:00

En bild på min FOCO 6000 i arbete. :)
Bilagor
Kärra till Floby 2.jpg
Kärra till Floby 2.jpg (70.4 KiB) Visad 27998 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Stellan » 16 dec 2010, 22:40

Ahh...då har man ju sett en sådan kran i verkligheten, kul :D

I beskrivningen av kranen så kan man se ett ord som innehåller fyra "L", något man ofta har besvär med att komma ihåg stavningen på :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Stellan » 16 dec 2010, 23:16

Jag har hittat en artikel i TransportNytt nummer 13:1968 om samma bil och förare som Flak visade med pallastare längre upp i tråden, fast här står föraren lite bättre till för säkerheten :P :

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Böll » 17 dec 2010, 03:04

Vad kul å se Nils-Nilsson bilen..de åkeriet lever ju fortfarande kvar i GBG,e de inte ett av GBG,s äldsta Stellan...polaren jobba där 4 år,och han som meka i verkstan Pelle,berätta mkt kul episoder,han gick i pension förra året efter att ha börjat på Nilsson som ung grabb....dom har fortfarande kvar en Duett,pickup som service bil,den köpte dom ny....dom köpte 2 nya,men en blev påkörd av tåget i Mölndal 1,a veckan och chauffören omkom enl,,Pelle....skulle nog va ett bra ämne för reportage de åkeriet.....
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Bo Norvinge » 18 dec 2010, 11:24

Böll skrev:....skulle nog va ett bra ämne för reportage de åkeriet.....


För en del år sedan önskade jag göra en artikel om deras pickup. Det var på den tiden som deras gamla åkarborg fanns kvar vid slakthuset.
Det hade varit fint med deras Volvo framför byggnaden.
Det bemötandet jag fick när jag tog kontakt med företaget var i det närmaste skandalöst. Nära att kallas för utskällning.
Idag är fastigheten sedan länge riven och mina känslor för det företaget nära noll.
Var pickisen är och ledningens nostalgi-gen finns är frågor som ännu saknar svar.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav gunnilse » 18 dec 2010, 15:08

Pickisen lever å som ny, kul att någon finns kvar i Sverige..

Åkeriet har nya lokaler i Alelyckan (Vattenverket Lärjemotet ni som truckat 45an)
gunnilse
 

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Stellan » 06 jan 2011, 19:04

Jag fann en bild på samma lastbil från Nilssons åkeri, fast ur en annan vinkel, i en pärm som heter "Lastvagnsskolan" som Volvo givit ut. Den här utgåvan från 1971 är en plastpärm, och lite tristare än den som gavs ut 1953 tycker jag. Men det är väl vad som kallas för utveckling? :P

Bild

En riktigt linslus den här bilen :mrgreen:
Bild

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 08 jan 2011, 00:32, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron