Foco Fabriks AB Forslund & Co

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav gunnilse » 06 jan 2011, 22:10

Bild
Bild

Här e min kran som fått ett lugnare liv på gamledar xf 150.
gunnilse
 

Amfibiebil 101 Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav Mark_Ellis » 08 aug 2023, 15:31

Hej,
Ursäkta Google-översättningen.

Jag forskar på Amfibiebil 101, och undrar om FOCO monterade de svenska kranarna, eller gjorde Kustartilleriet?
Jag verkar ha två olika vikter för 4000ZXX, och undrar om någon kan ge rätt vikter?

Jag brukade köra Alvis Stalwart i den brittiska armén, för cirka 40 år sedan. Vi hade Artillery Limbers och REME Stalwarts, som båda hade Atlas 3001-kranar.
Jag har forskat i historien om Alvis Stalwart och vet att Sverige köpte runt 27, som de kallade Amfibiebil 101.
De två första var förproduktionsmodeller, köpta 1962. De blev 101 A. Sverige monterade FOCO 150-kranar på dem. 101 A är uppenbart på de plana sideboards.
PV4 6.jpg
101 A
PV4 6.jpg (293.22 KiB) Visad 1872 gånger


PV4 2.jpg
101 A 150
PV4 2.jpg (295.92 KiB) Visad 1872 gånger


1965 köpte Sverige sedan 6 Mark 1, som var Amfibiebil 101 B.
Dessa hade FOCO 4000 ZXX kranar. De flesta av 101B är uppenbara av de haudrauliska vinscharna som Sverige monterade på utsidan av fordonet.

Emil stolly crane 2.jpg
101 B FOCO
Emil stolly crane 2.jpg (175.68 KiB) Visad 1872 gånger


Swedish Mk 1 Budge.jpg
101 B winch and crane
Swedish Mk 1 Budge.jpg (315.15 KiB) Visad 1872 gånger


1966 köpte Sverige sedan ett 20-tal av de nya Mark 2 Stalwarts, som är Amfibiebil 101 C. De har de större fönstren i hyttens hörn.
Det verkar som att 14 hade kranar monterade, och de med registreringar som börjar 498xx hade inga kranar, men jag forskar fortfarande på detta.

Mk2 the Arsenalen Sweden Defence vehicle Museum 3.jpg
101 C
Mk2 the Arsenalen Sweden Defence vehicle Museum 3.jpg (468.41 KiB) Visad 1872 gånger


De befintliga Staalwart golvbalkarna kapades och förstärkningsbalkar lades till för kranen att sitta på

FOCO-2.jpg
101 C floor
FOCO-2.jpg (355.86 KiB) Visad 1872 gånger


Sverige sålde de sista 1985. En 101 C gick till Storbritannien och renoverades för den koreanska Antarktisforskningen. Den fungerade på King George Island från 1990 till omkring 1995, var den satt i några år innan den avyttrades omkring 2000.

Korean W 3.jpg
Korean 101 C
Korean W 3.jpg (332.47 KiB) Visad 1872 gånger


Den brittiska armén gjorde sig av med sina Stalwarts 1993

Om du har några bilder eller berättelser som inte redan finns på internet, vänligen dela dem med mig.
Jag har en webbplats med en sida dedikerad till Amfibiebil 101.
https://sites.google.com/view/alvis-stalwart-hmlc-files/alvis-stalwart-hmlc-section/swedish-amfibiebil-101

Tack

Hi,
Sorry for the Google translation.

I'm researching the Amfibiebil 101, and wonder if FOCO fitted the Swedish cranes, or the Coastal artillery did?
I seem to have two different weights for the 4000ZXX, and wonder if anyone can give the correct weights?

I used to drive the Alvis Stalwart in the British Army, some 40 years ago. We had Artillery limbers and REME Stalwarts, which both had Atlas 3001 cranes.
I've been reserching the history of the Alvis Stalwart, and know that Sweden bought around 27, which they called the Amfibiebil 101.
The first two were Pre production models, bought in 1962. They became the 101 A. Sweden mounted FOCO 150 cranes to them. The 101 A is obvious by the flat sided sideboards.

in 1965 Sweden then bought 6 Mark 1, which were the Amfibiebil 101 B.
These had FOCO 4000 ZXX cranes. Most of the 101B are obvious by the haudraulic winches that Sweden fitted on the outside of the vehicle.

In 1966 Sweden then bought around 20 of the new Mark 2 Stalwarts, which are the Amfibiebil 101 C. They have the larger windows in the corners of the cab.
It would appear that 14 had cranes fitted, and the ones with registrations starting 498xx did not have cranes, but I am still researching this.

The existing Stalwart floor beams were cut, and strengthing beams were added for the crane to sit on

Sweden sold the last ones in 1985. One 101 C went to the UK, and was refurbished for the Korean Antarctic research. It worked on King George Island from 1990 to around 1995, were is sat for a few years before being disposed of around 2000.

The British Army disposed of their Stalwarts in 1993

If you have any photos or stories that are not already on the internet, please share them with me.
I have a website, with a page dedicated to the Amfibiebil 101.

Thanks
Mark_Ellis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 aug 2023, 19:59

Re: Foco Fabriks AB Forslund & Co

Inläggav flak » 15 aug 2023, 08:18

IMG_20230815_080938_0.jpg
IMG_20230815_080938_0.jpg (257.89 KiB) Visad 1575 gånger

IMG_20230815_080908_1.jpg
IMG_20230815_080908_1.jpg (248 KiB) Visad 1575 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Föregående

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster