Rolba

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Rolba

Inläggav Stellan » 17 mar 2009, 22:22

Jag trodde ju att vi fått med alla tillverkare inom det här ämnet, men icke sa Nicke :P . Förutom Muhaab så hittade jag ett informationsblad från Rolba i en pärm från 1979...

Firman hette/heter tydligen Hedenorba, men den är ju mest känd under just namnet Rolba. Lite intressant är det att Hedesunda har haft en lasbilspåbyggare, man har ju sett namnet men aldrig tänkt på var det tillverkades. Man lär sig något nytt varje dag :)

När jag tittade närmare på bilden så såg jag att det sitter en interimsskylt på underkörningsskyddet. Om den är röd eller grön är svårt att avgöra, men numret är i alla fall: X118 B

rolba 1975_b.JPG
rolba 1975_b.JPG (143.23 KiB) Visad 16732 gånger
rolba 1975 text_b.JPG
rolba 1975 text_b.JPG (51.86 KiB) Visad 16735 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Anders Ason » 18 mar 2009, 22:05

Stellan skrev:Jag trodde ju ... /Stellan


    Fl å´t, hade just inget att skriva :mrgreen:
    landsvagslok.jpg
    landsvagslok.jpg (20.83 KiB) Visad 16635 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Rolba

Inläggav Stellan » 18 mar 2009, 22:19

Det vete tusan om man kan förlåta...volvon rök inte svart, det var ju ren och fin vitrök som kom från den :mrgreen: :lol: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Danne-77 » 23 mar 2009, 00:13

Hej!

En Rolba slamsug annvändes fram till våren -07 på Arlanda flygplats för att suga upp bränslespill i Pitzbrunnarna
(där man hämtar bränslet till flygplanen) Detta gjordes på torsdagar varje vecka, tog ca 9 timmar. Jag tror att den var från -75.

Rolba tillverkade även lastmaskinsburna snöslungor på -70talet
Hälsningar Danne.
Danne-77
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 mar 2009, 09:45

Re: Rolba

Inläggav Nor1 » 23 mar 2009, 18:31

Någon som känner igen Rolba´s Logotyp (hjulet) från nått annat med Lastbilsanknytning???
Jag gör det ganska rejält iaf, och från vad.


/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Stellan » 23 mar 2009, 18:46

Nor1 skrev:Någon som känner igen Rolba´s Logotyp (hjulet) från nått annat med Lastbilsanknytning???
Jag gör det ganska rejält iaf, och från vad.
/Stefan

Du tänker på Åkermans grävmaskiner misstänker jag :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Stellan » 23 mar 2009, 18:59

Danne-77 skrev:Hej!

En Rolba slamsug annvändes fram till våren -07 på Arlanda flygplats för att suga upp bränslespill i Pitzbrunnarna (där man hämtar bränslet till flygplanen) Detta gjordes på torsdagar varje vecka, tog ca 9 timmar. Jag tror att den var från -75.

Rolba tillverkade även lastmaskinsburna snöslungor på -70talet

Jag var tvungen att googla för att se efter om firman finns kvar...och det gör den: http://www.rolba.se/, men jag hittade inget om snöslungor. Har de upphört med den produkten, eller kan det vara detta företag i Schweitz som det kan blandas ihop med? http://www.specialtrucks.ch/001_olafs-n ... rolba.html

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Nor1 » 23 mar 2009, 19:54

Stellan skrev:
Nor1 skrev:Någon som känner igen Rolba´s Logotyp (hjulet) från nått annat med Lastbilsanknytning???
Jag gör det ganska rejält iaf, och från vad.
/Stefan

Du tänker på Åkermans grävmaskiner misstänker jag :mrgreen:

/Stellan


Nej det är inte Åkerman jag tänker på, dom har ju en massa "Å" i en ring, mer åt transportbranschen kan jag väl säga att det är, och jag vet vad det är...


/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Micke Lund » 24 mar 2009, 20:22

Hade inte Tobiassons åkeri liknande logga?
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Re: Rolba

Inläggav Stellan » 24 mar 2009, 23:13

Micke Lund skrev:Hade inte Tobiassons åkeri liknande logga?

Det kan jag väl aldrig tro... :mrgreen:

Lite skämmigt är det ju att man inte kände igen logotypen. Trots att det är ett Bilspeditionsåkeri från västkusten, och att man själv körde för ett annat bohusländskt speditionsåkeri i många år så har man lyckats att förtränga Tobiassons :oops:

Tobiassons 01a.jpg
Tobiassons 01a.jpg (122.04 KiB) Visad 16428 gånger
tobiassons 01b.jpg
tobiassons 01b.jpg (49.06 KiB) Visad 16427 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Muk » 25 mar 2009, 11:36

Tobiasons och Rolba hade väl samma småländska ägare ett tag innan konkurs.
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: Rolba

Inläggav Nor1 » 25 mar 2009, 19:09

Muk skrev:Tobiasons och Rolba hade väl samma småländska ägare ett tag innan konkurs.


Från -85 till konkursen -92 hade familjen Eriksson från Eksjö makten över såväl Rolba (Hederolba Maskin) och Tobiasons.
Även några andra åkerier i småland fanns med i sfären.
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Danne-77 » 27 mar 2009, 21:59

Stellan skrev:
Danne-77 skrev:Hej!

En Rolba slamsug annvändes fram till våren -07 på Arlanda flygplats för att suga upp bränslespill i Pitzbrunnarna (där man hämtar bränslet till flygplanen) Detta gjordes på torsdagar varje vecka, tog ca 9 timmar. Jag tror att den var från -75.

Rolba tillverkade även lastmaskinsburna snöslungor på -70talet

Jag var tvungen att googla för att se efter om firman finns kvar...och det gör den: http://www.rolba.se/, men jag hittade inget om snöslungor. Har de upphört med den produkten, eller kan det vara detta företag i Schweitz som det kan blandas ihop med? http://www.specialtrucks.ch/001_olafs-n ... rolba.html

/Stellan



Hej, jo så kan det nog vara. Slamsugen vet jag att det var Rolba i sverige som har byggt, då jag kört den ganska mycket.
Det satt en skruvkompressor på den som väsnades något otrolig. (Vi sålde den via KVD, jag vet inte vart den tog vägen)

Slungan jag pratar om kan vara den på den utlänska sidan, Det satt emblem på den som det stod "Rolba" på. Och jag tänkte inte så långt att det kan finnas olika tillverkare i olika länder :oops: . Ber om ursäkt för det.
Hälsningar Danne.
Danne-77
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 mar 2009, 09:45

Re: Rolba

Inläggav Danne-77 » 27 mar 2009, 22:05

Stellan skrev:
Micke Lund skrev:Hade inte Tobiassons åkeri liknande logga?

Det kan jag väl aldrig tro... :mrgreen:

Lite skämmigt är det ju att man inte kände igen logotypen. Trots att det är ett Bilspeditionsåkeri från västkusten, och att man själv körde för ett annat bohusländskt speditionsåkeri i många år så har man lyckats att förtränga Tobiassons :oops:

Tobiassons 01a.jpg
tobiassons 01b.jpg
/Stellan


Hej!

Ser du reg nr på F12:an med ryggsäck i brochyren? Jag lyckas inte utläsa det på datorn och är nyfiken.
Hälsningar Danne.
Danne-77
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 mar 2009, 09:45

Re: Rolba

Inläggav Stellan » 27 mar 2009, 22:09

Danne-77 skrev:Slungan jag pratar om kan vara den på den utlänska sidan, Det satt emblem på den som det stod "Rolba" på. Och jag tänkte inte så långt att det kan finnas olika tillverkare i olika länder :oops: . Ber om ursäkt för det.
Det är absolut inget att deppa för...jag hade inte en aning om det förrän jag började leta på internet. Så man lär sig ju något nytt varje dag :P

Jag ska se om jag kan hitta SJ-broschyren igen och scanna in den i en högre upplösning, återkommer när jag hittat den

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster