Rolba

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Rolba

Inläggav Muk » 27 mar 2009, 22:45

Jag tror att de olika Rolba företagen är samma företag. Tittar man på historiken på http://www.rolba.se så står det: "Företaget grundades 1962 av schweizaren Rolph Bauman för att marknadsföra isbanemaskiner. Den första slamsugaren utvecklades och levererades redan 1968 och vi har i dag 40 års erfarenhet i branschen."
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: Rolba

Inläggav Stellan » 27 mar 2009, 23:00

Ta mig tusan...det stämmer :o
Tänk vad man kan upptäcka om man läser lite mer noggrant, jag var så uppe i det Schweziska så att helheten gick förlorad :oops:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Danne-77 » 27 mar 2009, 23:52

Ja där ser man... Jag ska se om jag kan gräva fram lite info om slungan vi annvände oss av, slungan är såld till någon okänd ägare.
Men det är möjligt att vi har någon gammal verkstadsbok kvar på den, där borde det ju stå vart den är tillverkad.
Hälsningar Danne.
Danne-77
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 mar 2009, 09:45

Re: Rolba

Inläggav flak » 29 mar 2009, 16:43

Tackar för info om Rolba, mkt intressant med dessa uppdateringar.....!
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Rolba

Inläggav Nor1 » 29 mar 2009, 20:59

Danne-77 skrev:Hej!

Ser du reg nr på F12:an med ryggsäck i brochyren? Jag lyckas inte utläsa det på datorn och är nyfiken.


Jag gjorde ett tappert försök att få reda på reg-nummret, men farsgubbens minne hade tydligen svikt honom :lol:
Däremot kan jag meddela att det är en av 3 stycken "ryggsäckar" som Tobiasons hade i denna trafiken, det var två stycken F12:or och en F10:a. Efter att jag förklarat att det var "den med rött i fronten" och inget krom på så fick farsan för sig att det nog var F10:an som var med i det reklambladet då båda F12:orna hade kromade lyktsarger och kromade vindavvsiare, chauffören på bilderna däremot, Lasse, körde tolvorna till vardags. Men som sagt det är ju många årsedan Farsgubben hade hand om dessa fordon :D

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Rolba

Inläggav Danne-77 » 29 mar 2009, 21:56

Nor1 skrev:
Danne-77 skrev:Hej!

Ser du reg nr på F12:an med ryggsäck i brochyren? Jag lyckas inte utläsa det på datorn och är nyfiken.


Jag gjorde ett tappert försök att få reda på reg-nummret, men farsgubbens minne hade tydligen svikt honom :lol:
Däremot kan jag meddela att det är en av 3 stycken "ryggsäckar" som Tobiasons hade i denna trafiken, det var två stycken F12:or och en F10:a. Efter att jag förklarat att det var "den med rött i fronten" och inget krom på så fick farsan för sig att det nog var F10:an som var med i det reklambladet då båda F12:orna hade kromade lyktsarger och kromade vindavvsiare, chauffören på bilderna däremot, Lasse, körde tolvorna till vardags. Men som sagt det är ju många årsedan Farsgubben hade hand om dessa fordon :D

/Stefan


Ok, jag tackar för försöket.
Att jag är nyfiken beror på att min pappa har ägt en av Tobiassons gammla ryggsäckar, en F12:a, -79 tror jag den var ifrån.
Hälsningar Danne.
Danne-77
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 mar 2009, 09:45

Föregående

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron