MUHAAB

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

MUHAAB

Inläggav Stellan » 15 mar 2009, 23:40

Ett bidrag till vår sammanställning av påbyggare, Muhaab från Grums. Någon som vet mer om detta företaget?
muhaab 1b.JPG
muhaab 1b.JPG (238.2 KiB) Visad 6140 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: MUHAAB

Inläggav Muk » 17 mar 2009, 19:15

Intressant. Jag har aldrig hört talas om Muhaab och ett sådant namn borde man komma ihåg. Med ledning av Volvons färgsättning kan man gissa på andra halvan av 70-talet. Finns det några ledtrådar i form av adress, telefonnummer eller eventuellt tryckår på broschyren?
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: MUHAAB

Inläggav Stellan » 17 mar 2009, 20:02

Firmanamnet sticker verkligen ut, men jag har heller aldrig varken hört eller sett det förut. Det står inget på informationsbladet, men det satt i en pärm från 1977. Så det stämmer nog gott med handra halvan av -70 talet.

Jag har inte fått kläm på det där med att scanna text ännu, så jag tog bara med logotypen.
muhaab text_b.JPG
muhaab text_b.JPG (79.07 KiB) Visad 6053 gånger


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: MUHAAB

Inläggav Muk » 17 mar 2009, 20:37

Jag hittar ett bolag på adressen med namnet "Munther O Haster HB". Mer än så hittar inte jag. Muhaab är väl en förkortning. Kanske ringer det en klocka hos någon om man säger Munther och Haster i Grums.
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: MUHAAB

Inläggav Stellan » 17 mar 2009, 20:44

MUnther och HAster låter ju troligt, kanske det var ett aktiebolag på den tiden? Det ska bli spännande att se om det är någon som vet mer :P

Man hittar mycket spännande och udda i gamla pärmar och lådor. Det är lite synd att det inte finns möjlighet att scanna in broschyrer i pdf och lägga upp här för medlemmarna, kanske något som kan komma i framtiden? :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster