Sörling

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Sörling

Inläggav Anders » 13 feb 2009, 20:31

Tänkte på tråden att det varit dåligt med nya trådar nu ett tag, så jag bestämde mig för att ta mig i kragen! :)
Gjorde en djupdykning i kvarlåtenskapen efter min far och kom då över ett par broschyrer och ett knippe foton som jag tänkte publicera.
Bygger på allt eftersom jag hinner scanna.


Den första som kommer är en broschyr över Sörlings påbyggnader, årgång mitten av 70-talet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild






Hoppas att det är till belåtenhet! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Sörling

Inläggav Anders Ason » 13 feb 2009, 22:22

Anders skrev:Tänkte på tråden att det varit dåligt med nya trådar nu ett tag ...

Anders

    Intressant material från en av de stora påbyggarna.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Sörling

Inläggav flak » 15 feb 2009, 00:39

Kanonbra! har själv tänk att lägga upp en del men tiden räcker inte just nu.

Håller som bäst på att bygga en ny modell vilket tar rätt så mycket tid.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Sörling

Inläggav Skandinaven » 28 okt 2010, 14:23

Hejsan!

Interessant med denne Sörling side. I 1988 kjöbte jag en helt ny 4 akslad Scania, til entrep. körning, med automatiska upplukning, i siderna och i back.
Det hele var Sörling, even tipcylinder.
Senere byggde jag en model av denne bilen.

Hälsn. Skandinaven
Førerhus 143.jpg
Førerhus 143.jpg (113.34 KiB) Visad 9508 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Sörling

Inläggav Skandinaven » 28 okt 2010, 14:24

Førerhus 143 E.jpg
Førerhus 143 E.jpg (92.41 KiB) Visad 9508 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Sörling

Inläggav Skandinaven » 28 okt 2010, 14:59

Det her var mit fine Sörling tip ekipage 8X4 med navreduktion
SÖRLING TIP.jpg
SÖRLING TIP.jpg (79.28 KiB) Visad 9506 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Sörling

Inläggav Per Thomson » 28 okt 2010, 18:34

Ja, de danska tipp-ekipagen var maffiga, 4-axlade dragbilar och boggie-släp. Det hade de redan på 70-talet när våra ekipage för motsvarande transportuppdrag måste upp till 24 meters längd. Danska vägbestämmelserna involverade ingen broformel. Förmodligen var det NATO-bestämmelser som gällde liksom för de flesta väst-europeiska länderna efter kriget. Och så här ser många danska tipp-ekipage ut än i dag även fast tipp-trailers börjar dominera. Har jag fel så rätta mig!

Nu orsakade jag att vi kom bort från Sörling så då återkopplar jag tråden med en efterlysning: Jag skulle vilja komma över eller se hur dessa konstruktioner såg ut innan 70-tal och då helst tidigt 50-tal. Någon som har material liggande?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sörling

Inläggav Lars-Gunnar » 28 okt 2010, 21:12

Per Thomson skrev:Ja, de danska tipp-ekipagen var maffiga, 4-axlade dragbilar och boggie-släp. Det hade de redan på 70-talet när våra ekipage för motsvarande transportuppdrag måste upp till 24 meters längd. Danska vägbestämmelserna involverade ingen broformel. Förmodligen var det NATO-bestämmelser som gällde liksom för de flesta väst-europeiska länderna efter kriget. Och så här ser många danska tipp-ekipage ut än i dag även fast tipp-trailers börjar dominera. Har jag fel så rätta mig!

Nu orsakade jag att vi kom bort från Sörling så då återkopplar jag tråden med en efterlysning: Jag skulle vilja komma över eller se hur dessa konstruktioner såg ut innan 70-tal och då helst tidigt 50-tal. Någon som har material liggande?


I Norge kör man ofta grusekipagen med 3 eller 4-axliga dragbilar och 2-3-axliga släpvagnar. Så våra broderfolk har annorlunda konfigurationer även om dessa finns i Sverige men inte som standardekipagen.

För övrigt när jag bodde i Stockholm var det 1965-72 var det gott om lastbilar som hade bergflak av typ Sörling tror jag det var ofta 2-axliga. Det var sällan Stockholmsåkarna körde med boggiebilar i stan och till de byggen som uppfördes. Vet inte varför men kanske det var smidigare med två axlar när man skulle köra på byggarbetsplatser. En annan sak var ju att de var snabbare med lättare last.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster