Erik I. Frändbergs snickeri- och karosseriverkstad, Västerås

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Erik I. Frändbergs snickeri- och karosseriverkstad, Västerås

Inläggav bilomnibussen » 08 dec 2022, 18:17

Hej! Jag fick en förfrågan om ovannämnda företag för ett par dagar sedan. Frågeställaren hade nyligen fått hem en busskaross troligen avsedd att monteras på ett lastbilsflak, den var ålderdomlig nog att ha en lanternin på taket och var till allmän glädje också försedd med en tillverkarskylt från firma Frändbergs. Obekant vem som haft den, då den under lång tid stått som lekstuga i en trädgård. Frändbergs har jag stött på förut, framför allt som tillverkare av butiksbussar på 1940-50-talet men redan i verksamhet i början av 1920-talet. Det finns ett foto av en T-Ford (tror jag) med Frändbergskaross. Den beskrivna karossen är nog minst lika gammal som denna. Är det någon som forskat i ämnet Frändbergs och vet när de började sin verksamhet och när de slutade, jag antar att firman inte finns kvar.
Mvh
Jan G
bilomnibussen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 maj 2021, 16:51

Re: Erik I. Frändbergs snickeri- och karosseriverkstad, Väst

Inläggav Anders Ason » 08 dec 2022, 18:59

(Spännande!)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster