Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Inläggav Anders Roger Larsson » 18 jun 2010, 18:15

Janne P skrev:Hej!

Jag kanske kan bidra med en till tillverkare. Det är Erik I. Frändberg Snickeri & Karosserifabrik i Västerås.
Jag har fått tag i några troliga leveransbilder. Den tidigaste bilden visar en T-Ford med skåpkaross och
den nyaste bilden visar en ambulans i PV50-serien. Jag har tyvärr ingen skanner så jag kan inte dela bilderna.

Mvh Janne


PAX för ambulansbilden!
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Inläggav swedishbrasscar » 19 jun 2010, 20:09

Har just kopierat ner Ambulansbilden från Tradera till hårddisken. Den verkar vara byggd på ett chassi ur PV650-serien (ev TR700-serien) med sluttande kylare. :wink:
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Inläggav Janne P » 21 jun 2010, 20:46

Jag har även lite andra brosvhyrer men ang. dessa är jag lite kluven.
GM Nordiska importerade chassien och byggde egna busskarosser på dessa och även hytter.
Sen förlängde man karosser och byggde droskor, ambulanser, likbilar mm.
Även ANA (AB Nyköpings Automobilfabrik) gjorde dessa jobb. Har ett par broschtrer från mitten av 50-talet
på ambulans och begravningsvagn (Plaza serien). Det är ju fortfarande karosseribyggnad i Sverige
men under större koncerners flagga. Jag känner ändå att dom ska vara med pga att det är fortfarande
svenskt "craftmanship" som byggde dessa fordon. Man ska hedra dom som byggt upp vårat rykte i världen.
Janne P
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 jun 2010, 12:12

Föregående

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron