Hyttfabrikat?

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Hyttfabrikat?

Inläggav Per Thomson » 30 jan 2021, 16:59

I Scania-Vabis tidning MIL nr 4 från år 1956 finns en artikel om en hjälpsändning till det krigshärjade Ungern.
Finns det någon som kan avgöra vad för hyttfabrikat det är på Regenten som är i bakgrunden?

2021-01-30-0002.jpg
2021-01-30-0002.jpg (311.03 KiB) Visad 6626 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hyttfabrikat?

Inläggav Per Thomson » 16 feb 2021, 16:00

Förmodligen en Skaftekulla hytt, jämför vindrutans infästning med bilden på denna tråd http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=9395
Jag har för mig ifrån en annan bild att Regentens regnr började med 'E', Östergötland, medan Skaftekulla tillhör 'H'-län Kalmar, Skaftekulla är beläget inte så långt ifrån gränsen mot Östergötland. De olika hyttillverkarna hade sina naturliga närmarknader.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hyttfabrikat?

Inläggav Bo Abrahamsson » 17 feb 2021, 00:39

Per Thomson skrev:Förmodligen en Skaftekulla hytt, jämför vindrutans infästning med bilden på denna tråd http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=9395
Jag har för mig ifrån en annan bild att Regentens regnr började med 'E', Östergötland, medan Skaftekulla tillhör 'H'-län Kalmar, Skaftekulla är beläget inte så långt ifrån gränsen mot Östergötland. De olika hyttillverkarna hade sina naturliga närmarknader.

Skaftekulla ligger ca. 15 km. norr om Västervik några km. väster om E 22. Fabriksbyggnaderna fanns kvar för något år sedan när jag passerade, vet inte om dom används eller står tomma.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster