Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Inläggav Pontus » 05 dec 2008, 22:54

Briab,KG-bolaget,Fleron,PLS,Växjö släp.
Hälsn/Pontus
Användarvisningsbild
Pontus

Inläggav Sudde52 » 05 dec 2008, 23:44

Jämjö, har dom varit med?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Stellan » 05 dec 2008, 23:48

Nu får flak mycket att göra, han skulle nog inte ha startat den här tråden :mrgreen:

Men det är både bra och kul att han gjorde det. Att vi har och har haft så otroligt många påbyggare och karossörer i Sverige hade jag ingen aning om. Bra gjort! :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 06 dec 2008, 12:55

Mer jobb Flak!. Br Höglund, Ilsbo, Atlasverken, Örebro som senare blev Laxo Mekan. Karl Olsson kaross, Karlskoga. Englund & Kjellson höll till i Östersund, först på Brunflovägen, sedan vid Hårds på Tegelbruksvägen. Skulle far ha nåt smide gjort på lastbilen anlitade han dom. Brunflo har du skrivit, fullständigt namn var Jonsson & söners karosserifabrik, i folkmun "karosseriet".Sen har jag för mej att det fanns Wernersson & Magnusson? , WeMag i Matfors. BRIAB står ju för Br. Rickardsson i Arboga. Lucksta, utanför Matfors tillverkade några tippvagnar, annars var det väl mest redskap för väg underhåll. Rosèns i Lidköping var, tror jag, dom som utvecklade dels Kinnegripstolpen, men även "närsiktsrutan" som satt i högerdörrarna på Volvo och Scania. Dom sålde väl Volvo i Lidköping.
Thomas Almen

Inläggav flak » 06 dec 2008, 13:31

FLAK är en seg prick å heter faktiskt David, så jag ska nog uthärda detta faktum att det trillar in fakta.
Att få in uppgifter via datorn är väl inget då skulle du varit med när man plöjde i genom gamla böcker i jakt på uppgifter
Ett exempel var Ernst Aldén Vagnmakeri & karossverkstad Nybro som fanns i en registerbok över företag i Kalmar län.
600 sidor....å kom nu inte å säg bokmal :lol: , man gör detta bara för att man har ett brinnande intresse för fordon/ lastbilar
Här är en bild ur praktboken på en vagn från Aldéns, undrar om han var släkt Sonja Aldén (sångerskan) som för övrigt har gjort Sveriges bästa album.
Skälet att jag la upp listan är ju för att få in nya påbyggare som annars är svåra att få tag på och sen bjuder ju listan på nöje för övriga gravt fordonsskadade forumdeltagare precis som en själv. Håll till godo och alla nya påbyggare välkomnas in på listan. Tackar!
Kaross.jpg
Kaross.jpg (93.54 KiB) Visad 16350 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Stellan » 06 dec 2008, 16:49

Du gör ett kanonarbete David, och här kommer en påbyggare till som jag inte tror har varit med tidigare. Jag hittade den här broschyren i en pärm från 1979, och den här tillverkaren var helt okänd för mig tills nu.

HTM, Holmgrens Truck-Motor AB i Kiruna
htm-broschyr 1979.jpg
htm-broschyr 1979.jpg (144.14 KiB) Visad 16330 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 06 dec 2008, 22:15

Vilket bra initiativ med denna tråd.
Jag föreslår att vi lägger upp en helt ny kategori under "Historik" med namnet från denna tråd. Sedan låter vi Flak ansvara för listans underhåll och uppdatering, dvs FLAK utses till moderator för den kategorin. Vad säger ni andra :?:

Lite OT, någon nämnde Lucksta, tror det var Thomas, min kärra är av det fabrikatet (HGF240).
Micke nämnde Irsta utanför Västerås nog var först med "riktiga" skutbara kapell. Jag avundades "Tattarn" när han lastade plåt i Avesta och enkelt sköt undan TIR-kapellet så traversen kunde placera plåtlyftet på flaket. Värre var det för mig med min 12-meters Skänninge-trailer där jag fick trilskas med 5 teleskoprör och en båge för varje lämsektion för att inte tala om att först frilägga samtliga sektioner utom den första från kapellduken. Vid några tillfällen då det var kallt och stelt var jag tvungen att få hjälp av traversen med att dra fram kapellet. Jag tror att Irsta-skutbara TIR-kapell kom året efter jag beställde min trailer.
Bröderna Forss i Mjölby hade också någon form av skutbara kapell där konstruktionen var mindre välbetänkt så den vann mig veterligen ingen kund utöver SLAB.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 06 dec 2008, 22:19

Jag understöder förslaget att FLAK sköter uppdateringen.
Kjell T

Inläggav Stellan » 06 dec 2008, 22:37

Per Thomson skrev:Vilket bra initiativ med denna tråd.
Jag föreslår att vi lägger upp en helt ny kategori under "Historik" med namnet från denna tråd. Sedan låter vi Flak ansvara för listans underhåll och uppdatering, dvs FLAK utses till moderator för den kategorin. Vad säger ni andra :?:

En alldeles lysande idé, Jag tror att det blir lättare att överblicka då, och David har ju skött det med den äran hittills :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav flak » 08 dec 2008, 17:53

Man tackar och bugar för all hjälp och accepterar att bli moderator och bjuder här på en liten godbit i sann påbyggareanda....
Transportbil från NK, teak-klädd, visar upp sig utanför Nationalmuseum.. 1950 tal.jpg
Transportbil från NK, teak-klädd, visar upp sig utanför Nationalmuseum.. 1950 tal.jpg (47.83 KiB) Visad 16235 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Lars-Gunnar » 09 dec 2008, 19:09

Anders skrev:Wedholms i Nyköping.

Är inte riktigt insatt i om det funnits några andra lokala påbyggare, men det har det säkert :)

Anders

Off topic

Finns det inte en låt som har med dessa ord "Tjocka Wedholm och Jag"? Kommer ihåg dessa ord från min uppväxt.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav flak » 09 dec 2008, 19:34

Kanske du syftar på låten Svarta Malin skriven av
Povel Ramel

Där det sjungs om en Wedholm bland annat, nu är vi visseligen OFF kartan vad det gäller OFF topic men...... :wink:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders » 09 dec 2008, 19:43

OT:
Ulf-Peder Olrog som var ifrån nyköping omnämnde dessa figurer flera gånger.
Någon låt har ju textraden; Wedholm&tjocka Lasse Karl-Hermann och ja.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 09 dec 2008, 20:53

Anders skrev:OT:
Ulf-Peder Olrog som var ifrån nyköping omnämnde dessa figurer flera gånger.
Någon låt har ju textraden; Wedholm&tjocka Lasse Karl-Hermann och ja.

Anders

Yes Anders. det var rätta raden! Nu kommer jag ihåg bättre :)

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 09 dec 2008, 21:13

Vi har ju missat 2 "Nolaskogsara", nämligen Husumtippen och Dahlbergs Mek. i Björna.
Thomas Almen

FöregåendeNästa

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter