Det var lite problem att få dom att hålla vid sidodörrar, speciellt om de fick gå med punktlaster. Bogserade ett tomt 3-axligt 11 meters sådant släp till Skänninge för utbyte mot ett nytt. Det gamla hade taklucka och lastades ofta med stål på den bakre delen dit traversen kunde placera lasten. Så en dag uppstod en glipa i vägg och golv på vänster sida mot sidodörr. När jag kom fram till Skänninge var glipan så stor att det gick att sticka in huvudet för att inspektera om släpet hade last
Det nya släpet hade inte taklucka med tanke på att för skåpet olämpligt gods skulle undvikas. Dock kom man på att med speciella truckar gick det ändå bra att få in sådant gods. Vid ett tillfälle hade jag två buntar fjäderstål om 5 ton vardera som skulle lossas på natten i Växjö. Jag fick beskedet att utanför mottagare fanns en stor tall med kopplad vajer som jag skulle backa emot, öppna dörrarna på skåpet och koppla vajern mot en bunt och sedan köra framåt. Proceduren upprepades sedan för den andra bunten. På bara några få minuter var tio ton lossade på ett sätt som kanske inte var alltför skonsamt för ett släp av denna typ.
Inte nog med detta, väl kommen till Malmö åkte jag fast för överlast - men då var redan tio ton lossade
