Sida 2 av 2

Re: Renovering av bromsar

InläggPostat: 06 aug 2018, 08:44
av Per Thomson
Intressant redogörelse Kjell!
Stina kanske vet vilka regler som gäller i Sverige :?:

Re: Renovering av bromsar

InläggPostat: 06 aug 2018, 09:40
av herrstina-
Det finns inga krav över huvud taget här i landet. Dessutom är det ytterst få som har utrustning och kompetens för att svarva trummor, skivor och belägg. Den enda verkstaden jag vet som svarvar skivor är DAF i Markaryd.

Jag har pratat med bla. Volvo om det här, deras reflektion är att dom hellre monterar nya delar. Det ger ju högre vinst...

Jag skickar alltså kollegor med Volvobilar till Markaryd för att svarva rostiga skivor.

Stina.

Re: Renovering av bromsar

InläggPostat: 06 aug 2018, 13:22
av ankarback
Läser man i gamla verkstadshandböcker så står det alltid hur mycket bromsskivor och bromstrummor får svarvas. Mindre eller större än ett visst mått så ska dom bytas.
Numera finns inget sånt i verkstadslitteraturen utan man bara byter ut delen i fråga.
Mycket tror jag det har att göra med att timdebiteringen för jobbet är något helt annat nu än vad den var förr. Då var det delen som var det dyra, nu är det arbetet som kostar. Det lönar sig helt enkelt inte för kunden att göra t.ex en renovering av ett topplock utan man sätter dit en bytestopp istället. Att nita om bromsbackar och sen svarva in dom till rätt mått tar helt enkelt för lång tid. Det blir något som entusiaster kan göra hemma i garaget på sina egna fordon.

/Johan

Re: Renovering av bromsar

InläggPostat: 06 aug 2018, 17:13
av herrstina-
Där ligger mycket i det, samtidigt är det inte hela sanningen. Om vi tar skivor på pusher och löpaxlar är problemet att dom rostar men inte slits. Då är det intressant att svarva skivan för en tusenlapp istället för ett byte som kanske landar på 5000:-.

Det är där girigheten kommer in...

Stina.

Re: Renovering av bromsar

InläggPostat: 06 aug 2018, 22:07
av Kjell T
Svarvningsverktyget som gjorts för att uppfylla kraven.

image.jpeg
image.jpeg (101.71 KiB) Visad 14464 gånger

image.jpeg
image.jpeg (108.31 KiB) Visad 14463 gånger

Re: Renovering av bromsar

InläggPostat: 07 aug 2018, 08:23
av Per Thomson
Tack Stina och ni andra som kommit med synpunkter!
Kjell, det var ju verkligen ett enkelt verktyg, det skulle vara intressant och se hur det monteras.

Maskinen som användes vid svarvning av mina bromstrummor tog trummorna med hjulen monterade, kanske syns dåligt på bilden och kördes med automatisk matning.
Även maskinen för svarvning av bromsbanden hade automatik.

Re: Renovering av bromsar

InläggPostat: 25 aug 2018, 06:29
av Kjell T
Krav på intyg för bromsreparation kom en tid efter att ett släp åkt in i en mötande buss där ett antal passagerare dog. Släpets bromsar var då satt ur funktion på något hjul genom att en ledning var pluggad.
Kravet på svarvutrustning för belägg kom efter en olycka 2004 i Konginkangas, norr om Jyväskylä, dår pappersrullar från ett släp rullade in genom vindrutan på en mötande buss.
Få se vad som är följande krav. Igår hände en bussolycka med fyra döda i Kuopio. Chauffören sade att det inte gick att bromsa fordonet.

Bilder finns från olyckan i Konginkangas om man googlar på "olycka i konginkangas".
Finns om om olyckan i Kuopio om man söker med " olycka i Kuopio".

Re: Renovering av bromsar

InläggPostat: 26 aug 2018, 06:12
av Kjell T
Inget fel på bromsarna-hastigheten var hög, kan man idag läsa på bla http://www.vasabladet.fi gällande olycksbussen.