av Kjell T » 06 aug 2018, 07:44
Här i landet krävs A- eller B-intyg för att en verkstad skall lagligt ha rätt att reparera bromsar på fordon vars totalvikt är över 3,5 ton. Det är nu ca 40 år sedan kravet kom. I över 10 års tid har ett krav varit att verkstaden har utrustning för svarvning av bromsbelägg.
När det kravet på utrustning kom var det någon uppfinnare i norra Finland som började tillverka ett enklare verktyg för svarvning av bromsbelägg. Verktyget skruvas fast i hjulnavet. Kan försöka fotografera det senare.
Verkstad med B-intyg får byta slitdelar och ABS sensorer, men inte göra bromsanpassning eller gå in på styrning av EBS.
Har verkstaden ingen egen bromsprovare kan avtal göras med annat företag som har bromsprovare.
Alla ingrepp skall dokumenteras och företagen kontrolleras av myndigheterna, tidigare gjorde en besiktningsman från orten besök på verkstäderna. Nu är det någon av Trafi utsedd.