Sida 1 av 1

Rost i tanken

InläggPostat: 25 jun 2018, 21:47
av Per Thomson
Till slut kunde jag inte hålla mig, måste öppna och kolla läget då det för de sista 30 kilometrarna måste bytas förfilter 2 gånger. 8)

20180625_191405.jpg
20180625_191405.jpg (733.99 KiB) Visad 11698 gånger

Re: Rost i tanken

InläggPostat: 25 jun 2018, 21:55
av Bo Norvinge
Oj, kan man skära i dieseltank med vinkelslip?
Tydligen.

Spara den. De som kan svetsa kan få ihop tanken med slät plåt. Du kan till och med få en Scania 1000-literstank... om du har plats.

Re: Rost i tanken

InläggPostat: 26 jun 2018, 08:39
av Per Thomson
Måste erkänna att detta var en extra tank jag hade liggandes som ska få en ny botten. Tills den är klar så får jag låta bli att köra.
Tack för erbjudandet Bosse

Re: Rost i tanken

InläggPostat: 26 jun 2018, 11:01
av Bo Norvinge
Gavlarna är viktiga att bevara. Även påfyllning med huv och andra anslutningar.
Resten som för övrigt ofta är det som rostar hål går att ersätta då det bara är slät plåt.

Re: Rost i tanken

InläggPostat: 27 jun 2018, 08:48
av Per Thomson
Ytbehandla tanken invändigt? Hur ser forumets medlemmar på detta?
Att ytbehandla den övre delen av tanken kanske kan vara en idé, det är där som plåten verkar mest röd men ändå inga större rostgropar. Alltså innan den svetsas ihop med ny botten.
Ett bra skydd är nog att ha tanken väl fylld under tid då bilen inte används, t ex under vintern.

Re: Rost i tanken

InläggPostat: 27 jun 2018, 17:12
av kilowatt
Per Thomson skrev:Ytbehandla tanken invändigt? Hur ser forumets medlemmar på detta?
Att ytbehandla den övre delen av tanken kanske kan vara en idé, det är där som plåten verkar mest röd men ändå inga större rostgropar. Alltså innan den svetsas ihop med ny botten.
Ett bra skydd är nog att ha tanken väl fylld under tid då bilen inte används, t ex under vintern.


Ytbehandla med vad? Är det järnplåt är det bästa att ha den fulltankad, så det inte bildas kondens. Annars finns ju tank av rostfritt, eller aluminium.