Sida 1 av 1

Flitens lampa ...

InläggPostat: 12 jun 2018, 17:51
av Kjell T
Tydligen lyst i vissa garagen. Här två från samma garage.

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 12 jun 2018, 20:30
av Per Thomson
Verkligen fina!
Hur kom det sig att semitrailerkombinationer var så vanliga i Finland förr? Dessutom var det mycket vanligt med skåpkaross.

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 12 jun 2018, 21:01
av Kjell T
Detta skåp eller möjligen en föregångare användes för transport av kött. Denna är som många andra samtida försedd med axlar från skrotad lastbil. Semitrailer kan eventuellt ha varit fördelaktigare ur skatte synpunkt, kanske också samma vad gäller försäkringar. Någon kanske vet mera om detta.

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 13 jun 2018, 10:25
av Per Thomson
Kjell T skrev: . . . Semitrailer kan eventuellt ha varit fördelaktigare ur skatte synpunkt, kanske också samma vad gäller försäkringar. . . .

Jag misstänker att det ligger något i just det.
Hur var de tillåtna fordonslängderna vid 60-talet, dels för semitrailer och dels för bil o släp?

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 13 jun 2018, 21:11
av Kjell T
Enligt vägtrafikboken från 1969 gäller 15m för bil med påhängsvagn och lastbil med tillkopplad två- eller fleraxlad egentlig släpvagn, sammanlagd längd 18m.

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 13 jun 2018, 21:30
av Kjell T
Utanför märkesverkstaden idag, ser ut att vara nyligen renoverad.

image.jpeg
image.jpeg (164.9 KiB) Visad 15782 gånger

image.jpeg
image.jpeg (138.32 KiB) Visad 15781 gånger

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 13 jun 2018, 23:00
av Reid Hulting
När höjde man till 22m för bil och släpvagn ?

Reid.

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 26 jun 2018, 20:26
av tommen
Har för mig att det var '72 eller '73. Många körde dock vidare med de kortare flera år efter detta, kostnaderna med 22 m blev ofta högre än vad den större kapaciteten kunde motivera.

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 26 jun 2018, 21:52
av Per Thomson
Kjell T skrev:Enligt vägtrafikboken från 1969 gäller 15m för bil med påhängsvagn och lastbil med tillkopplad två- eller fleraxlad egentlig släpvagn, sammanlagd längd 18m.

År 1966 körde jag på Finland under ett halvår och till en början bråkade hamnpolisen i Åbo med mig att mitt ekipage var för långt, det var dock precis 15 m. Förmodligen var längden i Finland endast 14 m då, samma som för Österrike och Italien. BeNeLux och Västtyskland hade 15 m och Sverige ingen längdbegränsning överhuvudtaget vid den här tiden. Jag klarade mig med att hävda att 14 m inte kunde gälla för internationell trafik och det godtog de tydligen, fortsättningsvis accepterades min bil utan protester.

Samma sak hände i en liten Österrikisk stad där jag hade problem att komma igenom en liten märklig gatukorsning. Mitt i korsningen var jag tvungen att stanna, klättra upp på trailern och stänga ett fönster på andra våningen till ett hus, för att inte fönstret skulle avlägsnas från huset. Då detta tog lite tid och proppade igen stadens mest trafikintensiva korsning han polisen infinna sig. Jag klarade mig även denna gång med samma argument som jag använde i Åbo. :lol:

Re: Flitens lampa ...

InläggPostat: 12 jul 2018, 14:08
av Kjell T
Tyvärr känner jag inte till när längden för fordonskombinationer har ändrats. Möjligen kan det ha varit en del ändringar sommaren 1972 from första juli. Då ändrades bla körkortsbestämmelser och körkortsåldern för motorcyklar större än 125cc höjdes till 18 år, tidigare var det 16 år som var gällande. Klass "E" för fordonskombination kom då också till. Detta gjorde att alla som hade körkort för lastbil fick klass "E" på köpet när körkortet förnyades. Körkorten skulle förnyas vart 5:te år tidigare.