Sida 1 av 2

Renovering L110

InläggPostat: 28 maj 2018, 17:52
av Reid Hulting
En bit i taget på 1600.hytten. Mycket ny plåt och nytt golv. Har funderingar över färgvalet så småningom, Bilspedition är ju snyggt men väldigt vanligt.


IMG_1115.JPG
IMG_1115.JPG (58.96 KiB) Visad 21418 gånger


IMG_1116.JPG
IMG_1116.JPG (90.04 KiB) Visad 21418 gånger


IMG_1117.JPG
IMG_1117.JPG (74.24 KiB) Visad 21418 gånger


Reid.

Re: Renovering L110

InläggPostat: 28 maj 2018, 18:01
av Reid Hulting
Innan hytten togs av.

IMG_0847.JPG
IMG_0847.JPG (94.13 KiB) Visad 21416 gånger


IMG_0849.JPG
IMG_0849.JPG (77.42 KiB) Visad 21416 gånger


IMG_0857.JPG
IMG_0857.JPG (79.56 KiB) Visad 21416 gånger


Reid.

Re: Renovering L110

InläggPostat: 29 maj 2018, 08:25
av Per Thomson
Tack för de rapporterna! Intressanta hyttbilder.
Färgval, ja Bilspedition är vanligt färgval men har högt historiskt värde, SÅIFA färgerna likaså, se artikel i Sv Åkeritidning, senaste nr, av Bo Norvinge.
Kanske dina "egna" färger känns mera nära hjärtat, då väger dessa högst.

Re: Renovering L110

InläggPostat: 29 maj 2018, 19:31
av Dieselsven
Med den gröna och orange? färgen måste 110:an ha ett förflutet från Enblads Express i Luleå :D

//Sven

Re: Renovering L110

InläggPostat: 29 maj 2018, 21:52
av Reid Hulting
Ja det stämmer, men har därefter gått många år med maskintrailer.

Reid.

Re: Renovering L110

InläggPostat: 30 maj 2018, 07:27
av Dieselsven
Ja Enblads! Roligt att du bevarar en av deras arbetshästar men just den där 110:an kommer jag inte ihåg. Kanske den gick på flyttkörning som de slutade med i slutet av 70-talet? Åkeriet är lite speciellt eftersom det funnits i över hundra år. Det var hästar som gällde i början och de sista fick gå på grönbete så sent som på 50-talet. Idag kör man mest löstrailers från kombiterminalen.

//Sven

Re: Renovering L110

InläggPostat: 30 maj 2018, 10:27
av Reid Hulting
Kul att se lite historia om hur bilarna drivits, och om åkeriet. Tack för det.

Reid.

Re: Renovering L110

InläggPostat: 30 maj 2018, 11:38
av Per Thomson
. . .
Idag kör man mest löstrailers från kombiterminalen

Kul att det fortfarande finns svenska åkare som kör från kombiterminaler :)

Re: Renovering L110

InläggPostat: 21 jun 2018, 08:03
av Dieselsven

Re: Renovering L110

InläggPostat: 30 jul 2018, 20:32
av Reid Hulting
Lackering på gång, och det får bli de färger jag hade på 70-talet. Som på schakt-110an.

DSC_0021.JPG
DSC_0021.JPG (380.66 KiB) Visad 20754 gånger

DSC_0022.JPG
DSC_0022.JPG (329.26 KiB) Visad 20754 gånger

Scania%20LS110%20-70.jpg
Scania%20LS110%20-70.jpg (103.24 KiB) Visad 20754 gånger

Re: Renovering L110

InläggPostat: 31 jul 2018, 08:09
av Per Thomson
Snyggt jobb!
Är det trä- eller stålgolv?
(Jag placerade in bilderna i inlägget.)

Re: Renovering L110

InläggPostat: 31 jul 2018, 11:02
av Reid Hulting
Det är ett 42mm tjockt trägolv, som förmodligen kommer att överleva hytten då det består av två 21mm skivor, sådana man brukar använda på flaket, ihoplimmade nu när det inte är så viktigt med vikten. Originalgolvet var också 42mm tjockt, men bestod av två tunna oimpregnerade skivor med löst sågat virke emellan, inte alls lika stabilt.
Tack för inplaceringen, jag lyckades strula när jag skrev inlägget.

Reid.

Re: Renovering L110

InläggPostat: 25 aug 2018, 17:16
av Reid Hulting
DSC_0033.JPG
DSC_0033.JPG (345.61 KiB) Visad 20489 gånger


På väg för att börja med inklädnaden.

Reid.

Re: Renovering L110

InläggPostat: 03 okt 2018, 00:13
av Reid Hulting
En liten uppdatering.

DSC_0085.JPG
DSC_0085.JPG (359.84 KiB) Visad 20218 gånger


DSC_0086.JPG
DSC_0086.JPG (366.06 KiB) Visad 20218 gånger


Reid.

Re: Renovering L110

InläggPostat: 03 okt 2018, 08:02
av Per Thomson
Tack för den uppdateringen! Spännande.