Sida 65 av 102

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 05 okt 2022, 13:22
av Anders Ason
Stenhuggarn skrev:Aha, funderade över om det kunde vara motstånd i tråden men tyckte det var så lågt då jag försökte mäta den så var inte säker på om min gamla mätare fick det rätt. Var en hel del oxid på den också efter alla år.

Såg ju, som du mycket riktigt säger, att den inte var lödd. Borde ju fattat att den fanns en god anledning till det. Får försöka göra om nitningen då när jag fått tag i tråd.

Hade jag kört koppar hade det blivit full fart i alla lägen då. Fast den tunna tråden hade väl antagligen brunnit av efter ett tag.

Tusen tack Anders för att du rättade mig där.

    Det är bara några Ohm det handlar om.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 05 okt 2022, 13:30
av Stenhuggarn
Ja, hade jag vetat det jag vet nu hade jag inte kapat väck och lindat av det segmentet igår... :D Är man dum ska det kännas... :mrgreen:

Så får fixa tråd. Den gick av på flera ställen då jag tog bort den. Så har väl gått en hel del varm genom åren och försvagats.

Denna har rätt diameter i alla fall. Onödigt mycket dock. Block RD 100/0,3 Motståndstråd 158 m Den är lödbar. Är ju smidigt men kan ju då löda upp sig själv också. Vet inte om det är ett reellt problem eller bara teoretiskt i detta fall.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 05 okt 2022, 22:11
av Anders Ason
Köp ett nytt motstånd för 90 kr plus frakt och montera det bakom panelen på plåt så att det inte syns, men inte nära sådant som kan ta skada sav värmen. Dra kablar (2,5 i area) till strömbrytaren. Kommer nog att lukta en liten stund första gången.

h-preview.jpg
h-preview.jpg (89.17 KiB) Visad 3303 gånger


https://www.bildelaronline24.se/ridex/1 ... CfEALw_wcB

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 07 okt 2022, 09:26
av Stenhuggarn
Hittade kanthaltråd hos "Kjell & co" lokalt.

Mätte att det gamla motståndet i det segment jag byter var på 6.5 ohm och eftersom den tråden jag fått tag i var aningen tunnare så blev ju den nya tråden kortare vid 6.5 ohm så skall göra den dubbelt så lång och snurra ihop två trådar så blir det ju samma motstånd. Men lite mera värmetåligt tänker jag. Eftersom den gamla som var 0,35mm brunnit av så känns det ju dumt att sätta dit en tunnare på 0.2mm. Men två parallella blir ju nära originalet.

Vi får se om jag hinner med det i helgen. Lite spännande att se om det funkar som tänkt. :mrgreen:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 15 okt 2022, 23:18
av Stenhuggarn
Så, nu är i alla fall kranrenoveringen klar. Kan jag återgå till renoveringen av pärlan.

Lastning och lossning sker nu tidsenligt i alla fall... :mrgreen:

Den sista bilden är på vad jag tror kallades systerkrokar/syskonkrokar. Vanliga i stenindustrin och väldigt smidiga att lyfta block med. Tyvärr har jag aldrig fått tag i någon. Inte säker på benämningen som sagt. Bara något jag har i bakhuvudet. Någon här som vet vad de kallas?

20221015_131718.jpg
20221015_131718.jpg (564.78 KiB) Visad 3143 gånger

20221015_122210.jpg
20221015_122210.jpg (420.91 KiB) Visad 3143 gånger

20221015_122306.jpg
20221015_122306.jpg (606.11 KiB) Visad 3143 gånger

syskonkrokar.png
syskonkrokar.png (164.99 KiB) Visad 3143 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 16 okt 2022, 15:48
av Per Thomson
Imponerande! :D

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 16 okt 2022, 19:16
av Anders Ason
Man blir lätt förflyttad bakåt i tiden på den här tråden då allt var bättre, eller hur?

Men då hade vi inte kunnat följa den här nostalgitrippen.

När bilen är färdig måste arbetet med boken börja :-)
Du får ju så mycket tid över då.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 17 okt 2022, 07:45
av Stenhuggarn
Per Thomson skrev:Imponerande! :D

Tack! Det är häftigt med dessa gamla kluriga lösningarna för att kunna lyfta tungt. Kranar och stubbrytare osv.

Anders Ason skrev:Man blir lätt förflyttad bakåt i tiden på den här tråden då allt var bättre, eller hur?

:mrgreen: En del saker var förnuftigare i alla fall...

Anders Ason skrev:När bilen är färdig måste arbetet med boken börja :-)
Du får ju så mycket tid över då.

Då får jag ju hugga sten. Det sväljer snabbt timmar det också. :D Nåja, gillar idén med boken men gillar inte administrativt arbete. Där är kruxet. :mrgreen:

20221016_155246.jpg
20221016_155246.jpg (627.63 KiB) Visad 3093 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 17 okt 2022, 18:51
av Noxcania
Hualigen så vackert! :shock:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 23 okt 2022, 18:22
av Stenhuggarn
Tackar för det! :D Tur man inte visste vad man gjorde då man gav sig på den. Hade nog inte gjort det då. Förstår varför man rätt ofta ser halvfärdiga projekt som säljs på blocket. Men å andra sidan är den det bästa köp jag gjort. Fullständigt älskar den gamla bilen och är så lycklig då jag plockar med den. Dock känns det som att det finns tusen saker kvar hur mycket man än gör. Hahaha! Men man tycker sig nog ändå skönja en horisont därframme. :mrgreen:

I helgen installerades Bosch defrostern som jag fyndade på veteranmarknaden i Tingsryd. Den funkade fördjäkla bra och det blev så varmt och gott i hytten. Vad gäller reglaget så blev det, som Anders föreslog, montering av "nytt" motstånd. Rotade i mina gamla elektronikgrejer från förr och hittade några som parallellkopplade passade väldigt bra. Vi får se hur länge de håller. :D

En lucka kring växelspaken fick jag också äntligen dit. Det kändes helt plötsligt mera ombonat därinne. Är rätt säker på att den ursprungligen sett ut något i denna stilen också. Den fanns ju inte med hytten då jag köpte den. Men de andra luckorna är gjorda av spontat virke och det är det enda som funkar förutom att använda någon typ av skiva eller plåt men det tror jag inte ett dugg att de använt ursprungligen. Konstruktionen kring luckan pekar på att det har varit samma tjocklek som det spontade virket så rätt säker på att jag kommit nära original där. Använde faktiskt en del av det virke jag bytte i bakväggen till luckan. Det var upprötet i ena änden men i övrigt hur friskt som helst. Så spara de friska delarna och de kom nu till klockren användning.

Saknar en "pansarslang" eller vad det kan heta till förarsidan. Annars har jag de mesta grejerna för att dra slangarna upp till rutan. Får undersöka hur fästena såg ut bara för de har jag inte. Den gamla slangen hade en kvadratisk anslutning vid förgreningen. Vet inte vad det kan vara för defroster som suttit där ursprungligen då? En rolig detalj var att man stoppat tidningspapper i den ena kanalen. Tog försiktigt och drog ut det för att se om jag kunde hitta något årtal. Ta mig tusan så hittade jag ett. Hösten 1951 hade någon tyckt att det var dåligt drag på förarsidan och knökat in lite remsor av Sollefteås lokala tidning i förgreningen mot passagerarsidan. :mrgreen: Lite kul.

Vad gäller defrosterns patina så är jag inne på att behålla den så. En sak som slog mig var att det känns lyxigt att sitta där i värmen. Men med tanke på årtalet på tidningen så verkar den ju haft defroster tidigt. Någon som vet när de blev vanliga?

20221023_152420.jpg
20221023_152420.jpg (349.15 KiB) Visad 3003 gånger

20221023_164232.jpg
20221023_164232.jpg (363.08 KiB) Visad 3003 gånger

20221019_172714.jpg
20221019_172714.jpg (312.4 KiB) Visad 3003 gånger

20221023_160847.jpg
20221023_160847.jpg (370.54 KiB) Visad 3003 gånger

20221022_113956.jpg
20221022_113956.jpg (328.93 KiB) Visad 3003 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 23 okt 2022, 21:03
av Noxcania
G:a blaskor e alltid najs att hitta, kom å tänka på min pappa som brukade lyfta baxätet (jorå, så stavas de visst!) på bilar på skroten när han ändå va där, han hittade pengar & klockor, mest i jänkare...

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 23 okt 2022, 22:10
av Anders Ason
Det var nog inget värmesystem som var original utan det fick köpas separat så därför kunde de också se ut hur som helst. Liknande det du fått tag på var dock vanligt (tror jag kastat ett?) och det har legat sådana på Tradera då och då och till låga priser. Vag gäller defrostersystemet. Till min lastmaskin köpte jag spiralslang på Hydroscand och de har i olika diametrar. Dock är de blanka med kan ju målas grå. På min maskin finns det ett spjäll i defrostermunstycket (det enda) som går att stänga. I ditt värmeelement kan du väl väja med spjällen full värme eller full defroster? En liten strypning i slangen till det högra eller ett spjäll, om det nu behövs. Har ju åkt långtrad på vintern också som liten grabb där det fanns just ett liknade element. Vad jag minns var de inte så våldsamt effektivt. Ett typiskt kylarskydd som då var väldigt vanligt på vintern skulle passa in och då ser du ju också om det är sommar eller vinter :-)

Och visst ska du väl ha rödsprit i kylsystemet? Annat är ju otänkbart.

Snart blir det tillfälle att prova din värmeanläggning men någon långkörning är väl inte planeras :-)

Imponerande elektroniksortiment du har!


Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 24 okt 2022, 07:14
av Stenhuggarn
Noxcania skrev:G:a blaskor e alltid najs att hitta, kom å tänka på min pappa som brukade lyfta baxätet (jorå, så stavas de visst!) på bilar på skroten när han ändå va där, han hittade pengar & klockor, mest i jänkare...

Klart det stavas så! :mrgreen: Han var smart din far! :D

Anders Ason skrev:I ditt värmeelement kan du väl väja med spjällen full värme eller full defroster?

Ja, egentligen så är de ju konstruerade så men på min är spjällen bortplockade. Så nä, kan inte styra det.

Anders Ason skrev: Har ju åkt långtrad på vintern också som liten grabb där det fanns just ett liknade element. Vad jag minns var de inte så våldsamt effektivt.

Det kändes som en bastu därinne i hytten efter en stund med fläkten på max. Så vad gäller värmen i hytten så funkar den fint, frågan är hur bra defrosterbiten kommer funka. Speciellt med tanke på att jag inte kan styra flödet.

Anders Ason skrev:Ett typiskt kylarskydd som då var väldigt vanligt på vintern skulle passa in och då ser du ju också om det är sommar eller vinter :-)

Ja, de där har jag undrat över? Bilen har ju kylargardin, varför hade man även ett yttre kylarskydd?

Anders Ason skrev:Och visst ska du väl ha rödsprit i kylsystemet? Annat är ju otänkbart.

:mrgreen: Har visserligen termostat som är anpassad för rödsprit men nä, där har vi ett avsteg ifrån original. :D

Anders Ason skrev:Imponerande elektroniksortiment du har!

Har några kartonger med komponenter och annat ifrån en tid i ungdomen då jag var väldigt intresserad av sådant. Ibland är jag där och rotar i dem. :D Men det var nog mest tur i detta fallet. Den typen av motstånd har jag inte mycket av.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 24 okt 2022, 09:17
av Drängen
De där Boschelementen var i stort sett standard på lastbilarna här uppe. Det jag minns så höll dom uppe värmen även när det var -20, eller kallare. Minns också att dom lät som ett propellerflyg på högsta hastigheten.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 24 okt 2022, 14:31
av Stenhuggarn
Ja, tyst är den ju inte. :D Men som du säger så ger den go värme. Kan tänka att de underlättade vardagen vintertid för chaufförer i landets norra delar ja. Vintrarna i de södra delarna var väl också lite mera "vintriga" på den tiden. Är i alla fall känslan man har... :D