Sida 51 av 102

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 02 jan 2022, 10:06
av Anders Ason
Stenhuggarn skrev:
...
Ja, det är nog fel att lyfta upp det ramgråa ovanför ramnivå. Det hänger nog inte ihop då. Blir två skilda enheter flak och kaross. Så jo, att fortsätta med skärmarnas svarta färg på flakets järn är nog det mest rätta för att det ska matcha. Ser ju snyggt ut mot roslagsmahognyn också.

                    index.jpg
                    index.jpg (50.18 KiB) Visad 5545 gånger


                      Ett mästerverk tar form!

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 02 jan 2022, 11:48
av Kjell T
Ja, mästerverk är det verkligen!

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 04 jan 2022, 11:08
av Stenhuggarn
Hahaha! Bugar och bockar för dessa vackra ord! :mrgreen:

Skulle dock själv mera kalla det för ett; "gör så gott du kan"-verk. :D

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 09 jan 2022, 19:39
av Stenhuggarn
Idag vart jag och hämta virket till flaket. Körde på samma dimensioner som orginalvirket. Det spontade till lämmar och flakbotten är 1 1/4". Sågverksägaren var en numera pensionerad mycket trevlig herre. Tjänade nog en hel del på att låta denna skickliga gamla yrkesman fixa ihop mitt virke, även om det blev en tur upp i marken. Efter avslutad lastning så gjordes affären upp över en kopp kaffe och fika på hans lilla kontor. Två öl fick jag också av någon outgrundlig anledning med mig ut därifrån. Hahaha! Att förtära hemma då. Har aldrig hänt på Byggmax ännu... Ja, inte utan att man fick en smak av "förr" och nog var ändå en hel del saker bättre då..?

När jag tog loss det gamla spontade virket som suttit ovanför bakaxeln så kunde jag inte låta bli att ta en bild av det. Det var på sina platser så gott som helt uppätet av alla år av "grus-blästring".

På ramens bakkant har suttit två järn som jag pga bristande erfarenhet inte kan säga vad de använts för. Kan det varit timmerkörning måntro?

Blir mycket rostborttagning nu framöver. Tråkigt jobb men passar rätt bra nu mörka vardagskvällar så kan man bygga ram på helgerna. Men är lite beroende av vädret nu i mitt arbete.

image5 (1).jpeg
image5 (1).jpeg (417.5 KiB) Visad 5358 gånger

image4.jpeg
image4.jpeg (390.51 KiB) Visad 5358 gånger

image7.jpeg
image7.jpeg (565.57 KiB) Visad 5358 gånger

image6 (1).jpeg
image6 (1).jpeg (566.87 KiB) Visad 5358 gånger

image2 (4).jpeg
image2 (4).jpeg (526.45 KiB) Visad 5358 gånger

image1 (4).jpeg
image1 (4).jpeg (335.41 KiB) Visad 5358 gånger

image0 (4).jpeg
image0 (4).jpeg (586.09 KiB) Visad 5358 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 09 jan 2022, 21:23
av Anders Ason
"penisionerad mycket trevlig herre" :lol:

De bakre beslagen är gissningsvis inte för timmerkörning men på den tiden körde man meterved. D v s två rader på flaket, så i med två grova reglar och lasta upp.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 09 jan 2022, 21:45
av Stenhuggarn
Hahaha! Den missade jag... :D Lite obscent nästan så den fick jag rätta även om det inte är till mycket nytta nu. Hahaha! :mrgreen:

Just det, har jag sett bilder på. Så kan det nog vara ja.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 jan 2022, 19:59
av Stenhuggarn
Någon som har erfarenheter kring roslagsmahogny?

Tänkte köra med följande till blandningen.
Trätjära
Balsamterpentin
Kokt kallpressad linolja

Dock har jag nog en rå linolja stående och kör nog med den till första strykningarna. Någon som har erfarenheter kring rå eller kokt linolja i blandningen? Ser bägge dera när jag kollar runt. Rå linolja borde ju tränga in bäst. Yta vet jag inte om man behöver egentligen..?

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 jan 2022, 20:54
av christianmoller
DSC_1054.JPG
DSC_1054.JPG (262.82 KiB) Visad 5302 gånger


Kör rå istället för kokt.
Ytan blir bättre men det tar ett litet tag innan det torkar.
Har gjort det på Mina båtar och på flaket till Fårrden och det blir riktigt bra.
kokt skinnar och upplevs torr men när det blir varmt kan det "klabba".

Mvh
Christian

Edit: köp BRA kvalitet linolja, det går inte åt så mycket så det är det värt. https://claessons.com/linoljor-terpenti ... t_id=68053
Bra kvalite´på tjäran är också viktigt annars kan tjäran klumpa sej när man blandar, fråga inte hur jag vet :lol: https://claessons.com/tr%C3%A4tj%C3%A4r ... br%C3%A4nd
Hittade färdigblandad om man vill: https://claessons.com/tr%C3%A4tj%C3%A4r ... agsmahogny

Terpentinen kan du skippa om du vill.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 jan 2022, 21:12
av Stenhuggarn
Oj, det var vackert! :shock: :shock: Vilket fantastiskt fint arbete. :D

Tackar för info och råd. Rå linolja blir det då.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 jan 2022, 21:20
av christianmoller
IMG_20200803_204007.jpg
IMG_20200803_204007.jpg (392.68 KiB) Visad 5299 gånger

Spikade även ihop en källardörr av beg virke från en innervägg (2" spontat :D ) och behandlade med samma "smörja"

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 jan 2022, 21:32
av Stenhuggarn
Ja, den dörren blev ett smycke för huset. :D Gör sig så jäkla bra mot stengrunden.

Så ja, den "smörjan" skall jag allt använda... :mrgreen:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 jan 2022, 21:38
av Noxcania
Jupp; viktigt å välja rätt grejjs & Claessons e dunder! (har handlat där se'n dom låg i Haga) Om man vill ha hård yta kan man blanda sikativ i kokt.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 10 jan 2022, 23:28
av Stenhuggarn
Ja, det ska ju inte bara vara placebo utan verkligen ha den bevarande effekt man söker. Så jo, det är ju viktigt onekligen.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 16 jan 2022, 21:35
av Stenhuggarn
Inga dramatiska framsteg i helgen men nu är stämjärn och fogsvans framme igen. :D Jag gillar definitivt kombinationen virke i grova dimensioner och rejäla, smidda järn. Känns hemtamt på något vis eftersom det används så mycket i stenhuggningen fram till 40-50 talet sådär. Stubbrytare, kranar, domkrafter, vagnar mm allt gjordes ju med de två materialen i härligt samspel. Så är glad att flaket är så pass gammalt att dess ram är av trä,

Tog lång tid innan jag sågade första snittet. Valde noga ut de två bitarna ur de jag hade för att få de som var rakast och kvistfriast. Var rädd att jag skulle råka göra någon felsågning så mätte flera gånger och funderade en massa innan jag kom igång. Sågar man fel på en "två-tum två" ifrån byggmax är det ju inte hela världen men dessa bitarna vill man ju inte ödelägga pga något dumt misstag.

Tipp-konsolernas (Hjälp mig, vad heter de egentligen? Tipplås..?) fästen sitter inte helt vinkelrätt mot ramen. vet inte varför man svetsat de aningen vridna. Någon hade kanske kört över vinkelhaken. :mrgreen: Vem vet... Men det spelar ju inget roll så för flaket blir ju i vinkel med ramen ändå eftersom jag vet att jag måste mäta allt mot ramen och inget annat. Men hade man inte noterat det kunde man nog fått saker lite skeva.

Detta är i alla fall ett sådant dära moment i renoveringen som man längtat till och som samtidigt är förbaskat roligt att hålla på med. :D

Någon som har erfarenhet av rostätande sörjor man badar järn osv i? Typ citronsyra, vinäger, melass osv. Någon som kan rekommendera något? Tänkte göra blästringen lite snabbare genom att först bada grejerna i något. Så många jäkla järn och fästen att få rost-rena.

image0 (5).jpeg
image0 (5).jpeg (444.47 KiB) Visad 5149 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 17 jan 2022, 18:59
av Per Thomson
Tipplåskonsoler låter väl bra, mig veterligt finns inget bestämt namn för dessa. De förekom endast på flak för tre-vägs tipp. I senare tider när flakramarna blev utförda helt i järn/stål blev det ett mindre behov med en särskild benämning.

Roligt att se framstegen, också att höra dina överväganden för olika moment. :D