Sida 44 av 102

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 25 mar 2021, 08:28
av Anders Ason
Snyggt!

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 29 mar 2021, 07:34
av Stenhuggarn
Tack Anders! :D

I helgen vart det inte så mycket gjort pga annat. Blev i alla fall lite svetsning av sprickor i nederkanten på dörren. Hade faktiskt glömt bort dem lite och ihopsvetsade så ändrade de dörrens linje en aning. Till det bättre då. Men lite synd jag gjorde detta i fel ordning. Dock mest marginella grejer.

Har två 12" basar på väg till dotterns a-traktor också så lär bli tvungen att greja med det nu i kommande vecka. Skulle vilja få fokusera på lastbilen till 100% men det kommer ständigt annat i vägen. Livet tror jag det kallas... :mrgreen:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 02 apr 2021, 21:52
av Stenhuggarn
47BD0ACC-2CAD-4066-AD45-693EDBFBFA81.jpeg
Dolt budskap...
47BD0ACC-2CAD-4066-AD45-693EDBFBFA81.jpeg (338.72 KiB) Visad 8563 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 02 apr 2021, 21:54
av Noxcania
borde la vart gult..? :lol:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 03 apr 2021, 08:13
av Anders Ason
Stenhuggarn skrev:
47BD0ACC-2CAD-4066-AD45-693EDBFBFA81.jpeg

          Kreativt!
                  :D

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 13 apr 2021, 21:13
av Stenhuggarn
Jobbar på med passagerardörren när tillfälle ges.

Det var rätt rejäla bucklor i den. Men efter att metodiskt gett mig på en efter en var de flesta bara kvar som mindre ytliga ojämnheter. Sparade dessa mindre ojämnheter för att ta mig ann den upprostade nederkanten nu när plåten hade rätt form igen.

Fick kapa väck ca 5 cm längs med 90% av nederkantens längd. Hela nederkanten är ju svängd så byggde en träform som hade samma form som dörren. Skruvade fast ersättnigsplåten mot den och slog sedan försiktigt ned kanten. Höll ett mothåll längs kanten hela tiden där jag slog så kanten skulle bli lika skarp som originalet. Det fungerade rätt bra. Kanten blev rak och fin. Men när jag lossade skruvarna så flexade plåten tillbaka lite och blev därmed rakare än den sväng den skulle haft. Efter ett tag kom jag på att om jag skruvar fast plåten på formen igen och värmer med gasen och släcker med vatten så borde ju kanten krympa så att spänningen försvinner och plåten håller exakt samma form som träformen. När jag efter utfört experiment lossade skruvarna så låg plåten fortfarande kvar mot formen. Det funkade.

Så nu har jag en ersättningsplåt redo att formas till exakt mot den utsågade biten och svetsas. Men det blir ett jobb till en annan dag...

Efter att sökt delar till framlyktorna i de senaste tre åren av renoveringen så budade jag hem ett par 8" bosch lyktor för skapligt vettigt pris i helgen. Sargerna var riktigt fina efter att jag tagot bort rosten. Men reflektorerna, som ju var det viktigaste, var perfekta. Den ena sargen var sprucken så har en plan om att jag kunde löda ihop den utan att skada kromet. Vet inte om det går så får väl göra lite tester innan jag ger mig på det. Väldigt glad över lyktorna i alla fall för nu har jag delar nog att bygga ihop ett par lyktor som både ser trevliga ut och blir godkända. Sargerna har lite bucklor här och där men det är bara positivt eftersom man ju ska se bilens ålder i detaljerna.

Gumman min vill ha ett växthus så kommer närmsta tiden lägga en hel del tid på ett sådant. Det gör att renoveringen inte löper på så snabbt som jag önskat. På tal om det där med att livet jämt kommer i mellan... :mrgreen:

image15.jpeg
Rätt grova bucklor till en början
image15.jpeg (462.61 KiB) Visad 8369 gånger

image19.jpeg
Efter att lekt plåtslagare
image19.jpeg (477.31 KiB) Visad 8369 gånger

image18.jpeg
Hela nederkanten visade sig vara upprostad
image18.jpeg (526.59 KiB) Visad 8369 gånger

image13.jpeg
Nederkanten utskuren
image13.jpeg (460.75 KiB) Visad 8369 gånger

image11.jpeg
Fick göra en form i trä som har samma svängda form som dörrens nederkant. Mot den slog jag ner "flänsen".
image11.jpeg (556.89 KiB) Visad 8369 gånger

image10.jpeg
Fick värma och släcka med vatten för att krympa kanten ytterligare
image10.jpeg (577.27 KiB) Visad 8369 gånger

image8.jpeg
Efter den extra krympningen så blev det riktigt bra
image8.jpeg (518.32 KiB) Visad 8369 gånger

image1-7.jpeg
image1-7.jpeg (557.15 KiB) Visad 8369 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 14 apr 2021, 22:49
av Noxcania
Rock'n Roll! :shock:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 16 apr 2021, 07:37
av Stenhuggarn
Hahaha! Njae, mera country kanske... :D

Punktsvetsade fast plåten efter att jag rostskyddat baksidan med zinkfärg. Vad använder ni andra för värmetålig primer i sådana hära lägen? Hört att Volvo har en svetsprimer som skall vara väldigt bra. Själva svetsfogen kommer jag att nå på baksidan så den kommer få epoxyprimer på sig. Skall lägga på flödigt så det rinner ner till nedre kanten också sedan så det borde bli bra skyddat där bakom.

Vinkeln upp mot centrum av dörren blev inte fullt så bra som jag hoppats eftersom fogen kom lite lägre i den linjen än vad jag tänkt. Men just att den ligger lägre gör ju också att tennspacklet kommer fixa det så det blir perfekt ändå. Annars var jag nöjd och det slog sig ingenstans pga värme. Lät det ta den tid det behövde. Fick användning för svetsklämmorna jag gjorde i vintras också. Väldigt smidiga till denna typen av jobb.

Blev inte helt klar med svetsningen. Vet inte om jag hinner mera i helgen dock. Tycker annars att det är roligt att jobba med bilen. Mycket att fixa men det känns som det gått rätt bra ett tag nu. Men det vänder nog... :D

image1 (47).jpeg
image1 (47).jpeg (587.02 KiB) Visad 8242 gånger

image0 (18).jpeg
image0 (18).jpeg (607.96 KiB) Visad 8242 gånger

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 16 apr 2021, 21:21
av Noxcania
Jag e tjurskallig & använder bara blymønja, om man tar de tjocka från undersidan av locket så blir de rinnande & flyter ut när de blir hett.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 18 apr 2021, 19:07
av Per Thomson
Jag har använt Aluzink från Berners. Den ska vara svetsbar enligt de som fixade mitt utvändiga solskydd för ca 15 år sedan. Ännu har ingen kryprost synts till så det stämmer väl. Inte lätt att hitta någon som säljer det dock men ska söka vidare.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 31 maj 2021, 08:08
av Stenhuggarn
Renoveringen har stått still nu i en och en halv månad lite drygt. Inte klar riktigt ännu med gummans växthus så det tar ett tag till. Men i förra veckan när jag skulle hämta marksten till växthuset så smällde det till i min gamla Volvo BM traktor & evighetsmaskin. Då brast en av fläktens vingar. Såg att det varit på gång länge eftersom sprickan var rostig, utom sista centimetrarna. Detta i kombination med att den enda bil med dragkrok jag har står och väntar på att jag ska få tid att felsöka dess defekta automatlåda, gjorde att jag blev tvungen att, för en kväll, montera en av traktorvagnarnas flak på lastbilen. Med hjälp av lite spännband så hade jag efter en stunds fixande och kånkande ett litet flak på bilen. Så för första gången sedan den kom i min ägo så skulle den få göra lite nytta. :D
Kunde inte ta mera än något ton sådär men med det på och jag då släppte upp kopplingen på tomgång utan att ge någon gas så glider den iväg utan tapp i varv det minsta. Så jag tror effekten även såhär 75 år senare ligger rätt nära dess ursprungliga svindlande 90 hästkrafter.
Den är så satans rolig att köra. Sitter där med ett stort leende på läpparna. Hahaha! Känner mig som en idiot men jag rår inte för det. Men det är avsaknaden av all komfort och enkelheten i allt som gör den så rolig. Den osynkade lådan också naturligtvis. När jag inte kört den på ett tag är det tvåan jag missbedömer oftast. Behöver komma ner i fart/upp i varv mera än jag tänker då jag ska ner på den växeln. Så det kan bli lite skrap i lådan då. Då skär det i mig. :D

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 31 maj 2021, 23:14
av Noxcania
Hade ju varit najs å se bild... Väldans najs...
(Jag e ju funtad likadant, tar alla chanser att åka me nå't projekt långt innan de e klart.)

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 01 jun 2021, 06:46
av Stenhuggarn
Ja, håller med där. Det är löjligt roligt att glida iväg i sitt ofärdiga projekt. :lol: Har ju kört rundnosen regelbundet sedan jag fick motorn på plats.

Tog ingen bild tyvärr. Var så inne i att hinna med att lasta och lossa all marksten den kvällen.

Faktum är att jag förlorade alla bilder jag tagit under detta projektet för någon månad sedan. Telefonen som jag uteslutande fotar med kraschade och det gick inte att rädda grejerna på den. Var förvisso gammal och jag har redan lagat den flera gånger. Hahaha, jag är likadant med allt, det ska lagas och fixas så länge det går innan man som sita utväg köper nytt/begagnat. Men mitt intresse för elektronik har kraftigt avtagit senaste åren så har större internt motstånd med att sätta mig med det. Kanske för att man blivit äldre och synen inte är detsamma. Allt är ju så smått och jävligt därinne i telefonen. :D

Så det är en jäkla tur att jag har alla bilder jag laddat upp här på forumet. Det räddar mig. :mrgreen:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 01 jun 2021, 19:06
av Per Thomson
Otur med telefonen! :cry: Då har du en hel del bilder att ladda ned, synd bara att de är i sämre upplösning än dina original.
Men storyn i ditt föregående inlägg med spännbandsförankrat flak var häftig. :lol:
Känslan du beskriver är lite lön för all möda du lagt ned i projektet.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 02 jun 2021, 22:10
av Stenhuggarn
Ja, de har visserligen lite sämre upplösning men att bara kunna se bilderna är ju det viktiga. :D

Det har du ju helt rätt i Per, när jag kör den blir jag lycklig och all tid jag lagt ner känns väl spenderad. Likaså kan jag bara gå och titta på den och känna samma sak.

Förstår verkligen de som tycker så pass gamla bilar är opraktiska. Men det är ju kul att vi ser saker olika så det finns folk som bränner tid på gamla reliker också. :lol: