Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav ankarback » 19 okt 2020, 09:41

Snyggt! Det är inte lätt att meka utomhus. Tänkte försöka fixa till något liknande i sommar och måla om min bil också. Största problemet hos mig är damm från vägen (grusväg).

/Johan
ankarback

Inläggav Stenhuggarn » 19 okt 2020, 09:49

Ja, det är det dryga att hålla luften så fri från partiklar som möjligt första timmen tills lacken fått sin hårda yta. Det blåste mer än jag önskat igår.

Men du får helt enkelt slänga ut några betongsuggor och en skylt "Lackning pågår!". Tror nog grannarna har förståelse för det väl..? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav ankarback » 19 okt 2020, 15:15

Stenhuggarn skrev:Ja, det är det dryga att hålla luften så fri från partiklar som möjligt första timmen tills lacken fått sin hårda yta. Det blåste mer än jag önskat igår.

Men du får helt enkelt slänga ut några betongsuggor och en skylt "Lackning pågår!". Tror nog grannarna har förståelse för det väl..? :mrgreen:

Ha, ha, det skulle nog bli populärt :) Problemet är att bilen står på uppfarten, bara ett par-tre meter från vägen så det räcker att det kommer nån vindby så är det damm överallt...

/Johan
ankarback

Inläggav Stenhuggarn » 19 okt 2020, 21:06

Hm, ja då är det ju knepigt. Vattna vägen är nog det bästa då kanske. Fast dammet kanske kommer ifrån en längre sträcka. Du får passa på timmarna efter regn. Fast man vill kanske inte lacka en regnig dag i en provisorisk lackbox. Men bygger man den väl så går det kanske. Men den högre luftfuktigheten kan man ju inte stänga ute så lätt.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 21 okt 2020, 08:01

Igår kväll hann jag dra fast hytten mot torpeden med kederlisten på plats. Allt gick smidigt eftersom detta var andra gången jag gjorde detta moment så var ju vägen sopad.

Även framrutan kom på plats utan allt för mycket irritation. Svårt att undvika lite när armarna känns som gelé för man fått hålla rutan för länge pga att listen inte hittat rätt överallt runtom. Egentligen ett jobb för två men den envise klarar det själv. :roll:
Blev en liten kort tur i höstmörkret men kan inte delge några bilder för det var för mörkt. Men bilen ser ju ut som den gjorde för en månad sedan ändå. Enda skillnaden är att plåtkanterna nu är invikta och att dörrkarmarna nu har fått sin röda färg.

Tror jag låter slutbleck & dörrstyrning eller vad de kan heta vara plåtrena och bara lacka de med lite linolja. Känns som det blir mest gammaldags stuk på det då. Lackar jag de röda också så försvinner ju liksom detaljerna så gott som helt och tror inte det vart så från början. Men kan ju ha fel för det är svårt att se sådan detaljer på hytter som man till hundra procent kan säga är orörda. Skall ju vara av fabrikat Åtvidaberg Kaross också. Får väl titta igenom mina sparade rundnosbilder. Men lite roligt att man är framme vid sådana smådetaljer äntligen.

Tittade på den gamla bakelitratten igår när jag jobbade med framrutan. Den är ju lite sprucken och så. Men jag inser att alla sådana detaljer skall jag absolut inte röra på minsta sätt eftersom jag suddar ut mycket av bilens patina i övriga renoveringen så är det ju superviktigt att den får finnas kvar i detaljerna istället. Så tur att jag inte fyllde i mätartavlorna heller. För de ska ju se 75 år gamla ut. Bilen är ju fantastiska 75 år i år trotts allt... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Noxcania » 21 okt 2020, 21:41

Ja nufø'ti'n kallas de ju "patina", nyss hette de "bruxskick" & om man berättar nå't svarar åhøraren "eller hur?"...
:?
Noxcania

Inläggav Per Thomson » 22 okt 2020, 08:11

Jag gillar resonemangen bakom dina beslut!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stenhuggarn » 23 okt 2020, 06:41

Trevligt att höra. :D Tror det får vara den bästa kompromissen i mitt fall. Varje renoverare har ju sin smak och det gör ju olika renoveringar så spännande. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 05 nov 2020, 10:40

Ifall någon undrar vad som händer med rundnosen så är svaret; Nästan ingenting. Dotterns a-traktor tar just nu upp det mesta av min fritid så det dröjer ett tag tills jag får tid för pärlan igen. Livet kom i vägen... :roll:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Per Thomson » 05 nov 2020, 12:33

Du är ursäktad :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Garaget