Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 16 apr 2020, 08:09

Mycket spännande nu, snart klart för slagprov :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6333
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 apr 2020, 10:35

:shock: :mrgreen: :mrgreen:

Ja, det hade ju varit roligt att se. :D Eller inte.

Flakets framstam blir ju i höjd typ 80% av hytthöjden så skulle man lägga den på taket så är det ju den i så fall som räddar en. Hytt-taket består ju bara av plåten. Vid lastförskjutning så är ju maxlasten på 3.5 ton i kombination med maxhastigheten kring 60 km/h en väl ändå betydande kraft. Speciellt i kombination med en hytt som har trästomme. Det är ju återigen flakets framstam som är enda räddningen ifall ett dåligt lastsäkrat granitblock skulle komma åkans.

Den kommer dock lastas väl inom max-gränsen och några hastigheter blir det inte heller. Den gör sig bästa i sakta mak. Så även jag.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 16 apr 2020, 12:02

Ett granitblock kanske inte är så lätt att lastsäkra. Det går ju inte att lägga det mot framstammen om det väger ett par ton, då blir framaxeltrycket för högt och bilen svårstyrd. När du tillverkar flaket skulle du kunna ordna ett par extra stakfästen kanske en meter bakom befintlig framstam för infästning av en extra stödstam. Bindöglor utmed flakkanterna vore nog praktiskt även om sådan inte fanns vid tiden för din bil. Det enda som fanns för var stakfästen samt bindkrokar för presenningsrep. Bindkrokarna klarar inte krafterna från spännband.

Det var enklare förr. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6333
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 apr 2020, 14:10

Ååå, ja det var ju en superbra idé. Med extra stakfästen menar jag. Med tanke på vad jag skall lasta till största delen. Det tar jag med mig. Tack.

Bindöglor har jag grunnat på. Det är ju riktigt bra grejer. Kruxet är ju just som du säger att det inte är tidstypiskt. På denna bilen vinner det över praktiskt. Men det är ju tyvärr väldigt praktiskt till den typen av last.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 16 apr 2020, 20:49

Eftersom du förmodligen inte kommer att ha lämmar på när du kör sten så skulle du kunna fästa bindöglorna på korta U-profiler med innermått något större än flakkantens tjocklek, kanske drygt 30 mm. Jag antar att det är bara flakvirkets tjocklek samt ett vinkeljärn som kantskoning. U profilen träs över flakkanten. För att U-profilerna inte ska glida kanske det behövs ett par skruvar som underifrån pressar mot flakets underkant.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6333
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 apr 2020, 09:20

Ja, då finns de ju alltid på rätt position och endast då de behövs. Smart lösning det också. :D Gillar den skarpt. Snor den också! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 apr 2020, 19:30

Idag hämtade jag paket på posten. Fullt med gammal spårskruv. Så helgen är räddad. :D Tack Bosse!

Fick lite nit också. Så nu är jag sjukt sugen på att testa att varmnita. Gillar ju att stå vid ässjan men har aldrig nitat. Men vet hur det grovt ska gå till så jag får väl öva på några av dessa.

Även om det är en liten bil så lär det ju bli en del nitar.

Har en liten dröm om att få stå ljumma sommarkvällar i augusti och bygga flak och lämmar. Får se hur det blir... :D

06B9997B-DB3B-44FB-886E-9289F26A5C91.jpeg
06B9997B-DB3B-44FB-886E-9289F26A5C91.jpeg (383.98 KiB) Visad 2337 gånger

7A329C44-0B27-48EA-A301-75EE6A8B0830.jpeg
7A329C44-0B27-48EA-A301-75EE6A8B0830.jpeg (383.98 KiB) Visad 2337 gånger

67DDB64D-A335-4165-81C6-A481531F4564.jpeg
67DDB64D-A335-4165-81C6-A481531F4564.jpeg (359.28 KiB) Visad 2337 gånger

7FAAA9B2-4F13-4CF2-A7F9-5D0B6C8FA6B1.jpeg
7FAAA9B2-4F13-4CF2-A7F9-5D0B6C8FA6B1.jpeg (341.24 KiB) Visad 2337 gånger

3438C9FB-AA54-4A13-B4DE-C193873C181C.jpeg
3438C9FB-AA54-4A13-B4DE-C193873C181C.jpeg (335.08 KiB) Visad 2337 gånger

D16D5821-8FA8-4D41-83EB-92FA069C6B1F.jpeg
D16D5821-8FA8-4D41-83EB-92FA069C6B1F.jpeg (358.14 KiB) Visad 2337 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 17 apr 2020, 21:28

Med spänning följer jag det imponerande projektet!
Kjell T
 
Inlägg: 2090
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 17 apr 2020, 21:56

Om man betänker att bilen inte e ny & att de inte e bara några få år se'n den va ny heller så kan den ju blitt lite moderniserad, åxå på flaket, før annan sorts last & då funkar ju en del trevliga løsningar... ;) Ofta kan ju original bli nå't som mest e till før åskådarna.
& nitar... diggar så'nt! Vi hade nyss en liten roddbåt i nitat stål & har ju fortfarande kvar bogserarn från 1902, den har många nitar! (& borde få ny ägare)
Noxcania
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 apr 2020, 21:11

Roligt att höra Kjell! :D Vad tror du om lister till framrutan på en Åtvidabergshytt? Något du fixat med tidigare? Har förstått från andra trådar jag läst att du är duktig på att fixa fram udda lister. :D

Ja, lite moderniserad har den säkert blivit. Fast inte mycket i så fall. Bara sådant som är så tidigt att inte jag kan se skillnad på om det är original eller ej. Har ju reservdelslista till den så skulle ju märkt mycket med hjälp av den också. Så tror inte den kan ha varit mycket i så fall. Sedan är det ju det att jag vill ha det så det känns 40-50 tal. Jo, jag är lite krånglig... :mrgreen:

I helgen blev det inte så jättemycket lastbil. Men lite plåtfix blev det. Är nog bara denna plåten jag fixat nu som behöver så pass stor lagning. På de andra är det bara något hål sådär som behöver svetsas igen. Fick inte den nya plåten till att ligga riktigt perfekt i nivå efter svetsning så fick tennspackla skarven också. Sällan jag får tennspacklingarna helt släta. Är lätt att tro man lagt på tillräckligt men ofta saknas det lite någonstans. Brukar bara ställa till det när jag lägger på mera efteråt. Så de sista smågrejerna får jag fixa med vanligt spackel.

A5202E12-4BCB-42D3-A1FF-BA8F372168A0.jpeg
A5202E12-4BCB-42D3-A1FF-BA8F372168A0.jpeg (315.19 KiB) Visad 2247 gånger

D51D1DCA-B978-4FBB-AAA6-8E0AE61F6343.jpeg
D51D1DCA-B978-4FBB-AAA6-8E0AE61F6343.jpeg (368.91 KiB) Visad 2247 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 19 apr 2020, 22:05

Jag ha ett trix; eftsom jag oftast använder fartygsprimer eller blymønja så tar jag från runt kanten under burklocket där de e tjockt. En -60 Amazon Sport jag renoverade før några år se'n va eländig, de blev all plåt runt hela bilen & c.a. 30cm in øverallt & då behøvdes de en hel del utfyllnad, de tog en vecka att fylla upp på varje ställe men de blev bra & den kommer aldrig rosta.
Noxcania
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 maj 2020, 11:13

Lämnade ju stommen för att istället gå över till att göra i ordning hyttens nedre plåtar runt om. Efter att jag blästrat klart en av de mindre så kände jag att detta blir för tidsödande. Klarar ju inte att få plåtarna rostfria med grovrengörare bara. Eftersom de är så gamla så har rosten gjort plåten för porig. Varken stålborstetrissor eller annat klarar av att få det metallrent. Men i alla fall, efter lite span på blocket så blev det en vända upp till Öland för inköp av en rejäl gammal pjäs till kompressor. En Calmo kompressor ifrån 60-talet. Kom tydligen ifrån en lastbilsverkstad i Oskarshamn ursprungligen. Så kändes helt rätt.

Har ju dåligt med utrymmen så fick spendera förra veckan med att gjuta platta och bygga ett skjul åt den. Var ju 250 liters tank så tar ju lite plats.

Så i helgen gav jag mig på den sista plåten, den på hyttens bakvägg. Men... när jag blästrat en bra stund så började jag ana att något inte stämde. Hahaha! Jag sträckte plåten! :mrgreen: Har inte behövt tänka på det med den gamla kompressorn och trodde inte heller att det skulle bli så med den nya även om den blästrar bra mycket effektivare. Jag hade helt klart fel. :D :lol:
Så nu sitter jag lite i skiten. Men det enda vettiga jag kan komma på nu är att köra på. Insåg ju inte problemet förrän jag blästrat typ en fjärdedel av plåten. Den är ju av rätt betydande storlek. Hade inte behövt blästra plåten från insidan mera än längs med kanterna egentligen för färgen har hållt bra på insidan. Men för att jämna ut spänningarna i plåten så måste jag ju nu blästra även insidan.

Så ett misstag som kommer kosta mig en hel del tid även efter blästringen med att försöka få plåten rak och fin igen rent plåtslagerimässigt. Men allting på denna lastbilen är ju ett ofantligt arbete så vad gör det med lite till. Hahaha! :lol: :mrgreen:

Den nya kompressorn är i alla fall kanon och nu vet jag ju att den har kraft att sträcka plåt så får ju se till att blästra i vinkel framöver och inte rakt på som jag gjort hittills. Man lär så länge man lever. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 12 maj 2020, 08:45

Med gammal karosseriplåt har man vid renoveringar inte alltid kravet på rent från rost. Om man skulle ha det leder blästring ofta till att plåten förvandlas till ett ämne lämpligt för tillverkning av durksilar, sådan som man sköljer grönsaker i. Hur långt man ska gå med att eliminera rost har ventilerats tidigare här på forumet. Det finns bra produkter som förhindrar att rosten inte fortsätter att utvecklas, kanske till och med håller innehavarens resterande ålder. Om jag minns rätt rekommenderade Kjell T behandling med linolja. Själv skrapade och borstade insidan av mitt hyttak som förmodligen inte skulle ha klarat en blästring, därefter behandlade jag taket med en köpt produkt rekommenderad av en känd renoverare av amerikanare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6333
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 maj 2020, 09:44

Nä, det är ju så. Man lägger ju sin ribba själv. :D

Säger inte att det är det rätta, och man får mycket gärna ha åsikter därom, men den sitter både svetsad och med skruvförband så ribban går, av princip, ej att flytta. :mrgreen:

...och det blir ju som du säger att plåten blir till durkslag på sina ställen men då får det tennspacklas eller bli ny plåt. Det är inte målet utan resan... Hahaha! Jag lär mig ju så mycket! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 12 maj 2020, 11:31

Jag förhastade mig med mitt inlägg, när det gäller utvändiga ytor som ska lackas är det bara plåtrent och tennspackling som gäller.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6333
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster