Sida 101 av 102

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 14 feb 2024, 19:18
av Noxcania
Alla missade salubrachoon før sidan hundra/100!!! :shock:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 15 feb 2024, 06:47
av Stenhuggarn
:mrgreen: Ja, mycket diskussioner om en gammal och rätt liten lastbil. :D

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 17 feb 2024, 12:15
av magirus
De ä därför tråden har fått omfattningen! Mye info å roligt att följa både de praktiska arbetet o tankarna runt omkring! :D
Föredömligt o roligt!!! :!:
Framför mina varmaste gratulationer för både sidantal o resultatet av renoveringen!!

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 19 feb 2024, 07:35
av Stenhuggarn
Rundnosen & jag bugar och bockar för de fina orden. Även om vi två bara är några av ingredienserna i denna soppan... :D

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 19 feb 2024, 21:23
av Stenhuggarn
Detta är nog det härligaste jag någonsin sett! :mrgreen: (Filmen går att se utan att logga in om man trycker på krysset i inloggningsrutan)
https://www.facebook.com/reel/395691283002288?fs=e&mibextid=UalRPS

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 19 feb 2024, 21:29
av Drängen
Ja, den där mannen har lagt ut några härliga filmer.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 21 feb 2024, 10:20
av Stenhuggarn
Såg att det var samma som lagt upp nedanstående klipp på youtube som jag ju sett många gånger. Lite dålig kvalité på den bara. Ser ut att vara samma bil. Den har fått lite röd färg på nosen bara i klippet från facebook. Annars har jag inte sett några andra klipp från den killen vad jag vet. :)
https://www.youtube.com/watch?v=lodIWHCBDaQ

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 21 feb 2024, 17:31
av Drängen
Möjligt att han och jag är med i samma norska grupp på Facebook, och att han lagt ut mer där.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 22 feb 2024, 11:28
av Stenhuggarn
Ja, så kan det nog vara då. Du får slänga in en länk här ifall det kommer mera kul med rundnosen. :D

En fundering, var förvarade man snökedjorna på en bil som min? Under vintern tänker jag då när man behövde ha dem tillgängliga. Hängandes på framstammen känns ju inte hundra på en tipp-bil. :?:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 22 feb 2024, 12:04
av Per Thomson
På en tippbil skulle man kunna ha en öppen låda placerad ovanpå ramen. Ofta hade man reservhjulet placerat där och det fick fungera som låda. För att nå kedjorna får man då tippa flaket något. Jag kan inte minnas att jag har sett några kedjor hängandes förr, men Drängen kanske har bättre minne? Förr var det nog så att man lade på kedjorna direkt hemma inför dagens körningar. Mestadels var det inte så långa transportavstånd då och vägarna var snö och isbelagda hela vintersäsongen, i vart fall norr om Dalälven. För de som hade längre köravstånd och bara behövde kedjorna med i beredskap blev det nog att ha dom i hyttgolvet höger sida.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 22 feb 2024, 12:26
av Ove
När vi körde timmer låg dom på flaket fram ,dom skull av och på tre gånger om dagen

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 22 feb 2024, 12:42
av Anders Ason
Stenhuggarn skrev:Ja, så kan det nog vara då. Du får slänga in en länk här ifall det kommer mera kul med rundnosen. :D

En fundering, var förvarade man snökedjorna på en bil som min? Under vintern tänker jag då när man behövde ha dem tillgängliga. Hängandes på framstammen känns ju inte hundra på en tipp-bil. :?:

    Flera alternativ.

    Om platsen är ledig under passagerarsätet och inte upptagen av batterier, lagras kedjorna i jutesäck som ventilerar.
    I samma låda även en kombinationstång och en rulle med järntråd (ca 1 mm) för att säkra kedjornas egna lås och det finns nog färdiga hål för det.
    Om inte, handlar det om att låsa den arm (spännaren) som finns på kedjelåset.
    Eftersom bilarna såldes som chassier så var det givetvis enklare att lägga batterierna där. De skulle köras av och på när de levererades.

    Ofta flyttades batterierna ut i en plåtlåda monterad på ramen. Lättare att byta de tunga batterierna.
    Om inte så monterades det en verktygslåda på ramen. I den förvarades snökedjorna, reservlänkar, div. verktyg, spännbjörnar, bogserkätting, och annat smått och och gott.

    Ang. kedjorna så togs de bort när de inte behövdes och på den tiden var det mycket stenbeläggning som gällde (t o m på Riksvägar!) - det kunde då bli halare med kedjor. Rekommenderades att inte köra över 40 och att kolla att de är spända då och då. (Nämnt tidigare för att de inte ev. skulle går ner mot insidan och slå av hjulets bromsrör, vilket hände.)

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 22 feb 2024, 13:01
av Drängen
Det fanns/finns olika skolor angående förvaring av snökedjor. En del hade liggande på golvet på höger sida, andra som Per säger på reservhjulshållarn. Nåt exakt årtal har jag inte, men nån gång började man med krokar att hänga dom på, gärna uttjänta fjäderkrampor. På Volvo kunde "halsarna"till tanklocket utnyttjas för åtminstone en enkelkedja. Användningen har minskat drastiskt, men jag föredrar att ha dom hängande i krokar, så lättåtkomliga som möjligt.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 22 feb 2024, 18:35
av Anders Ason
Min far som hade reservhjulet (utan vinsch, 10:00 x 20:00 var också ganska tungt när det skulle upp) på bilens ram. Tippramen hade breda "kvinnohöfter" på sin ram. Fixade ett antal punkor på det viset, men var ju ung och stark på den tiden. Många inkl. min far ville inte jobba med skitiga och även frusna kedjor. Det var ju inte sommar och torrt när de behövdes. Vad jag minns var det många åkare som föredrog rena kedjor.

Så småningom kom konsol med vev på utsidan av ramen och blev "blästrat " av ett framhjul.

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

InläggPostat: 23 feb 2024, 22:30
av Stenhuggarn
Det känns som att bästa platsen blir under passagerarsätet då. Där är ju gott om plats. Har inhandlat jutevävssäckar då de som följde med föll samman av sin ålder tyvärr.

Har idag gjort inköp av en NOS fördelare av samma modell som sitter på bilen. Ett köp helt för framtida behov. De växer ju inte på träd. Allt tack vare en trevlig herre i Södertälje.

Tackar för alla intressanta svar också! :D Kul att höra om hur det var

image0000001.jpeg
image0000001.jpeg (165.78 KiB) Visad 991 gånger