Rundnostradaren ovan är en diesel ur L245-serien (den enda av Rundnosmodellerna med 10 hjulbultar) som introducerades sommaren 1949, så det är nog inte så konstigt att den är försedd med rektangulära speglar.
Beträffande backspeglar, så ställde jag en fråga här i forumet för 13 år sedan, men fick inget riktigt svar då.
viewtopic.php?f=1&t=2258Anledningen till min då startade tråd var att min far hade en Scania-fyra som han registrerade ny i maj 1950, men sedan sålde sommaren 1956. Jag minns bilen ganska väl trots att jag ännu inte var född när han köpte den, men hade uppnått sex år då han sålde den. Jag minns också att jag och en ett år äldre kompis också körde bilen på startmotorn ut ur garaget. Tur var kanske att stoppknappen var utdragen.
Det finns bara ett enda foto (tyvärr ett dåligt sådant) på bilen, och detta bör ha tagits sommaren 1955. Jag har gjort en delförstoring av Gladsax-hytten som visar att bilen hade rektangulära speglar. Speglarna bör ha varit originalmonterade.
- Scania-Vabis L44 - 1950 - Hytt.JPG (108.83 KiB) Visad 2764 gånger
Ove Thomson skrev följande igår :
Våran scania från 50 var det runda backspeglar se bilder
Här är ett lite modernare exempel med små runda backspeglar.
- Volvo med Ilsbo-tipp Högbergs Åkeri Sollefteå -b64ac1cd-57d1-530a-91fc-16e7774e198c.jpg (246.4 KiB) Visad 2764 gånger
Så variationen kan ha varit stor, men jag tror att de rektangulära backspeglarna kan ha kommit på marknaden kring 1949-50, och på äldre fordon rör det sig säkert om eftermontage.
// Kjell N