Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 apr 2018, 07:32

herrstina- skrev:Du har nog rätt med vattentempen. I min Långnos satt det en termostat på 65 grader, efter mycket bök hittade jag en ny i USA som öppnar vid drygt 80 grader så det finns lösning...

Ja, det är nog vettigt att göra det bytet. Får ta det framöver. Har den nu levt sitt liv med den termostaten kan den ju gå så ett litet tag till.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 apr 2018, 07:52

Har haft svårt att starta motorn utan att ge den ett litet sprut av startgas. Så studerade gamla instruktioner till förgasaren för att lära mig dess delar. Men när jag väl kollade på det så var det så enkelt som att chokespjället kärvade och följde inte med armen när det borde ha stängts. :D Ibland är livet enklare än man tänkt.

Efter det så var den lättstartad även kall. :D

Blev så glad när jag märkte vid första provturen att lådan är osynkroniserad. Har inte hittat någonstans om den är det eller ej men har tänkt att, tja det lär jag ju märka. :roll: Därför gjorde det mig så glad. Det ger ju den rätta känslan när man kör den. Blir ju liksom ännu roligare att köra den. I alla fall i det liv den lever nu när varje tur bara är ett rent nöje även om den helt klart kommer att få arbetsuppgifter. :D

bilen.jpg
bilen.jpg (160.28 KiB) Visad 15435 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 04 apr 2018, 09:36

Härlig bil(d) som kommit ut i naturen på våren och det var så här resan ang. förarstöd började. Från en låda till att sitta på och sedan kom det första förarstödet, ryggstödet, fram till dagens förarmiljö. På "processövervakningsplatsen" långt från motorrummet med dess ljud och kontrollbehov och det ju de stora ämnena numera som miljö och bränsleförbrukning som i centrum. En ny bil skulle nog vara roligare att köra med en osynkad låda och mer kontakt med kraftkällan! Det är lätt att förstå charmen med veteranlastbilarna och många åkare och förare som kör modernt kör ju även veteraner för det är så himla roligt.

Lite om utvecklingen:
https://www.youtube.com/watch?v=pNQ32DVVcB0

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav herrstina- » 04 apr 2018, 11:48

Är det vår när man kan plocka ut pärlan och köra en sväng utan hytt?

Dom flesta moderna bilar är faktiskt osynkade, men det är inget chauffören behöver fundera över. Dom är ju liksom automatiserade...

Nackdelen med det är att nya chaufförer inte kan hantera en växelspak om den skulle dyka upp, vare sig med eller utan synkning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 apr 2018, 08:35

Har lite bekymmer med generatorn. En gammal likströmmare naturligtvis. :D Har hållit på i helgen med att försöka få den att levererar lite spänning.

Tidigare i vinter så har jag haft den nerplockad och bytt kol och dragit ny sladd genom höljet till fältlindningsanslutningen. Isolerat om en del av de inre kablarna också då den gamla isolationen ramlat sönder. Samt renoverat upp den i övrigt.

Men problemet är att den nu vägrar lämna någon spänning. Har förstått att om man kopplar ihop fältanslutningen med anslutningen till armaturen så ska man kunna få den att lämna spänning om den är hel. Dock får man bara köra den så på lågt varv och ett kort tag. Annars kan man göra den illa. Det vill man inte för då har man ett problem man inte hade innan. Dumt att skapa sådana för det finns nog att plocka av som det är...

När jag renoverade den så dokumenterade jag inte hur anslutningarna satt innan jag plockade ner den. Så är inte helt säker nu på att allt sitter rätt. Är i så fall om fältlindningarna sitter rätt. För om jag kopplar ström till den med fält- och armatur-anslutningen ihopkopplad så snurrar den. Borde inte det betyda att allt sitter rätt? Eller kan fältlindningen sitta fel men den snurrar ändå?

Eller är det polariseringen det hänger på helt enkelt? Har ju satt spänning på fältlindningen och tänkt att nu är den polariserad. Men när jag nu skriver detta så inser jag ju att eftersom den inte sitter ansluten till ett laddrelä så finns det ju ingen krets så att säga. Fältlindningen är ju inte ansluten till jord. Som det är nu så sitter ena änden av fältlindingen ansluten till armaturens anslutning och den andra till fältlindningsanslutningen.

Så har väl tre frågor på detta alltså;

1. Skall fältlindningens anslutningar vara anslutna som jag beskrev ovan?
2. När jag polariserar fältlindningen, räcker det med 12V på fältlindningens anslutning eller ska jag samtidigt sätta minus anslutnigen på armaturens anslutning så att det blir en elektrisk krets?
3. Ingen sida av fältlindningen skall väl i rimlighetens namn vara ansluten till jord? Så kan det ju omöjligt vara men lika bra att dubbelkolla. :D :lol:

** Tillägg :: Fältlindningarna är hela. I alla fall så är det kontakt mellan de två interna fältlindningskablarna och inget överslag till jord.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 09 apr 2018, 12:40

Du skriver inte vilket faBrikat det är på generatorn. Tex Bosch 6 och 12V har yttre jordning av fältlindningen. Däremot 24V har inre jordning. Motorprovet avslöjar skicket på likströmsgeneratorn och magnitiserar samtidigt fälten.
Här bifogar jag en bild ur Teknos bilelektroteknik från 1954.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (147.62 KiB) Visad 15289 gånger
Kjell T
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 apr 2018, 13:34

Tusen tack för svaret "Kjell T"! :D

Fältlindningen kan alltså i vissa fall vara jordad. Det trodde jag då inte. Man lär sig var dag... :D

Det är en Bosch 12V. ( RJJK 150/12 1400A19 )

Min är i dagsläget kopplad så som det är på första bilden.

Du menar alltså att när jag får generatorn att snurra så polariserar jag den samtidigt?

Det enda jag i så fall kan komma på är att jag kopplat fältlindningarna tvärt om. Så den ände som egentligen ska sitta på armatursidan sitter på fältsidan och tvärt om. Vet inte om den ena räcker för att nå tvärt om dock. De får sitta i kors också så det känns ju inte logiskt.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 09 apr 2018, 17:09

Fältlindningen skall på en Bosch 12V vara kopplad som den vänstra bilden. Jordningen sköter reläet om när den skall ladda.
Motorprovet för en 6V eller 12V Bosch gör du så att D+ kopplas till batteri plus och generator stommen till batteri minus. Med en ledning eller skruvmejsel kan du då jorda DF till generator stommen och den går i gång som motor.
Gör du korta "brytningar" av kontakten mellan DF och jord skall varvtalet stiga och momentet avta.
Gör ett kritstreck på remskivan och kolla att den startar i alla lägen.
Kjell T
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 apr 2018, 18:36

För att slippa montera väck generatorn så tog jag och kopplade fältlindningen till minus och mätte sedan spänningen mellan fält och armatur och vips hade jag 10-15 volt när jag gav lite gas. :D

Dock med omvänd polaritet. Fick sätta mätinstrumentets plussida på fältanslutningen. Hm, ska det bli så?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 apr 2018, 07:55

Jag får ju för mig att om jag istället jordade den ände av fältlindningen som nu är kopplad till anslutningen på armatursidan så skulle det bli positiv utspänning. Men det kanske ska vara negativt och laddningsregulatorn gör så det blir rätt? Kan för lite om detta.

Inser i alla fall nu att min enkla värld blev lite raserad. Trodde att jag kunde ta vilket laddrelä som helst som var byggt för 12V likströmsgenerator och skapligt anpassad till generatorn kapacitet. Men reläet måste alltså vara anpassad för hur generatorn är byggd internt? Kruxet här är ju då att denna generator har ju haft laddningsregulatorn monterad på höljet, men det finns inte ett spår av den längre förutom bultarna. :( Nåja, det är ju detektivarbete med så gott som allt på denna maskinen. :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 10 apr 2018, 09:32

Laddningsregulatorn (reläet) skall vara anpassat till generatorns fältlindningar, inre eller yttre jordning.
Kjell T
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 apr 2018, 10:57

Tack Kjell, då vet jag det.

Men är det alltid så att Bosch har haft sina 12-voltare med yttre jordning? För en av de kablarna som jag var osäker på vid återmonteringen var just änden av fältlindningen som jag efter mycket om och men satte på D+. Jag var rätt säker att den satt vid jord. Fast då trodde jag att fältlindningen aldrig skulle vara jordad och tänkte att jag måste mints fel.

Generatorn verkar vara original för den är en av flera som finns med i reservdelslistan från 1945. ...eller nästan i alla fall. I reservdelslistan står den som RJJ 150/12 1400 AR19. På min generator är det instansat i höljet: RJJK 150/12 1400 A19. I reservdelslistan står det att laddningsreläet skall vara SSM 23/82 till den som nästan stämmer med min.

Dock är min motor troligen ifrån 1946 då bilen bytte motor i december detta år. Kriget var ju slut så då ville man väl inte böka med gengasen får jag anta var skälet.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 10 apr 2018, 11:23

Mina svar grundar sig på min ringa erfarenhet. Man kan aldrig vara hundra procent säker på någonting här i världen. Tyvärr kan det vara svårt att hitta svar på alla frågor som gäller gamla grejer.
För ca 25 år sedan ringde jag Bosch importören och ställde frågor, efter att ha försökt fråga erfaret folk i närheten, om en då ca 30 år gammal likströmsgenerator. Tyvärr fanns det ingen där som kunde svara på min fråga när det gällde så gamla grejer.
I vårt informationssamhälle kan det var svårt att få fram information.
Kjell T
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 apr 2018, 11:57

Ja, kloka ord som jag inte annat än kan instämma med till 100%.

All information jag hittar pekar på att Bosch hade sina 12-volts likströmsgeneratorer kopplade så som du säger. Alltså med yttre jord. Så hittar jag bara en gammal Bosch 12V regulator så borde den ju vara gjord för yttre jord. Bosch hade ju produktbeteckningar där dess ingående bokstäver hade en betydelse på denna tiden. Så beteckningen RJJK säger ju något men jag lyckas inte hitta någon någon info över dessa bokstavsbeteckningar.

Oavsett, tackar jag för hjälpen Kjell! Din erfarenhet som för dig känns ringa är av stor hjälp för mig. :D

Det enda som stör mig nu är att jag får negativ spänning när jag mäter med mätinstrumentet. Om jag inte sätter mätinstrumentets plus på F, då blir det ju positiv spänning ut. Det kanske ska vara så men känns udda.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 apr 2018, 18:32

Nu ikväll så tog jag bort generatorn igen för att försöka, en gång för alla, luska ut hur det verkligen ska vara med fältlindningarna.

Jag började med att göra motorprovet. Den snurrar ju på fint men insåg då för första gången att den snurrar ju på fel håll. Tänkte då att jag vänder på fältlindningarna. Var rätt säker på att det inte skulle hjälpa men ville utesluta det. Insåg redan vid inkopplingen att kablarna inte suttit så men provade. Gick inte alls längre. Tänkte då, jag prövar med intern jord. B-kopplad alltså. Ja, då snurrade den fint igen och på rätt håll.

Gjorde även kritstrecks-testen så nu vet jag att den startar från alla vinklar också.

Så nu är den internt jordad. Det verkar ju lustigt men är rätt säker på att den var såhär kopplad innan renoveringen och den funkar ju nu och gav även positiv spänning när jag monterat tillbaka den på motorn.

Så får leta en laddningsregulator för b-kopplad generator nu då. Blir ju lite att luska i misstänker jag... :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron