Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 20 feb 2023, 21:42

Intressant blandning Noxcania!

Hittade den här bilden på nätet idag, en rundnos tradare med rektangulära backspeglar. Förmodligen finns ett släp efter men det förtäljer tyvärr inte bilden.


332050437_727803315517349_2197631161908565641_n.jpg
332050437_727803315517349_2197631161908565641_n.jpg (186.24 KiB) Visad 2684 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 21 feb 2023, 00:43

Rundnostradaren ovan är en diesel ur L245-serien (den enda av Rundnosmodellerna med 10 hjulbultar) som introducerades sommaren 1949, så det är nog inte så konstigt att den är försedd med rektangulära speglar.
Beträffande backspeglar, så ställde jag en fråga här i forumet för 13 år sedan, men fick inget riktigt svar då.

viewtopic.php?f=1&t=2258

Anledningen till min då startade tråd var att min far hade en Scania-fyra som han registrerade ny i maj 1950, men sedan sålde sommaren 1956. Jag minns bilen ganska väl trots att jag ännu inte var född när han köpte den, men hade uppnått sex år då han sålde den. Jag minns också att jag och en ett år äldre kompis också körde bilen på startmotorn ut ur garaget. Tur var kanske att stoppknappen var utdragen.
Det finns bara ett enda foto (tyvärr ett dåligt sådant) på bilen, och detta bör ha tagits sommaren 1955. Jag har gjort en delförstoring av Gladsax-hytten som visar att bilen hade rektangulära speglar. Speglarna bör ha varit originalmonterade.

Scania-Vabis L44 - 1950 - Hytt.JPG
Scania-Vabis L44 - 1950 - Hytt.JPG (108.83 KiB) Visad 2673 gånger

Ove Thomson skrev följande igår :
Våran scania från 50 var det runda backspeglar se bilder

Här är ett lite modernare exempel med små runda backspeglar.

Volvo med Ilsbo-tipp Högbergs Åkeri Sollefteå -b64ac1cd-57d1-530a-91fc-16e7774e198c.jpg
Volvo med Ilsbo-tipp Högbergs Åkeri Sollefteå -b64ac1cd-57d1-530a-91fc-16e7774e198c.jpg (246.4 KiB) Visad 2673 gånger

Så variationen kan ha varit stor, men jag tror att de rektangulära backspeglarna kan ha kommit på marknaden kring 1949-50, och på äldre fordon rör det sig säkert om eftermontage.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 feb 2023, 10:15

Härliga bilder och inlägg! :mrgreen: Kul! Intressant vad gäller sidospeglarna.

En annan intressant detalj i den bilden jag la in sist är att den bilen har backspegel i hytten. Det ser man väldigt sällan på gamla bilder på den tidens bilar. I alla fall är det mitt intryck. Så min ska inte få någon i alla fall. :D

Plockade isär en av fälgarna igår för att kolla över läget lite. Snart dags att göra iordning dem. Dvs blästra och lacka samt nya däck. Har studerat detta med låsringar mycket noggrant så jag vet riskerna samt åtgärderna jag behöver vidta då jag återfyller dem. Jag är noggrann av mig så jag kommer vara det även med inspektionen och återmonteringen av låsringarna. Det är hela låsringar på fälgarna, ej delade.

Men det har gett mig lite funderingar. Manualen till bilen säger inget om däcktryck. Hittat fragment här och där på nätet men vad tror ni om 4.5kg fram och 4kg i dubbelmontaget bak? 7.5-20 är det då jag tänkt inhandla. Original storlek. :mrgreen: Original är denna trådens ledord... Hahaha! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 21 feb 2023, 12:04

Bra!
Original storlek. :mrgreen: Original är denna trådens ledord... Hahaha! :D
:D

Lufttrycken du anger verkar vettiga. Om du lägger på fem ton sten ser du om lätt om det räcker. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 21 feb 2023, 12:11

Mer om speglar: Lastbilstillverkarna har varit väldigt sena att anamma bättre speglar vilket dock har förbättrats efter sekelskiftet. De som har förstått vikten av tydliga speglar har givetvis eftermonterat bättre. Under 60-talets senare del köpte jag hem bättre speglar från Västtyskland åt många som beställde.

Europa2001.jpg
Europa2001.jpg (129.05 KiB) Visad 2652 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 21 feb 2023, 15:42

Volvo hade större speglar original från 1968-69. Scania kom ikapp fem år senare, men innan dess köpte en del Scaniaåkare speglar på Volvo.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 22 feb 2023, 09:21

Per Thomson skrev:Om du lägger på fem ton sten ser du om lätt om det räcker. :lol:

Ja, svårare än så är det ju inte. :mrgreen:

Fick ihop "lagnings lappen" igår i alla fall. Värmde till gulvärme och släckte med vatten på alla upphöjningarnas ändar. Det gjorde plåten alldeles platt ifrån att ha varit lite kupad pga spänningar. Den där tekniken är riktigt användbar i många fall när man jobbar med plåt och man har fått in spänningar i den av olika anledningar.

Påbörjat insvetsningen nu då i alla fall.

Längtar efter att få montera fotstegen så jag kan gå över till fälgarna. Vill bli av med de gula gamla fälgarna snart. Men de är nog garanterat kvar till påsk...

20230221_183927.jpg
20230221_183927.jpg (472.71 KiB) Visad 2618 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2023, 11:48

Stenhuggarn skrev:
Per Thomson skrev:Om du lägger på fem ton sten ser du om lätt om det räcker. :lol:

Ja, svårare än så är det ju inte. :mrgreen:

Fick ihop "lagnings lappen" igår i alla fall. Värmde till gulvärme och släckte med vatten på alla upphöjningarnas ändar. Det gjorde plåten alldeles platt ifrån att ha varit lite kupad pga spänningar. Den där tekniken är riktigt användbar i många fall när man jobbar med plåt och man har fått in spänningar i den av olika anledningar.

Påbörjat insvetsningen nu då i alla fall.

Längtar efter att få montera fotstegen så jag kan gå över till fälgarna. Vill bli av med de gula gamla fälgarna snart. Men de är nog garanterat kvar till påsk...

20230221_183927.jpg


    Lite ödmjukt - rasande snyggt! (ta det inte bokstavligt, bara ett oskyldigt kraftuttryck)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 22 feb 2023, 16:00

Stenhuggarn skrev :
..... Det är hela låsringar på fälgarna, ej delade......

Jaha, då lärde man sig något nytt igen.
Jag har alltid trott att alla låsringar varit delade, men så verkar då inte vara fallet.
Jag undrar hur de hela fungerar rent praktiskt vid ringbyte?

Då bör det också finnas ytterligare ett antal olika fälgar att välja emellan. Det gäller att se upp om man skall köpa från skroten.
Jag har minst ett par olika fälgmönster (bl.a. lufthål) på min bil, och det är inte så snyggt att blanda.
Jag tror att det finns minst tre olika mönster plus ett par olika fälgbredder att välja bland. Tur att jag har 10-12 stycken fälgar att välja bland.
Nitade fälgar i rätt dimension verkar ju inte växa på trän numera, så det är lite bökigt att kompletteringsköpa.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 22 feb 2023, 21:41

Nästan klar med svetsningen...

Har som tur är sex likadana fälgar som alla följde med bilen. Det är de jag ska göra i ordning. De gula jag kört med hittills fanns på den svenljungatruck-rundnos som jag plockade delar på tidigt i renoveringen.

Här följer lite bilder på hur dessa medföljande fälgar med hela låsringar är konstruerade.

Ringens fläns som låser mot fälgen.
20230222_175900.jpg
20230222_175900.jpg (584.54 KiB) Visad 2590 gånger


På två ställen mitt för varandra är flänsen "nerslipad". Där kan ringen glida av och på när man tar bort/sätter dit ringen.
20230222_175934.jpg
20230222_175934.jpg (353.21 KiB) Visad 2590 gånger


Ett urtag där man kan börja att bända loss ringen med ett däckjärn eller dylikt.
20230222_175942.jpg
20230222_175942.jpg (329.81 KiB) Visad 2590 gånger


Kanten på fälgen som ringen låser mot. Längre in finns en fördjupning som gör att när den ena änden av ringen är i den fördjupningen så är den ju lättare att trä på på motsatta sidan. Har man då de "nerslipade" områdena längs med sidorna så glider den ju ganska lätt av/på.
20230222_180013.jpg
20230222_180013.jpg (259.85 KiB) Visad 2590 gånger


Fälgens baksida.
20230222_180031.jpg
20230222_180031.jpg (358.53 KiB) Visad 2590 gånger


Ringen halvvägs på. De nerslipade områdena där ringen har kontakt med fälgen.
20230222_180151.jpg
20230222_180151.jpg (360.65 KiB) Visad 2590 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 22 feb 2023, 23:37

Stort tack för bildserien. Då förstår jag hur det funkar.
Jag har aldrig reflekterat över att det skulle finnas annat än delade låsringar eftersom jag inte detaljstuderat fälgar på det här sättet.
Jag har nu också kikat på en hel del bilder som jag har i min dator och finner att även t.ex. Chevrolet, Ford, m.fl. också verkar ha haft hela låsringar, åtminstone på 1930-talet.
Däremot har jag sett Volvo Rundnos utrustade både med hela låsringar och sådana med delade låsringar. Man kan ju tydligt se glipan på de hjul med delade låsringar.
Min personliga bedömning är att hela låsringar är en äldre konstruktion än de delade ringarna, men det kunde vara intressant att höra andras kommentarer också.
Det är nog så att jag kanske har varit alltför fixerad vid Scania och hur farsans 50- och 60-talsbilar var utrustade i mitt inskränkta tänkande innan jag fick en ny ögonöppnare i den här eminenta tråden.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 feb 2023, 08:16

S-V L44 skrev:Jag har aldrig reflekterat över att det skulle finnas annat än delade låsringar eftersom jag inte detaljstuderat fälgar på det här sättet.

Även jag har hela tiden antagit att de var delade. Var först när jag skulle greja med det jag insåg att så icke var fallet. :lol: Har också fått intrycket att de hela är äldre. Misstänker att Bosse har bra koll på detta... :)

Anders Ason skrev:
    Lite ödmjukt - rasande snyggt! (ta det inte bokstavligt, bara ett oskyldigt kraftuttryck)

:mrgreen: Rasande snällt sagt! Tack! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 24 feb 2023, 09:00

Så, i alla fall klart med insvetsningen. Ett par sprickor i sargkanten kvar att fixa. Lite tennspackling får det bli också.

Helgen har dock sociala aktiviteter inplanerade så blir ingen renodlad renoverarhelg... :D Men det kan ju bli trevligt ändå. :lol:

20230223_195033.jpg
20230223_195033.jpg (333.35 KiB) Visad 2544 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 24 feb 2023, 18:17

Ja tenn eju finfint før den som kan! Har ibland haft el häll-vete (farbror Frej) me tenn på g:a bilar som man ska renovera & kommer till ställen där dom lagt på ordentliga lager så man inte kan fästa plåten man håller på å svetsa fast...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 24 feb 2023, 23:34

Nä, då är det ju drygt med tenn. Fast lite gaslåga så rinner det ju av. Men ligger det mycket på så kan ju profilen ändras en smula... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster