Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 mar 2018, 11:00

Ja, det är en underbar bil och tycker den är en skönhet även i det skick den är på bilden. :D

Nä, att få bilen färdig till slutet av augusti ska jag inte ens försöka. Då måste jag fuska och göra ful-lösningar på det mesta. :( Familjen skulle tröttna på mig också. Dom vill jag ha kvar. :D :D

Annars hade det ju som du säger passat bra vid 90 årsfirandet.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav herrstina- » 17 mar 2018, 12:32

Det skulle nästan vara läge att forsla upp den till Elmia för att visa ett projekt under arbete.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 18 mar 2018, 21:46

herrstina- skrev:Det skulle nästan vara läge att forsla upp den till Elmia för att visa ett projekt under arbete.

Utan vare sig hytt eller flak blir den ju lite tråkig kanske. :D

I min värld så var tanken i kanonskick. :roll: Tydligen var inte kvaliteten på min avsyning något vidare. För på undersidan var den som en schweizerost. Som tur var så var det på två begränsade ytor. Så det fick bli några smålagningar samt en lite större lapp. Lagningarna är på undersidan och det ska vara en skyddsplåt på undersidan så lagningarna kommer aldrig att synas. Men nu är den i alla fall åter tät och lite fix till sedan skall den äntligen få lite färg.

4556EF83-2CA8-4F1F-B4C2-4D66EEB8A071.jpeg
4556EF83-2CA8-4F1F-B4C2-4D66EEB8A071.jpeg (244.79 KiB) Visad 14689 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav herrstina- » 18 mar 2018, 22:23

Säg inte det, utan hytt och flak syns det utförda arbetet ju tydligare, finishen hittills är där ju inget att anmärka på.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 18 mar 2018, 22:33

Tycker som herrstina, de e najs å se utan å behøva krypa in emellan!
Noxcania
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 mar 2018, 09:31

Jo, på ett sätt är det ju logiskt ifall man lyckades få chassiet klart. Det är ju Volvos del i lastbilsbygget.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 19 mar 2018, 09:39

Den rektangulära "lappen", vilket material är den av?
Är den hårdlödd eller svetsad, om svetsad är kanterna överlappande?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 mar 2018, 09:47

Det är en bit kopparplåt jag hittade i gömmorna. Den är lödd med överlapp. Eftersom det blir helt dolt så tyckte jag inte det var någon mening att göra den infälld.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 19 mar 2018, 09:55

Intressant! Hur fungerar med galvaniska strömmar?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 mar 2018, 09:59

Ja, det tänkte jag också på. Men har lagat en traktortank med en bit från samma kopparplåt för en massa år sedan och det har inte varit några problem. Så det var det som gjorde att jag kände att det var säkert. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 19 mar 2018, 10:15

Tack! Då har jag lärt mig av din erfarenhet! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 mar 2018, 10:28

När jag lagade traktortanken så hade jag inte galvaniska strömmar i huvudet alls skulle jag tro. Men det som gör att det funkar tror jag är att det är bensin i tanken. Den fungerar nog dåligt som elektrolyt. Hade det varit vatten i tanken så tror jag inte det fungerat särskilt bra i längden.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav herrstina- » 19 mar 2018, 10:49

Jag tror inte heller det är någon fara med galvaniska strömmar i det här fallet.

Jag har en annan fundering på samma tema.

Jag har bytt foder i mängder av D/DS11 motorer i gamla Scanior, dom brukade gå allt från 25-40.000 mil innan fodren var uppfrätta. Jag har också varit i kontakt med några bussar med samma motor, där håller fodren som regel runt 100.000 mil.
Den enda uppenbara skillnaden är att i de här bussarna har värmeledningssystemet varit uppbyggt av just kopparrör, kan det vara så att koppar i de här fallen neutraliserar de galvaniska strömmarna?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 mar 2018, 11:02

Ja, en annan är för dålig på elektrokemi för att ha några teorier på det men det låter ju onekligen som ett intressant samband.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 mar 2018, 10:20

Har kört på under kvällarna så nu har tanken grundfärg + ett lager lack. Den mörkgråa lacken är slut nu så får vänta ett tag med sista lagret. Var inte 100% helt nöjd med lackerings resultatet heller så skall nog spä den lite mera (12% ungefär körde jag med, ska pröva 15%) samt köra med det lite grövre filtret som jag har till färgsprutan. Var för dålig färgmättnad eller vad man ska säga. Kommer köpa en ny med bättre kvalitet när det blir dags för karossen men denna får duga till mindre grejer och ram osv när jag fått ordning på alla parametrar. Jag måste göra kompromisser som gör att jag ekonomiskt klarar av projektet. Gäller att göra dom så intelligent så möjligt bara. För jag vill göra ett bra och kvalitativt arbete.

Håller på med instrumenten. Har instrument från totalt tre bilar och hastighetsmätare från två. Så håller på att kombinera ihop de bästa delarna. Kan tycka att de generellt är väldigt rostiga. Även om jag har varit ytterst försiktig med små rörelser fram och tillbaka samt värmt upp de innan så var det väldigt lätt att dra av bultarna. Men är ju klena dimensioner här. Så fick svetsa dit nya bultar i vissa fall. Men ikväll får jag nog ihop det sista på det kombinerade instrumentet som visar oljetryck, motortemp samt bensinnivå. Har tre paneler som hastighetsmätaren samt det kombinerade instrumentet sitter på. Två av dem har suttit i bilar med hytt. Bägge dessa såg ut som helvete rent ut sagt. Men den tredje panelen kommer ifrån en bil som gått som Svenljungatruck där man då kör bilen bak-och-fram. Styr och sitter vid kofångaren som då är lite förlängd. Ingen hytt vare sig fram eller där den normalt sitter. Men panelen som då suttit ute i det fria är i ett helt underbart skick. Någon repa här och där men de ska få vara kvar för jag vill att bilen ska få ha lite själ kvar. Men fattar inte hur det kan vara så att den är i detta skick..? Men lycklig över det. :D :D Sedan är ju bilen 73 år gammal så att det är rostigt och dant är ju inte konstigt heller... :roll:

Har jag tur och lönen dimper ner under dagen skall det shoppas in de sista grejerna som krävs för uppstart av maskinen. Oj vad jag har längtat efter det...

Funderar över hur jag ska göra med själva mätartavlan (hm, säger man det?), där graderingen står så att säga. I mitt fall är tavlorna svarta med vit text. Vad gör man bäst för att fräscha upp text och bakgrund? Tänker extremt bra belysning samt ett sådan där förstoringsglas i skrivbordslampa-format sedan med små fina penslar och helt enkelt fylla i. Kommer ju ta en sjuhelvetes jäkla tid :D men det gör ju mycket i ett sådant här projekt. Kommer dock spara det arbetet till senare för de är inte värre än att man ser graderingen. I de flesta fall riktigt bra. Hastighetsmätaren är värst men den kommer jag inte sätta dit nu inför uppstarten ändå. Skall dock sätta dit den tillfälligt senare för att vara säker på att den som jag renoverar upp verkligen fungerar.

Så den som har bra tips på "mätartavla" renovering får hemskt gärna delge dom. :D Dock har jag inte råd att låta någon annan göra det. I alla fall inte nu. :(

Insåg att jag inte fotodokumenteras alls i veckan men hittade i alla fall EN dålig bild så får väl slänga med den. :lol:

9470D8E4-1C76-4FAF-841E-F5E887BB64C9.jpeg
9470D8E4-1C76-4FAF-841E-F5E887BB64C9.jpeg (95.47 KiB) Visad 14578 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster