Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 29 jun 2020, 07:37

Noxcania skrev:Om boken kommer innehålla svordommar & stavfel vill jag ha førsta exet!


          :lol:

    Så blir det inte, jag ställer upp som bokkonsult!

          :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 29 jun 2020, 17:00

Härmed beställs exemplar nr 3.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 29 jun 2020, 20:41

Till Stenhuggarn:

Du kommer inte att bli miljonär på boken men belöningen blir ära och berömmelse, plus att den skulle bli ett historiskt dokument.
Utan tvekan skulle den bli till nytta och glädje för de som vill bevara ett stycke kulturhistoria.

Men... den skulle nog gå ihop ekonomiskt. Första utgåvan ex. vis 300 exemplar o tryckt i Polen (gäller att hålla kostnaderna nere).

Åtta exemplar är ju redan bokade så det är bara 292 kvar av den första upplagan, för du ska väl ha några (5 eller flera?) själv?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 29 jun 2020, 22:18

Utan svordomar & stavfel avstår jag... nog... :?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 jul 2020, 03:58

Anders Ason skrev:Till Stenhuggarn:

Du kommer inte att bli miljonär på boken men belöningen blir ära och berömmelse, plus att den skulle bli ett historiskt dokument.
Utan tvekan skulle den bli till nytta och glädje för de som vill bevara ett stycke kulturhistoria.
...

Kruxet är väl att renoveringen har nu pågått i två och ett halvt år och jag ser inte slutet ännu. Har svårt att tänka mig att lägga ytterligare arbete ovanpå denna. Så just nu kan jag väl inte säga att tanken lockar mig. Men jag har ju definitivt fått ökad respekt och insikt i arbetet det ligger i att tillverka en hytt med trästomme. Att få så olika material till att samverka. Jag har verkligen gillat att få hjälpa denna hytten tillbaka till ett funktionellt tillstånd igen. Även om det stundtals kan kännas som lite mycket.
Sedan är det det att det känns som lite väl kaxigt att skriva en bok om något man gjort en gång. :D Jag är ju bara en glad amatör som hankar mig fram med enkla medel. Visst, är väl sällan det finns en tung plånbok bakom en renovering. Så det kanske inte är en nackdel iofs.
Sedan skulle man ju haft denna tanken hela tiden från början så att foto-dokumentationen var komplett på alla steg. Kanske skulle haft något bättre än telefonen att fota med också. Men visst är det så att 95% av bilderna som ligger på den är på min kära Volvo och dess Åtvidabergshytt

...och utan svordomar så har vi ju redan tappat en fjärdedel av läsarskaran.... :roll:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 01 jul 2020, 08:45

Stenhuggarn skrev:...
...och utan svordomar så har vi ju redan tappat en fjärdedel av läsarskaran.... :roll:


    Ha, ha! :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 jul 2020, 22:03

Har kämpat på med de två främre plåtarna. Dessa är ju inte så stora men de behövde ändras i den svängda profilen samt att det var rosthål, sprickor och borrade hål som inte längre behövdes. Så de har tagit lite tid.

Men tennspackling är något jag blivit väldigt förtjust i under detta projektet. Är inte så skicklig med svetsen att jag klarar mig utan. Men efter tennspacklets magi så blir det som orörd originalplåt. :D

Tillägg... Att plåten är uppklippt i nederkanten är original och jag har helt enkelt inte velat ändra på det. Försöker låta bli att fixa "defekter" som suttit där från fabrik.

74762EF9-783B-4627-A3B3-09F7C7CB79F3.jpeg
74762EF9-783B-4627-A3B3-09F7C7CB79F3.jpeg (369.63 KiB) Visad 8646 gånger

3BAF17FB-1A6B-4D55-85AA-6EBEA20CF149.jpeg
3BAF17FB-1A6B-4D55-85AA-6EBEA20CF149.jpeg (356.06 KiB) Visad 8646 gånger

46ACA782-7E25-40F9-AB4B-CD356D00555F.jpeg
46ACA782-7E25-40F9-AB4B-CD356D00555F.jpeg (307.76 KiB) Visad 8646 gånger

F0AC1FC9-3041-4595-AB28-B6420D6FFFC1.jpeg
F0AC1FC9-3041-4595-AB28-B6420D6FFFC1.jpeg (328.13 KiB) Visad 8646 gånger

77ECFD77-7C4C-4F28-9E88-49774FBAA0C7.jpeg
Efter svetsning
77ECFD77-7C4C-4F28-9E88-49774FBAA0C7.jpeg (324.22 KiB) Visad 8646 gånger

6205A485-B492-44DE-86C0-6899F140CDAC.jpeg
Efter tennspackling
6205A485-B492-44DE-86C0-6899F140CDAC.jpeg (303.99 KiB) Visad 8646 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kirkiz » 17 jul 2020, 12:37

Snyggt jobbat;) alla är bra på olika. Jag är bra med svetsen men kan inte tennspackla .. skulle vilja lära mig;)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 jul 2020, 13:17

Tack!

Ja, så är det verkligen. I tunnplåten får jag verkligen kämpa för att få bra resultat med svetsen. Är ofta för ivrig också så det blir spänningar i plåten pga värmen. Får man extra jobb med att krympa och greja. Men man blir ju så sakteliga bättre och bättre när man håller på. Som alltid... :mrgreen:

Tycker jag absolut att du ska göra. Det är en bra kunskap att ha även om det kanske anses som lite förlegat idag. Tycker personligen att det är riktigt jäkla häftigt om jag ska vara ärlig. Är inte så svårt heller om man gör absolut rätt, annars är det ett helvete... Hahaha! :lol: Mycket av tricket ligger i att det måste vara absolut plåtrent. Dock tycker jag inte inte blästrad yta funkar så bra utan jag slipar området med typ ett multiverktyg/dremel. Fast jag har naturligtvis biltemas budget variant. Hahaha! Men den funkar skitbra till det. Det blir plåtrent överallt även i hål och ojämnheter. Då funkar tennspackling super.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 17 jul 2020, 16:50

Åter ett nytt avsnitt till renoveringsboken! :D
Suveränt!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 jul 2020, 10:26

Hahaha! Tack Per! Men jag är nog inte rätt man att skriva en bok om hyttrenovering som du snart ska förstå... :mrgreen:

Jag gjorde ett misstag när jag svetsade metallstolparnas fäste för vindrutans nedre bjälke. Positionen i djupled var inte korrekt. Den skulle vart längre fram. Till min ursäkt får jag väl ta det faktum att inte mycket fanns kvar att gå på av de gamla trästolparna. Men ursäkten är ändå dålig för jag hade upptäckt det om jag mätt upp takplåtens profil i övergången till de främre dörrstolps-plåtarna. Men den kontrollen gjorde jag tyvärr inte förens för typ knappt två veckor sedan. Men får väl vara nöjd att jag hittade felet innan jag lyft på takplåten.

Så senaste tidens kvällar har jag fått gå tillbaka till stommen och jobbat med att justera den i framkanten. Kapat väck och svetsat om fästena på metallstolparna och utökat tjockleken på dess klädselbrädor av ask. Fick försänka den ena en aning också efter noggrann mätning på takplåten. Tror att allt ska vara korrekt nu dock igen. Men det får visa sig när takplåten åker på.

Men det värsta med detta är ju att jag profilerat om de främre dörrstolparnas täckplåtar efter den felaktiga klädselbrädans profil. Suck. De var säkert nära nog korrekta i sin ursprungliga profil. Men jag antog att detta berodde på skillnader mellan min lilla rundnos och långnosen som hytten suttit i tidigare. Men nä, där lurade jag mig allt.

Så nu jobbar jag med om-profilering av plåtarna igen. Får nog byta plåt i nederkanten på den ena i alla fall. Men det är ju mitt eget fel så bara att kämpa på.

Planen är att kunna lyfta på takplåten om två veckor då jag har semester. Vi får se om det kan bli möjlig. :D

...tur att jag inte ha koll på timmarna jag lagt ner... Hahaha! Hundra timmar är ju ingenting i sammanhanget. Men att hytten skulle ta så stor andel av tiden var jag inte beredd på. Men nu när jag vet vad som krävs för att renovera en hytt med trästomme så är det ju föga förvånande. :mrgreen: Men jag tycker fortfarande att renoveringen av rundnosen var ett helt rätt val. Den är fortfarande lika speciell för mig nu, när jag vet dess alla beståndsdelar ner i minsta detalj, som när jag såg den för första gången med egna ögon. Rätt bil, rätt ägare... :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 29 jul 2020, 12:56

Bra för dig att ha mycket att göra för då blir det inte så mycket tid över till dumheter (slappa framför TV o så´nt) och bra för oss som sitter på läktaren för resan har varit både lärande, intressant och kul. Förutom det uppskattar jag även kvalitén på bilderna, är intresserad även av sådant.

Så... vi ser nog framåt även av något bakåt i tiden.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 29 jul 2020, 21:07

Inte bara en bok om hur, åxå en bok om misstag = bra skolbok!
Jag kan hålla på å svetsa, kapa, svetsa 1 gång till, kapa & svetsa, o.s.v... eftsom jag tycker att de inte spelar så stor roll, Sonja blir tokig av så'nt; hon ska ha allt perfa direkt & blir sne så fort hon måste inse' att nå't måste justeras, hon e inte mycket før prototyper så där e vi olika hon & jag.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 jul 2020, 22:40

Noxcania skrev:Jag kan hålla på å svetsa, kapa, svetsa 1 gång till, kapa & svetsa, o.s.v... eftsom jag tycker att de inte spelar så stor roll, Sonja blir tokig av så'nt; hon ska ha allt perfa direkt & blir sne så fort hon måste inse' att nå't måste justeras...

Ja, har varit som Sonja tidigare men blivit bättre på att acceptera läget när saker behöver göras om. Inte haka upp mig så mycket på det utan bara fortsätta jobba från den nya positionen. Så måste säga att man mår bättre av ditt sätt att se på det.

Anders Ason skrev:Bra för dig att ha mycket att göra för då blir det inte så mycket tid över till dumheter (slappa framför TV o så´nt) och bra för oss som sitter på läktaren för resan har varit både lärande, intressant och kul. Förutom det uppskattar jag även kvalitén på bilderna, är intresserad även av sådant.

Så... vi ser nog framåt även av något bakåt i tiden.

Ja, den dagen jag sluter de blå för sista gången vet jag ju att jag inte kommer tänka att jag skulle sett mera på TV.... :D Så jo, det är tur det. Är ju självförvållat också... :D :lol:

Den sista raden var klurig... Hahaha!

Tack för att du har tålamod nog att följa denna inte särskilt action-späckade följetong om något från förr... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 30 jul 2020, 19:29

Stenhuggarn skrev:
Noxcania skrev:...
Tack för att du har tålamod nog att följa denna inte särskilt action-späckade följetong om något från förr... :mrgreen:

    Förväntar mig inte att det ska dyka upp någon mördare i den här följetongen, bara glada människor.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster