Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 05 apr 2022, 09:35

Hahaha, tack! Ballaste rundnos kanske. Tror inte det finns många här nere i detta hörnet av landet nämligen. :D

Jo, det blåste inte så farligt just då men senare på eftermiddagen fick vi det här med full kraft också. :mrgreen: Fick spänna en presenning över flaket där det står i carporten för att inte det snea regnet skulle komma åt därinne. Måste bygga garagedörrar framöver så att pärlan inte är så utsatt vid sådant väder.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav ankarback » 05 apr 2022, 15:36

Stenhuggarn skrev:Tack! Får även tacka för den informationen om strykning vid minusgrader, Johan! Det tar jag till mig. Då ska jag allt ge mig på flaket så fort jag är färdig med lackning av tanken mm. Det gör inget om det tar tid vid torkning. Får väl låta regnområdet som just blåst in passera först bara. Ser dock ut att hålla på större delen av veckan. Hahaha, naturligtvis... :D


Du kan även värma in oljan i träet med varmluftspistol så går det fortare. Kolla bara först så det inte är balsamterpentin i "smörjan". I så fall ska man inte värma den för det kan ta eld redan vid 50 grader. Det måste vara helt torrt, annars suger inte träet åt sig roslagsmahognyn.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 05 apr 2022, 18:59

Ja att parkera før väder e knepigt hos oss åxå, 2 bilar i ladan, en ute, en i carporten & en i alldelesførlilla carporten...
Snø På Rumpan.JPG
Snø På Rumpan.JPG (358.58 KiB) Visad 4237 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1305
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 05 apr 2022, 22:09

ankarback skrev:Kolla bara först så det inte är balsamterpentin i "smörjan". I så fall ska man inte värma den för det kan ta eld redan vid 50 grader.

Jo, balsamterpentin är det ju i. Men tänkte stryka det mitt på dagen då det är skapligt varmt. Det borde räcka tycker man.

Noxcania skrev:Ja att parkera før väder e knepigt hos oss åxå, 2 bilar i ladan, en ute, en i carporten & en i alldelesførlilla carporten...

Ja, den sticker ju ut ändan lite. :D Men en härlig bild, blir ett fint julkort till jul... :D Vi är snart där igen! :mrgreen:

Ikväll har jag åtgärdat bakläxan i alla fall. Ska bli spännande att se om bränsletanken blev så tät som jag hoppats.

image0 (12).jpeg
image0 (12).jpeg (293.96 KiB) Visad 4229 gånger

image1 (9).jpeg
image1 (9).jpeg (316.22 KiB) Visad 4229 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 apr 2022, 21:39

Så, då vart det fastspikat och målat. Framstammens virke sitter dock bara provisoriskt eftersom jag tänkt nita där.

Tanken verkar blivit tät. Skönt. 8)

Påbörjat ompackning av ena tippkolven också. Fortsätter väl med det under veckans kvällar.

Det går sakta framåt. :D

image4-6.jpeg
image4-6.jpeg (543.8 KiB) Visad 4133 gånger

image3-5.jpeg
image3-5.jpeg (692.43 KiB) Visad 4133 gånger

image1-11.jpeg
image1-11.jpeg (662.92 KiB) Visad 4133 gånger

image0-13.jpeg
image0-13.jpeg (613.98 KiB) Visad 4133 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 11 apr 2022, 08:24

Verkligen fina framsteg!

Blir det vanliga vinkeljärn till kantprofiler? Kommer flaket att täckas med plåt?
Lämmar och körriktningsvisare, sedan är det inte mycket mer. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 apr 2022, 09:30

Tackar! Jo det blir plåt och den har vanliga vinkeljärn påsvetsade. Utom i bakkant då, där är det lite grövre kant.

Ska jag ge mig på en grov lista så är detta typ vad som kvarstår.
* Flakplåt (Renovering och påläggning)
* Lämmar
* Nitning av framstam
* Renovering av tippkolvar
* Renovering av hydraulpump
* Montering av tippkolvar mm.
* Montering av fotsteg och plåt.
* Montering av körriktningsvisare
* Innertak
* Tillverkning av dynor
* Tillverkning av lucka i golvet kring växelspaken mm.
* Klä innerväggar och golv med masonit.
* Fixa dörrarnas insida med lite nya lister, masonit och nedre plåt.
* Renovera fälgar
* Nya däck

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 11 apr 2022, 09:55

Du har en befintlig flakplåt som går att använda, har jag uppfattat listan korrekt?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 apr 2022, 10:00

Japp, exakt! :)
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 11 apr 2022, 10:07

Stenhuggarn skrev:
ankarback skrev:...Kolla bara först så det inte är balsamterpentin i "smörjan". I så fall ska man inte värma den för det kan ta eld redan vid 50 grader.

Jo, balsamterpentin är det ju i. Men tänkte stryka det mitt på dagen då det är skapligt varmt. Det borde räcka tycker man.

Noxcania skrev:Ja att parkera før väder e knepigt hos oss åxå, 2 bilar i ladan, en ute, en i carporten & en i alldelesførlilla carporten...

Ja, den sticker ju ut ändan lite. :D Men en härlig bild, blir ett fint julkort till jul... :D Vi är snart där igen! :mrgreen:

Ikväll har jag åtgärdat bakläxan i alla fall. Ska bli spännande att se om bränsletanken blev så tät som jag hoppats.

Bilagan image0 (12).jpeg finns inte längre

Bilagan image1 (9).jpeg finns inte längre


    Snygg bild!
    Snø På Rumpan.JPG
    Snø På Rumpan.JPG (435.81 KiB) Visad 4103 gånger


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 11 apr 2022, 10:08

Allt behöver inte vara 100 % klart innan kontrollbesiktning, t ex innertak o dörrklädsel. Kan vara roligt att ta en och annan provtur medan arbete pågår. Det fungerar som extra vitamininjektioner att fortsätta arbetet. :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 11 apr 2022, 10:15

Stenhuggarn skrev:Tackar! Jo det blir plåt och den har vanliga vinkeljärn påsvetsade. Utom i bakkant då, där är det lite grövre kant.

Ska jag ge mig på en grov lista så är detta typ vad som kvarstår.
* Flakplåt (Renovering och påläggning)
* Lämmar
* Nitning av framstam
* Renovering av tippkolvar
* Renovering av hydraulpump
* Montering av tippkolvar mm.
* Montering av fotsteg och plåt.
* Montering av körriktningsvisare
* Innertak
* Tillverkning av dynor
* Tillverkning av lucka i golvet kring växelspaken mm.
* Klä innerväggar och golv med masonit.
* Fixa dörrarnas insida med lite nya lister, masonit och nedre plåt.
* Renovera fälgar
* Nya däck

:mrgreen:


    Det var en lång lista men nyfiken med anledning av vinterbilderna på din fantastiska renovering, finns det värmeelement i bilen? Det var ju extra tillbehör på den tiden. Det är hur (sten)kul som helst att följa dig i ditt arbete, mycket proffsigt och elegant. :-)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 apr 2022, 10:28

Nä, har själva metallslangarna med munstycket som ska sitta under rutan men inget värmeelement. Så det måste anskaffas också vad det lider. :)

Tackar! :mrgreen: Försöker göra så bra garagerenovering som det går. Men har lite blandade känslor ju nu. Känns som jag börjar närma mig slutet samtidigt som det är så mycket kvar. :D Brukar undvika att titta framåt för det blir lätt så då. Bäst att bara jobba på med det som behöver fixas näst. Skygglappar på! :D

...och nä Per, du har så rätt. Allt behöver ju inte vara fixat. Tänker bara att det är lättare att komma undan med saker som inte är helt hundra ifall helheten är så korrekt som möjligt. Hahaha! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 apr 2022, 07:34

Då vart det dags för renovering av tippkolv. Inget jag gjort tidigare.

De har ju blivit ompackade ser det ut som någongång. De yttre packningarna, avstrykarna, har nog dock aldrig bytts. De är slitna men dock hela. Utom då i själva läppen. Verkar inte som jag ska hitta några nya jag heller så får nog återmontera dem verkar det som. Den inre packningen var en o-ring. Men spåret är ju kantigt så misstänker att det suttit en annan form av packning där ursprungligen. Som man inte heller fått fatt i och tagit en o-ring istället. Antar att det nog är så. Är ju ingen expert. :mrgreen:

Så jag gör väl en likadan "fuskrenovering" jag. Skulle jag få några tillverkade så lär jag inte kunna lösa ut dem sedan. Hahaha!

Notera "kolv-överfallet" jag fick tillverka för att få isär kolvarna hela och fina. Hahaha, verktygsmakeri i den högre skolan. :mrgreen:
image1 (55).jpeg
image1 (55).jpeg (489.32 KiB) Visad 4035 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 12 apr 2022, 08:51

O-ring i kantiga spår är inget ovanligt. Vet att det finns anvisningar ( standarder? ) på hur O-ring spår skall dimmensioneras. Möjligen har jag dessa anvisningar någonstans nerpackade. Minns jag nu rätt så skall spåren vara något bredare än o-ringen, men inte lika djupa som o-ringen.
Vad är det för fabrikat på cylindrarna?
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron