Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Ännu något mer om tippning

Inläggav Bengt Dahlberg » 07 maj 2022, 18:40

Min gode vän Olle Sundström skriver i Järnvägshistoriskt forum bl a:
"(Något utanför den snäva järnvägshistorien kan nämnas jag under ferierna tidigt sjuttiotal körde lastbil på Domnarvet. Snål redan då nappade jag alltid på önskemål om slaggkörning under helgerna. Som tack för hjälpen fick jag köra hem med lastbil till min by mellan Falun och Borlänge för att kunna börja klockan fyra på morgonen. Motprestationen var att ta ett lass koksgrus till Falun och - för syns skull - ta ett lass kulsinter till Domnarvet.

När jag lossat koksgruset och skulle lasta kulsinter från en slas i taket fastnade en rusa stor som en fotboll så att slasens lucka inte kunde stängas. Naturligtvis blev bilen dränkt i kulsinter! Nåväl, så småningom hade jag fått loss den gamla Scanian och kunde konstatera att däcken var platta och hydrauliken inte orkade lyfta flaket. Vad göra? Tja, det vanliga - vänta tills det blivit mörkare och åka småvägar till Domnarvet. Väl där kom ett ljushuvud på att man kunde ta hundratonstraversen som hanterade de stora "burkarna" som fraktade råjärn från hyttorna till stålverket för att med den lyfta flaket. Sagt och gjort - en grov kätting drogs under flaket vid framstammen och traversen började lyfta. Med ett fruktansvärt brak trycktes lämmarna in och flaket drogs ihop som tidningspapper. Men kulsintern blev lossad - och jag fick ej skäll!"

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... 50#p265579
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 07 maj 2022, 22:18

Idag har jag inte fått mycket vettigt gjort men var en sväng på mässan Skog & Traktor i Emmaboda.

Fick syn på ett känt namn på en av veteranlastbilarna där. Så nu har jag ett ansikte på Bosse. :mrgreen:

Han fick mig att inse att jag krånglat till det här med nitningen. De går alldeles utmärkt att kallnita. Behöver inte alls tillverka någon nitstans och härja. Insåg när jag tittade på det som är kvar av de gamla nitarna att de nog allt även de var kallnitade. Så nu är det bara till att mäta dimensioner och mängder. Dumt jag inte pratat med Bosse tidigare. :D

Har varit i valet och kvalet om jag skulle ha pejlstänger eller ej på den. Men efter samtalet med Bosse gick jag därifrån med två kulor till just ett par sådana. Så det får bli pejlstänger på den. En sak till på att göra listan... Min kofångare är lite kortare än original, pga snöplogsram antar jag, får se om det ställer till det. Men har sett att en del är lite utsvängda i själva stången. Kanske får göra något sådant för att de skall fylla sin funktion.

Glömde mig och laddade upp bilderna i safari. Därför syns de tyvärr inte i sin helhet. Men det viktiga kom med. :D

image0-15.jpeg
image0-15.jpeg (383.98 KiB) Visad 4465 gånger

image1-14.jpeg
image1-14.jpeg (383.98 KiB) Visad 4465 gånger

image2-8.jpeg
image2-8.jpeg (383.98 KiB) Visad 4465 gånger

image3-8.jpeg
image3-8.jpeg (383.98 KiB) Visad 4465 gånger

image4-8.jpeg
image4-8.jpeg (383.98 KiB) Visad 4465 gånger

image5-5.jpeg
image5-5.jpeg (354.76 KiB) Visad 4465 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 08 maj 2022, 08:14

Apropå Volvo dragbilen så har den en brokig historia och det är delar på den som inte är original. Volvo bytte in bilen med maskintrailer mot en fabriksny Volvo av jubileumsmodell. När den använts färdigt av åkaren, dragbilsägarens son, så fick Volvo tillbaka den. Under den tiden Volvo ägde den gamla dragbilen skickades maskintrailern till skroten. Dragbilen har bl a presenteras i Klassiska Lastbilar. Viss förändring har skett som framgår av bilderna.

image0-15.jpeg
2022 maj
image0-15.jpeg (400.55 KiB) Visad 4452 gånger


P1020154.JPG
Foto Ason 2011
P1020154.JPG (528.83 KiB) Visad 4451 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 08 maj 2022, 08:21

Tack för de bilderna! Vad var det för märke på den lilla rostfärgade lastbilen?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 08 maj 2022, 08:36

Per Thomson skrev:Tack för de bilderna! Vad var det för märke på den lilla rostfärgade lastbilen?


    Ford 1937 enligt Transportstyrelsen. Trevligt att den har original USA hytt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 08 maj 2022, 08:37

Tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 maj 2022, 09:59

Fixar till lämlåsen/flaklåsen. Lite spruckna och skeva på sina ställen. Baklämmen har nog varit en spridarläm, den finns dock inte kvar. Sidolämmarna har lämlåsen på sig i båda fram och bakkant. Låser bak mot stakarna som sitter där. Vet inte om jag ska låsa baklämmen också mot stakarna eller om sidolämmarna ska låsa baklämmen? Behöver två lämlås till ifall jag ska låsa baklämmen också mot stakarna. Låser jag mot stakarna blir ju allt stabilare. Vilket känns mest tidskorrekt? Jag ska i första skedet alltså inte ha en spridarläm bak. Utan en "standard". :lol:

Hittade denna bilden på nätet. Undrar över vinkeln på låsspaken på detta lämlåset, som förövrigt är identiskt med de jag har. Är det originalvinkel på den? Mina är så skeva och varierar en massa allt ifrån 90 grader till kring 45. Så kunde inte utläsa vilka jag skulle justera. Var inne på att de nog stod i 90 grader men det stämmer ju inte med denna bilden i så fall.

53215_1EMJ1PJK18G5Q1371214941.jpg
53215_1EMJ1PJK18G5Q1371214941.jpg (154.21 KiB) Visad 4394 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 maj 2022, 20:48

Vad gäller vinkeln på spaken så löste det sig med den saken genom att jag testade mig fram tills jag hittat rätt och såg till att alla blev lika. Utom en som är så dålig att det får smidas en ny spak. Vinkeln blev ungefär som på bilden så det verkar varit original.

Någon som känner igen stämpeln som sitter på flaklåsen? Inte hundra om den ska vara på detta hållet men tyckte det verkade så. :D
image0 (15)_2.jpeg
image0 (15)_2.jpeg (370.29 KiB) Visad 4373 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 maj 2022, 08:47

Kämpar på med lämmarna. Var lite jobb med att få ordning på flaklåsen. Fick smida om en av spakarna samt plocka isär någon och svetsa. Men nu är alla fyra på banan. Allt löper på bra men allt tar ju tid ändå. Men tror jag ska få ihop det bra med grejerna jag har. Håller på med baklämmen nu. Den hade jag inga grejer till så den blir ett nybygge. Så kör utan stakarna och använder dem då jag bygger spridarläm. Kan ju låsa sidolämmarna mot stakarna ifall jag av någon anledning inte behöver baklämmen vid något tillfälle. Det blev problem ifall jag skulle ha flaklås från två håll på stakarna så insåg att det bara blev dumt. Men har baklämmen nästan färdig.

Så nu är allt så pass klart att jag kan börja beräkna antal nitar. Allt sitter ju nu som jag sagt provisoriskt med bultar. Så ska göra det nu i veckan. Dags att blästra beslag och lås också. Blörk... :mrgreen:

image0 (24).jpeg
image0 (24).jpeg (486.76 KiB) Visad 4228 gånger

image1 (57).jpeg
image1 (57).jpeg (387.41 KiB) Visad 4228 gånger

image2 (26).jpeg
image2 (26).jpeg (565.73 KiB) Visad 4228 gånger

image3 (16).jpeg
image3 (16).jpeg (366.52 KiB) Visad 4228 gånger

image4 (10).jpeg
image4 (10).jpeg (403.93 KiB) Visad 4228 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Ove » 16 maj 2022, 09:48

På domflesta flaken sitter låsen på framstammen.har ej sett dom sitta så.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 maj 2022, 10:09

Nä, vet inte varför de är gjorda såhär. Men tyckte att har de nu suttit så hela dess långa liv så känns det ju dumt att ändra på det nu. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 maj 2022, 13:52

Förövrigt tror jag mig hittat tillverkaren av flaklåsen i följande lilla notering i "Svensk industrikalender" från 1947.

Josef Kihlberg, Hjo (bilflakslås). Josef Kihlberg, Hjo (bilflakslås). Det står ju Hjo rätt tydligt med små bokstäver i stämpeln. Skulle ju tytt första stora bokstaven till ett I men det måste ju vara JK Hjo det ska stå.

Så flaklåsen verkar onekligen vara samtida med bilen i övrigt.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 16 maj 2022, 19:32

Stenhuggarn skrev:Nä, vet inte varför de är gjorda såhär. Men tyckte att har de nu suttit så hela dess långa liv så känns det ju dumt att ändra på det nu. :D


    Det är möjligt men de behöver inte betyda att det var rätt gjort från början. Håller med Ove och av det enkla skälet att det "felvända" lämlåset blir mycket svårt att öppna när exempelvis ett lass grus trycker mot lämmen. Som sagt så har inte jag heller sett den placeringen tidigare, men... det kanske finns en orsak till att det sattes så? Anser i alla fall att du gör rätt om du följer originalet.

    Trevligt också att se bilen så komplett efter en fantastisk resa och som gett många glädje!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 maj 2022, 07:34

Anders Ason skrev:
    Det är möjligt men de behöver inte betyda att det var rätt gjort från början.

Nä, var så jag tänkte. Har det nu varit "fel" hela tiden så får det allt fortsätta vara fel. :D

Den bakläm jag gjort nu är ju inte fällbar. Skall den bli fällbar måste jag svetsa dit fästen för det. Den har aldrig haft någon fällbar läm bak. Så där måste varit en spridarläm. Som ju också stakarna antyder. Med en sådan bak blir ju låsens placering lite mera logiska också, i alla fall bak.

Men en annan nackdel med låsens placering är väl om man är på mindre skogsvägar och kör att de bakre ofrivilligt öppnas av grenar och annan bråte.

Så är väl inte supernöjd med baklämmen så ska nog försöka bygga en spridarläm till den framöver. Det hade ju inte funkat med en ej fällbar bakläm då bilen gick i trafik. Så min slutsats är att den hade spridarläm hela tiden.

Men har ju inte hittat någon märkplåt på flaket så jag tror att det är ett hemmabygge. Den har ju lite unika detaljer. Men det är ju välbyggt och förnuftigt konstruerat i de flesta detaljer.

Anders Ason skrev:
    Trevligt också att se bilen så komplett efter en fantastisk resa och som gett många glädje!

Ja, kan också känna att det var värst vad komplett den börjar bli. :mrgreen: :mrgreen: Massa kvar men ändå... Roligt att min renoveringstråd varit andra till glädje också. Blir ju trevliga samtal kring en gammal bil och i sanning är jag beroende av kompetensen som finns här så jag tackar ödmjukast för alla råd jag fått här dessa år renoveringen pågått. Lär behöva fler framöver också. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 17 maj 2022, 12:57

Angående hemmabyggt, eller via smedjan på trakten, så är väl konstruktionen med träram och plattjärnsförstärkningen ett gott exempel. Byggaren kunnig i belastningsfördelning men hade inte tillgång till profilrambalk som dessutom hade blivit dyrare. Så någon tillverkarskylt lär inte ha funnits på flaket någon gång. Flaket är unikt, kraftigt och listigt gjort - ett flak att vara stolt över :-)

image5-4.jpeg
image5-4.jpeg (676.7 KiB) Visad 4144 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron