Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 07 mar 2018, 10:40

Eftersom jag gillar att läsa andras renoveringstrådar så känns det som att min lilla bil också borde få en egen renoveringstråd.

Har jobbat mycket med den nu under vintern. Står ute i en carport så det krävs ju rätt mycket drivkraft för att gå ut där i mörkret och kylan efter jobbet. Men jag har fanken inget val. Renoveringen snurrar i mitt huvud hela tiden. Funderar över lösningar och detaljer oavsett var jag är och vad jag pysslar med. Skulle vilja kunna släppa det lite mera men det kanske bara är en period nu i början.

Är ju väldigt nyfiken på att få starta upp FC motorns 90 gamla hästar. Den har fått nya kannringar någon gång på 90-talet. Men sedan har den inte varit igång något mera på de senaste 15-20 åren.

Motorn låg på flaket och ramen var precis ren från allt utom bromssystemet när jag fick hem bilen i höstas, så har det varit lite att greja med för att komma till den punkten att det ens är möjligt att starta upp den. Plåtarna hade bara tillfälligt och högst provisoriskt återmonterats inför försäljningen. Plåtarna är förövrigt väldigt raka och fina på den.

Vill ju inte montera på en massa grejer bara för att starta upp den som jag sedan måste ta bort igen för lackering. Har därför röjt ut alla cyklar ur cykelboden och gjort om det utrymmet till lackeringsverkstad. Man tager vad man haver. När jag skulle lacka motorn fick jag åka till byggmax och köpa frigolitskivor som jag sedan byggde en box av som jag satte över motorn tillsammans med en avfuktare. Funkade kanon eftersom den även skapar värme.

Lyckades av en slump hitta en donatorbil ett antal mil hemifrån och var och plockade delar på den förra helgen. Det var verkligen perfekt och jag fick tag på många delar som min bil saknade. Skall återvända framåt sommaren för att även ta tippkolvarna samt hela FC motorn. Den kommer gå till skoten annars. Så jag hade ju varit en idiot om jag inte tog hand om den. Den har varit väl omhändertagen av någon tidigare ägare för den var i väldigt fint yttre skick även om den stått ute nu senaste åren. Eftersom den var ombyggd till Svenljungatruck så finns det nog en rätt god chans att den även är i gott skick internt.

Så motorn är nu tillbaka i ramen och har fixat nya stift, brytare, kondensator, oljefilter, luftfilter, fläktrem, batterilåda, kardanbroms och avgassystem. Renoverat startmotor, generator, förgasare samt fördelare. Det är 12 volts-system med negativ jord.

Det som nu återstår är renovering och återmontering av kylare, bensintank & bränsleledningar, nya tändkablar och nytt batteri samt ett elsystem nog för drivning av startmotor och tändspole. Bensintanken behöver lite lödning på sig så den behöver jag ju rengöra grundligt innan jag kan ge mig på det.

Sedan är det bara ett oljebyte och rengöring av oljesilen samt uppsmörjning av så mycket som möjligt av de rörliga delarna jag kan lyckas nå då jag fyller på med den nya oljan. Spruta lite lättflytande olja genom tändstiftshålen är nog vettigt också. Sedan blir det en försiktig uppstart. Den går ju att veva igång så lär nog veva runt den lite utan tändstift också eftersom det var så läge sedan den var igång. Man är ju rädd om de gamla fina grejerna... :)

Även om jag alltid försöker komma så billigt undan som det går utan att göra ett dåligt jobb eller sätta dit skräpgrejer så kostar det mera än man tänkt att renovera. Bra färg är ju löjligt dyrt kan jag tycka. :) Så de sista bitarna jag måste ha för uppstarten får jag förhoppningsvis råd till i nästa månad. Så möjligen kan den äntligen få vakna till liv under april månad. Hade ju varit mycket trevligt i så fall. :D

image1.jpeg
image1.jpeg (167.09 KiB) Visad 33490 gånger


image2.jpeg
image2.jpeg (138.15 KiB) Visad 33490 gånger


image3.jpeg
image3.jpeg (178.89 KiB) Visad 33490 gånger


image5.jpeg
image5.jpeg (153.68 KiB) Visad 33490 gånger


image4.jpeg
image4.jpeg (169.63 KiB) Visad 33490 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav 30Fredrik » 07 mar 2018, 11:52

Ska bli roligt att följa hopsättningen av din Volvo! Helt rätt att dra runt den med veven efter att du har tagit bort stiften, kommer att gå lättare då! Hopsättningen av renoverade grejor är ju skojigt så allt kommer att gå som en dans!! Lycka till! MVH.30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 07 mar 2018, 14:15

Tackar för det! :D

Ja, när man väl fått bort rost och istället fått på ny fin färg på grejerna då är det riktigt riktigt roligt att få dra dit dom igen. Dagar man ska få återmontera delar då är det lätt att gå ut där i mörkret. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kirkiz » 08 mar 2018, 20:15

Väldigt roligt att fler börjar med visa upp sina projekt och dokumenterar. Slipper man blir helt ensam :lol:

Bra jobbat och ser riktigt bra ut. Förstår känslan med åh stå i en carport. Står själv typ i en lada som inte är isolerad. Så man drar sig endel för åh skruva på vintern även om man har tak över huvudet :D

Släng gärna upp mer bilder och kämpa!

Mvh Kristoffer
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 08 mar 2018, 22:43

Ja det är både roligt och trevligt att ta del av berättelsen. Hade inte varit förvånad om det hade stått en sotig kokkaffepanna på ässjans glöd.
Kallt, stämningen och ässjan värmer gött.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 mar 2018, 09:47

Ja, bilder kommer så fort jag fått dit något mera. Just nu har jag en rosa kylare pga ett lager primer. Kanske skulle tagit en bild på den. :roll:

Hm, ja kanske borde skaffat mig en gammal kokkaffepanna... Ingen dum idé! :D Korv har jag grillad ibland men funkar ju bara när man kör med träkol. Blir ju inga nyttiga korvar med stenkol. :shock:

Ifall någon är duktig på rörgängor så tar jag gärna emot tips för jag har en anslutning på tanken som är 1/2" -24 utvändig gänga. Nippeln som sitter där har tagit sönder gängorna lite för den är nog troligtvis en 1/2" UNF med 20 i stigning. Fattar inte var det är för system som använder 1/2" med 24 i stigning? När jag tittar/mäter på den så tycker jag inte den är konisk men den kan vara det. Lite svårt att vara säker pga att de första gängorna är lite skadade.

Vet att det verkligen är 1/2" men det kanske skulle gå med M12 med stigning 1.0 eftersom 24 tpi blir ju typ 1.05XXX. Men M12 är ju lite mindre i diametern och gängvinklen blir ju inte densamma. Bensin smiter ju lätt ut.

Hade tänk få till en övergång och köra an4 bränsleslang hela vägen fram till bränslepumpen istället för rör och sedan slang sista biten från ram till pump. Tycker om att göra original men i detta fall känns det vettigare med slang hela vägen för då slipper jag ju onödiga övergångar.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 09 mar 2018, 10:43

Min gissning på gängan är 1/2"-20-UN
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 mar 2018, 10:46

Ja, det trodde jag också men har mätt den flera gånger och stigningen är verkligen 24. Sedan hittade jag den i reservdelskatalogen ifrån 1945 och mycket riktigt så står det där 1/2" -24. Så tyvärr är det verkligen 24 i stigning.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 09 mar 2018, 11:53

Ursäkt ! Jag förhastade mig med svaret. Skall se om jag hittar någon lösning på det intressanta problemet.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 mar 2018, 12:45

Lyckades hitta den i UNS - "Unified Special Thread Series".

http://www.gewinde-normen.de/en/unified ... hread.html

Men att hitta en nippel med den gängan lär ju inte vara enkelt. :D

Antingen får jag väl beställa en gängtapp eller så är jag inne på att dra dit och löda fast den befintliga 1/2"-20 UNF nippeln (som ju inte passar egentligen) och sedan löda fast någon mera standard gänga som jag kan hitta en an4-adapter till. Eller något i den vägen...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 mar 2018, 11:42

Under tiden som kylaren och dess ram fått ytterligare två lager färg och hänger på tork så har jag grejat vidare med tanken. Det är ju den som räknas, det vet man ju...

Efter några urtvättningar med kokhett vatten och diskmedel så lödde jag bort tankanslutningen från reservdelstanken. Lite flammade det till när jag försiktigt satte gasolbrännare över tanklockshålet. Dom där ångorna är svårutrotade.

Som bilden visar är gängorna riktigt dåliga i början så jag har beställt en an4 nippel i mässing som jag planerar att löda dit istället. Kommer gå att få det snyggt och prydligt hoppas jag. Om än inte riktigt original som jag oftast eftersträvar.

Tankmätarens flottör var utbytt till två korkar på denna tanken. :D Man tager vad man haver...

EE01F5D5-9213-4BD3-9BD8-2288DB7B9582.jpeg
EE01F5D5-9213-4BD3-9BD8-2288DB7B9582.jpeg (120.67 KiB) Visad 33246 gånger

4CFC7783-1193-4A6D-8463-62FC5228FB0B.jpeg
4CFC7783-1193-4A6D-8463-62FC5228FB0B.jpeg (103.86 KiB) Visad 33246 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 12 mar 2018, 12:02

Din rapportering uppskattas verkligen, fina bilder också, dessutom uppladdade på forumet så att de blir bestående. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Bo Norvinge » 12 mar 2018, 12:26

Intressant renoveringsföljetong!
Men en fundering. Klarar korken av att ligga i bensinen så den inte löses upp?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 mar 2018, 12:36

Tackar! :)

Ja, vet ju själv hur irriterande det är när man hittar någon bra info man behöver och så är bildlänken död. Irriterande! :lol:

Skulle testat pdf uppladdningen i går kväll. Eftersom jag inte hade någon passande pdf så tänkte jag passa på att testa telefonens "scanner" funktion och scanna in tredje delen av Volvos gamla lastvagnsskolan. Men när jag var klar så gick något fel och allt försvann... :lol: Så jag kom aldrig så långt.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 mar 2018, 12:42

Klarar korken av att ligga i bensinen så den inte löses upp?

De var rejält ihopskrumpna så jag vet inte om de fortfarande fyllde sin funktion. Men de var inte upplösta så de kanske funkade trots sitt tillstånd. :?

Originaltanken som jag ska använda hade en tankmätare i god kondition och originalflottör så denna med korkar kommer hamna på reservdelshyllan. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Nästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster