Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 feb 2024, 22:02

Denna står som CE godkänd. Skulle den funka då? 28mm i diameter och monterad under fotsteget, det skulle man ju kunna leva med. Även om det är LED.
https://ljusgiganten.se/led-markorljus-autolamps-rd-gul.html

Men bäst hade ju varit något liknande utan LED.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 12 feb 2024, 08:22

Stenhuggarn skrev:Ja, det låter ju rimligt. Hur jag än vänder mig har jag röven bakåt… :D Både otidsenliga fixlights och reflexer kanske är sämre än otidsenliga positionsljus med reflexer. Får nog tänka om lite. Undrar om man kan hitta dem som runda..? Det passar ju bättre än rektangulära i alla fall.


    Dina nya sidomarkeringsljus har (2 var) reflexer åt sidan. Du behöver inte några andra.
    Det finns inga krav på att positionsljus ska finnas i övrigt. Har du inte p-ljus i framstrålkastarna?

    Som jag skrev tidigare finns de reflexerna på Biltema. (Det kanske tar emot :-)
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... 2000047763

    Två för 25 spänn, E-godkända men är i plast (original var i AU eller plåtbaksida). Ingen kommer att se någon skillnad och om, bara nämna att de äldre inte är godkända.

    Här två vita att sätta fram:
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... 2000047764

    Kostar då 40 spänn.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 12 feb 2024, 10:17

Hmm... jag skulle föredra reflexer med baksidan i aluminium. Finns att köpas på ett flertal ställen.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 feb 2024, 11:04

Anders Ason skrev:
    Dina nya sidomarkeringsljus har (2 var) reflexer åt sidan. Du behöver inte några andra.
    Det finns inga krav på att positionsljus ska finnas i övrigt. Har du inte p-ljus i framstrålkastarna?

När du skriver, "Dina nya sidomarkeringsljus"... vilka syftar du på då? :mrgreen: Hahaha! Jo, är allt lite trög...

Det sitter p-ljus i strålkastarna, ja.

Jag tyckte det var bäst att ha reflex i positionsljusen så jag slipper både positionsljus och reflex.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 12 feb 2024, 14:14

Det har nämnts tidigare i tråden, att reflexer inte behövs fram (= inget lagkrav).

Som jag minns från min barndom på 50- och 60-talet i Skåne var det endast statligt ägda fordon (såsom militären, posten, televerket, vägverket, etc.) som hade vita reflexer fram, dvs. i princip inga (eller väldigt få i alla fall) privatägda fordon som hade det.
Släpvagnar var nog annorlunda, där var det nog lagkrav, det har jag inget minne av.
Av någon outgrundlig anledning minns jag däremot inte heller om t.ex. SJ:s bussar hade vita reflexer fram. Jag tror faktiskt inte det.

De vita ”reflexerna”, åtminstone på 60- och 70-talet, utgjordes oftast av rektangulära aluminiumplattor (8x5 cm ?) belagda med ett reflekterande material. Plattor som var nitade (Pop-nitade ?) mot karossen. Men tidigare hade det funnits lite olika runda varianter.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 12 feb 2024, 18:06

Ringde en bekant nyss och han kan verkligen det här. (besiktningsingenjör)
Han hade samma uppfattning som mig, det finns inga sådana krav och inte heller på sidomarkeringsljus annat de vi har diskuterat och det gäller alla reggade motorfordon.

Ang- dina sidomarkeringsljus så sitter de OK.
Finns det något motorfordon i dag som har det?

De som började med blink på framskärmarna var nog Mercedes för att även senare plocka in dom backspeglarna.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 12 feb 2024, 18:10

(Den här tråden är verkligen upplysande :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 feb 2024, 18:34

Jag behöver ett positionsljus med reflex (eller separat reflex). Det är rätt uppfattat eller? Fixlighten har ju inte reflex. Så med den måste jag ha en reflex? Köper jag den jag länkade till så räcker det med den.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Drängen » 12 feb 2024, 20:48

S-V L44 skrev:Det har nämnts tidigare i tråden, att reflexer inte behövs fram (= inget lagkrav).

Som jag minns från min barndom på 50- och 60-talet i Skåne var det endast statligt ägda fordon (såsom militären, posten, televerket, vägverket, etc.) som hade vita reflexer fram, dvs. i princip inga (eller väldigt få i alla fall) privatägda fordon som hade det.
Släpvagnar var nog annorlunda, där var det nog lagkrav, det har jag inget minne av.
Av någon outgrundlig anledning minns jag däremot inte heller om t.ex. SJ:s bussar hade vita reflexer fram. Jag tror faktiskt inte det.

De vita ”reflexerna”, åtminstone på 60- och 70-talet, utgjordes oftast av rektangulära aluminiumplattor (8x5 cm ?) belagda med ett reflekterande material. Plattor som var nitade (Pop-nitade ?) mot karossen. Men tidigare hade det funnits lite olika runda varianter.

// Kjell N

Tror även det var krav på vit reflex fram på tankbilar för bränsle transporter.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2024, 11:43

Släpvagnar fram vit triangelformad reflex, även bak triangelformad.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav S-V L44 » 13 feb 2024, 17:31

Med risk att tjata ut ämnet "dragkrok", så måste jag hänvisa till denna informativa länk avseende en bil från 1936 som auktionerades ut av Kjell Olsson i Olofström för några år sedan. Det är ju alltid bra att ha tillgång till mycket bildmaterial när det blir dags.
https://bilwebauctions.se/olofstrom-kla ... bensin-141
Om man scrollar bland bilderna, så finns det utmärkta bilder på en dragkrok som sitter i ett hål på dragbalken. Det framgår tyvärr inte av bilderna huruvida kroken är "ryckavlastad" med en fjäder på baksidan, men jag tycker definitivt att man kan ana att kroken kan vridas precis som på "modernare" militärkrokar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 13 feb 2024, 18:56

Bra tjatat Kjell! :mrgreen: :mrgreen:

Mycket intressanta bilder på en riktigt fin bil. Tackar! Väldigt sugen på att smida till en krok med den som förlaga.

På en av bilderna ser man faktiskt fjädern. Lite in-zoomat då...
Skärmbild 2024-02-13 175310.png
Skärmbild 2024-02-13 175310.png (316.77 KiB) Visad 782 gånger


Denna avslutade annonsen på tradera visar gamla installationsanvisningar för dragkrokar på militära lastbilar. Fina bilder. De är rätt lika i sin konstruktion. Lite mera rubusta möjligen.
https://www.tradera.com/item/292215/619611166/montering-dragkrok-lastbil-miltar-arm%C3%A9n-transport-drag-krok-slap-maskin-veteran
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Bigmanstown » 13 feb 2024, 21:09

Bara en tanke!
Det kan inte vara så att dragbalken har vid något tillfälle snurrats ett halvt varv.
Då blir draget mer likt det som du visar på länken!
Bigmanstown
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 13 feb 2024, 21:53

Intressant tanke! Sådant är ju aldrig omöjligt. Har dock för mig att det är tre bulthål per sida i en triangel. Då kan det ju inte vara så. Men skall kolla i morgon om det kan vara möjligt. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 14 feb 2024, 11:22

Kollat om draget skulle kunna sitta felmonterat men nä, det verkar inte så. Bl.a. så hade dragbalkens fästen mot ramen hamnat utanför densamma om man vände på det. Så skulle se konstigt ut.

Dock saknas det en del av de bultar som dragbalken suttit med. Det tyder på att det järn som suttit innanför, som styrning för krokens inre del, måste suttit i samma hål. Så man drog bara tillbaka de nödvändigaste efter att man plundrat draget. Det kunde väl fått vara kvar kan jag tycka. :) Men någon behövde det väl.

Men när man tittar på hur det som är kvar kring dragbalken är konstruerat så är jag nu helt övertygad om att det suttit ett drag likt det Kjell visade. Sätter man något annat så behövs inte de grejerna som finns där.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron